Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Vad handlar skeckrerna till sig?

Sun 15 Feb 2015, 15:49

Att skeckrer bedriver handel med trakorier och andra är ju känt. Man säljer pälsverk, örter och medikamenter om jag inte missminner mig. Jag misstänker att skogsfolket inte ser något värde i pengar och ädla metaller, utan byter hellre till sig sådant som stammen kan ha nytta av. Frågan är då vad skeckrerna behöver eller sätter värde på?
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Vad handlar skeckrerna till sig?

Sun 15 Feb 2015, 19:29

Tänk praktiskt skulle jag säga: vilka användbarheter får de inte tag på i sina skogar. Salt, metallföremål, alun (för garvning), tyger, verktyg, etc. Även sådant från främmande länder som måste handlas via trakorierna, såsom läkeörter, kryddor, färger etc.

Dessutom kan de ju uppskatta mer oväntade saker såsom musikinstrument, kristaller eller vackra bilder.
 
Kartografen
Posts: 22
Joined: Wed 28 Aug 2013, 16:23

Re: Vad handlar skeckrerna till sig?

Thu 19 Feb 2015, 12:43

När vi ändå talar om skecker...

Så skulle det vara kul att veta vad dessa fläckiga urinvånare har för namnskick. Skulle man kunna få några vanliga namn?
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Vad handlar skeckrerna till sig?

Thu 19 Feb 2015, 23:01

Frågan väcktes faktiskt på spelmötet idag. Jag föreslog "indiannamn" som "Simmande bävern", men bordet bestämde sig för att skeckerkvinnan hette Lulu. Eftersom spelaren slagit för kontakter ville hon även sätta ut en poäng kännedom på bifiguren. Jag tror dock fortfarande att namnet bara är kortform för något i stil med Springande haren. Vi får väl se om det kommer fram i det fortsatta spelet...

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests