User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 27 Jul 2011, 20:39

Inledningen
Uppdraget

Nu har jag skrivit färdigt Fam Kvalvi och rollpersonerna möte med Goba da Grummi. Tre frågor har dock dykt upp som bör få ett svar innan jag fortsätter med nästa kapitel.

Fråga 4:
Uppdraget är att rollpersonerna ska finna en smugglare som för tillfället kallas Bläckfisken, hans eller hennes riktiga identitet är okänd. Det skulle dock vara kul om namnet kunde vara lite mer "Trakoriskt" om ni förstår vad jag menar. Jag vet inte hur Brior gör när han hittar på sina namn men finns det något sätt att översätta öknamnet "Bläckfisken" till trakoriska? Jag kanske är litet svamlig i min frågeställning men en kommentar borde åtminstone vara intressant att höra.

Fråga 5:
Vad har Trakorien för myntsystem. Är det fortfarande Guldtrakiner, Silverdecaurer och Kopparstycken som gäller. Anledningen att jag frågar är att rollpersonerna ska få med sig en liten reskassa som motsvarar ungefär 20.000 kronor i dagens penningvärde.

Fråga 6:
Jag behöver ett förslag på en stad där rollpersonerna kan börja sitt sökande. Det bör vara en medelstor hamnstad som är känd både för sina handelshus och sina smugglare/råbarkade element. Staden bör inte vara på Pratorna. Några förslag?
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 27 Jul 2011, 23:44


Fråga 4:
Uppdraget är att rollpersonerna ska finna en smugglare som för tillfället kallas Bläckfisken, hans eller hennes riktiga identitet är okänd. Det skulle dock vara kul om namnet kunde vara lite mer "Trakoriskt" om ni förstår vad jag menar. Jag vet inte hur Brior gör när han hittar på sina namn men finns det något sätt att översätta öknamnet "Bläckfisken" till trakoriska? Jag kanske är litet svamlig i min frågeställning men en kommentar borde åtminstone vara intressant att höra.
Bläckfisken låter i och för sig helt OK. Jag har en DL-agent som kallar sig Ekorren medan alla RhabdoRanamördare har kodnamn efter nordiska väderstationer (Nidingen, Trubaduren, Arkona, Örskäre etc).
Fråga 5:
Vad har Trakorien för myntsystem. Är det fortfarande Guldtrakiner, Silverdecaurer och Kopparstycken som gäller. Anledningen att jag frågar är att rollpersonerna ska få med sig en liten reskassa som motsvarar ungefär 20.000 kronor i dagens penningvärde.
Japp, och kopparstycken kallas ofta för Marackel. Det hör till saken att reglerna fäster mindre vikt vid att räkna enskilda mynt än brukligt. Personer har snarare en viss standard. Tomas vet mer om detta.

Här är lite kladd jag skrev för spelet:
Trakiner – trakoriska guldmynt
Decaurer - silvermynt
Marackel – kopparmynt
Ofta knipsas mynt i tolftedelar som betalmedel, eller så används metalltråd där värdet motsvarar vikten i förhållande till mynt.
Någon fast växelkurs finns inte mellan mynten utan varor prissättes i endera metallen. Ofta utväxlas mynt, tjänster och varor i samma transaktion efter förhandling.
Marackel används typiskt för: Vardagsvaror och -tjänster, avlöna enkelt folk (varav bara en liten del ges som mynt över huvud taget)
Silver används typiskt för: ”kapitalvaror” - djur, slavar, mindre byggnader, vapen, tillverkade föremål, finare tyger eller varor menade för välbeställda, betala sold eller avlöna tjänstemän, finansiella transaktioner, partihandel
Guld används egentligen bara för finansiella ändamål och utbyts mellan adelsmän, stater, handelshus, förmögna krämare och större affärsuppgörelser eller för att betala större byggnader, större skepp eller anläggningar.
Man betalar aldrig med guldmynt på en marknad och skulle någon fattig ertappas med guldmynt är risken stor att han tas för tjuv. Resande handelsmän kan medföra guldtråd eller ädelstenar som kapital.
Fråga 6:
Jag behöver ett förslag på en stad där rollpersonerna kan börja sitt sökande. Det bör vara en medelstor hamnstad som är känd både för sina handelshus och sina smugglare/råbarkade element. Staden bör inte vara på Pratorna. Några förslag?
He, he, eftersom jag nyligen hittade på 475 nya trakoriska namn så finns det en uppsjö att välja bland! Kanske Trybra eller Angerda i Moskorien på Palamux. Den sistnämnda ligger utanför Fontra Cilor och tjänar som stadens hamn under sommaren när farleden genom deltat torkar ut.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Fri 29 Jul 2011, 21:21

Jag har bestämt att rollpersonerna ska resa till Trybra för de första ledtrådarna.

Färden över trakoriska sjön

Fråga 7:
En avståndsfråga. I gamla Trakorien modulen tycks det vara ca 40 "vanliga" mil mellan Tricilve och Trybra. Samma avstånd i boken Svavelvinter verkar vara 230-240 trakoriska mil. Jag antar att det som står i boken stämmer. Min fråga är alltså. Hur lång är en trakorisk mil? Det underlättar att veta när man ska räkna ut ungefär hur många dagar båtfärden mellan Tricilve och Trybra tar att genomföra.

Fråga 8:
Jag kan inte hitta någon större information om Trybra. Det betyder väl att det är ganska fria trådar att beskriva denna stad? Är det något speciellt som man bör tänka på angående Trybra?
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Fri 29 Jul 2011, 22:22

Fråga 7:
En avståndsfråga. I gamla Trakorien modulen tycks det vara ca 40 "vanliga" mil mellan Tricilve och Trybra. Samma avstånd i boken Svavelvinter verkar vara 230-240 trakoriska mil. Jag antar att det som står i boken stämmer. Min fråga är alltså. Hur lång är en trakorisk mil? Det underlättar att veta när man ska räkna ut ungefär hur många dagar båtfärden mellan Tricilve och Trybra tar att genomföra.
En trakorisk mil är 1800 m så det stämmer ganska väl.
Fråga 8:
Jag kan inte hitta någon större information om Trybra. Det betyder väl att det är ganska fria trådar att beskriva denna stad? Är det något speciellt som man bör tänka på angående Trybra?
Det är ganska fritt. Förmodligen är staden lite av en spionhåla där utsända från Nastrôl, Kishatet och Trakorien opererar bland depraverade adelsmän, kargomiter, köpmän, tjuvar och Hueler från Fokalerslätten. Det är förstås också en hamnstad med allt det innebär.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Mon 08 Aug 2011, 17:18

Trybra

Jag ville bara göra ett litet inlägg att arbetet med mitt äventyr fortsätter. Dock i snigelfart då min chef har totalt missbedömt arbetsflödet och i dessa sena semestertider tvingas jag arbeta dubbelt. Grrr... Texten om Trybra är dock färdigskrivet. Handelshuset nästa...
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Tue 09 Aug 2011, 01:19

Spännande!
Fria Ligan
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Tue 09 Aug 2011, 22:09

Handelshuset

Fråga 9:
Norr om den "förbannade" ön Stegos finns en ö som heter Myxa. Finns det någon information om denna ö?
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 10 Aug 2011, 00:56

Fråga 9:
Norr om den "förbannade" ön Stegos finns en ö som heter Myxa. Finns det någon information om denna ö?
Faktum är att några kapitel i den nya romanen utspelar sig just på Myxa. Den enda staden heter Navumbra (Nya Vumbra), ett namn som i sig säger en del om ön: Många invånare stammar från Trinsmyra, de anses vara arroganta, envisa, sakna kreativitet och på det hela taget vara odugliga. Myxa ses helt enkelt som en slags avstjälpningsplats dit man skickar ämbetsmän för att bli av med dem. Detta gör emellertid ön i sig till ett lämpligt ställe för aktiviteter man inte vill skylta med. Någon politisk makt eller vilja att tala om finns inte. Nominellt lyder man under Trakoriska riket.

Eftersom Stegos ligger i söder och stormen Pazuzu i havet utanför Fontra Cilor, seglar man från Myxa antingen mot nordost eller västerut via den sk Trybrakorridoren till Palamux mellan de nämnda fenomenen.

Ön är upphöjd över vattnet med strandklippor åt alla håll, men nedanför Navumbra mitt på västkusten finns en strandremsa med en hjälplig hamn. Tänk lite Karlsöarna och resten av Gotland rörande klimat och vegetation.
 
User avatar
Klaatu
Topic Author
Posts: 289
Joined: Sun 10 Apr 2011, 11:36
Contact:

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 10 Aug 2011, 07:38

Den enda staden heter Navumbra (Nya Vumbra)...
Tackar för den informationen. Det låter som en perfekt plats för mitt äventyr.

...stormen Pazuzu...
Nä nu blommar asfalten. Jag tror minsann att någon har sett på filmen Exorcisten en gång för mycket. :D
Besök min webbsida: https://www.dunderdagar.se/games/
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Klaatus Äventyrsfrågor!

Wed 10 Aug 2011, 10:49

Nä nu blommar asfalten. Jag tror minsann att någon har sett på filmen Exorcisten en gång för mycket. :D
Alltså för att än en gång förtydliga: Gudavärlden i Trakorien med tillhörande demoner är i stora drag hämtad från det gamla Mesopotamien, mest från de sumeriska och akkadiska kulturerna. Både jag och förmodligen skaparna av Exorcisten har hämtat Pazuzu därifrån medan jag inte ens har sett filmen i sin helhet. Tiamat, Ishtar m.fl. förekommer flitigt i samtida kultur och Imhullu tror jag är en trollformel i WoW eller ett liknande spel. Det hindrar mig ju inte från att använda dem, men som sagt östa direkt från källan.

(Fast jag noterade smileyn Klaautu ;) )

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests