Fråga 4:
Uppdraget är att rollpersonerna ska finna en smugglare som för tillfället kallas Bläckfisken, hans eller hennes riktiga identitet är okänd. Det skulle dock vara kul om namnet kunde vara lite mer "Trakoriskt" om ni förstår vad jag menar. Jag vet inte hur Brior gör när han hittar på sina namn men finns det något sätt att översätta öknamnet "Bläckfisken" till trakoriska? Jag kanske är litet svamlig i min frågeställning men en kommentar borde åtminstone vara intressant att höra.
Bläckfisken låter i och för sig helt OK. Jag har en DL-agent som kallar sig Ekorren medan alla RhabdoRanamördare har kodnamn efter nordiska väderstationer (Nidingen, Trubaduren, Arkona, Örskäre etc).
Fråga 5:
Vad har Trakorien för myntsystem. Är det fortfarande Guldtrakiner, Silverdecaurer och Kopparstycken som gäller. Anledningen att jag frågar är att rollpersonerna ska få med sig en liten reskassa som motsvarar ungefär 20.000 kronor i dagens penningvärde.
Japp, och kopparstycken kallas ofta för Marackel. Det hör till saken att reglerna fäster mindre vikt vid att räkna enskilda mynt än brukligt. Personer har snarare en viss standard. Tomas vet mer om detta.
Här är lite kladd jag skrev för spelet:
Trakiner – trakoriska guldmynt
Decaurer - silvermynt
Marackel – kopparmynt
Ofta knipsas mynt i tolftedelar som betalmedel, eller så används metalltråd där värdet motsvarar vikten i förhållande till mynt.
Någon fast växelkurs finns inte mellan mynten utan varor prissättes i endera metallen. Ofta utväxlas mynt, tjänster och varor i samma transaktion efter förhandling.
Marackel används typiskt för: Vardagsvaror och -tjänster, avlöna enkelt folk (varav bara en liten del ges som mynt över huvud taget)
Silver används typiskt för: ”kapitalvaror” - djur, slavar, mindre byggnader, vapen, tillverkade föremål, finare tyger eller varor menade för välbeställda, betala sold eller avlöna tjänstemän, finansiella transaktioner, partihandel
Guld används egentligen bara för finansiella ändamål och utbyts mellan adelsmän, stater, handelshus, förmögna krämare och större affärsuppgörelser eller för att betala större byggnader, större skepp eller anläggningar.
Man betalar aldrig med guldmynt på en marknad och skulle någon fattig ertappas med guldmynt är risken stor att han tas för tjuv. Resande handelsmän kan medföra guldtråd eller ädelstenar som kapital.
Fråga 6:
Jag behöver ett förslag på en stad där rollpersonerna kan börja sitt sökande. Det bör vara en medelstor hamnstad som är känd både för sina handelshus och sina smugglare/råbarkade element. Staden bör inte vara på Pratorna. Några förslag?
He, he, eftersom jag nyligen hittade på 475 nya trakoriska namn så finns det en uppsjö att välja bland! Kanske Trybra eller Angerda i Moskorien på Palamux. Den sistnämnda ligger utanför Fontra Cilor och tjänar som stadens hamn under sommaren när farleden genom deltat torkar ut.