Page 1 of 1

Bonuseffekter

Posted: Sun 05 Nov 2017, 10:47
by mats77
Hejsan!

Köpte detta underbart vackra rollspel för några veckor sedan. Ska till helgen köra igenom ett första mysterium som SL. Har några frågor kring bonuseffekter för färdigheterna:

"Ge en framgång till en annan rollperson"
När kan/får detta ske? Är det i samma scen? Måste både rollpersonerna försöka övervinna samma trubbel samtidigt?

"Du behöver inte slå tärningarna för att klara av trubbel i exakt samma situation i framtiden"
Vad är exakt samma situation? T.ex. om en rollperson använder KÄMPA för att lyfta en tung tjock-teve i en scen; räknas det som samma situation som att rollpersonen i en senare scen försöker lyfta en tung kartong med konservburkar? Eller måste det vara tjock-teven som rollpersonen återigen försöker lyfta? Behöver scenen utspela sig på samma ställe? Måste samma rollpersoner och/eller SLP befinna sig i den nya scenen? (Kärnfrågan här är alltså vad menas med exakt samma situation.)

Re: Bonuseffekter

Posted: Sun 05 Nov 2017, 12:19
by Karbonara
mats77 wrote:
Ska till helgen köra igenom ett första mysterium som SL.


Vad kul! Hoppas ni kommer att gilla det.

mats77 wrote:
"Ge en framgång till en annan rollperson"
När kan/får detta ske? Är det i samma scen? Måste både rollpersonerna försöka övervinna samma trubbel samtidigt?


Den ”framgång” du ger är en extra tärning till en annan persons slag. Generellt gäller det att en annan persons handling måste vara avhängd på den första personens slag. Men tid spelar inte så stor roll.
Om det handlar om att klättra upp i äppelträdet utanför gubben Anderssons villa, och RP1 klättrar upp och lyckas få bonuseffekter, så kan de användas för att hjälpa upp RP2 i trädet.
Om RP1 upptäcker hur de elektroniska låsen är uppsatta i butiken, så kan bonuseffekten användas långt senare då RP1 ska bryta sig in, själv på natten. RP1 kan då ha antagits berättat om hur låsen funkar för RP2.

Om flera RPs gör samma handling, samtidigt (som att smyga) så är det lurigare. Då har alla redan agerat. Men även där kan en SL ev vara snäll och helt sonika låta en RP som slår bra, täcka upp för andra som slagit dåligt. Det är dock mer av en husregel.

mats77 wrote:
"Du behöver inte slå tärningarna för att klara av trubbel i exakt samma situation i framtiden"
Vad är exakt samma situation? T.ex. om en rollperson använder KÄMPA för att lyfta en tung tjock-teve i en scen; räknas det som samma situation som att rollpersonen i en senare scen försöker lyfta en tung kartong med konservburkar? Eller måste det vara tjock-teven som rollpersonen återigen försöker lyfta? Behöver scenen utspela sig på samma ställe? Måste samma rollpersoner och/eller SLP befinna sig i den nya scenen? (Kärnfrågan här är alltså vad menas med exakt samma situation.)


Vi har kört det som att om mobbaren Benke ger sig på en RP och RPn lyckas ”vinna” över Benke så väl att det blir extra effekter, så kommer inte Benke att bråka igen. Detsamma skulle gälla om en RP lyckas övertala en vakt eller låsa upp en specifik dörr... träffar du på vakten igen så släpper hen igenom RPn igen, och ska RPn öppna samma låsta dörr igen så lyckas hen automatiskt.

Re: Bonuseffekter

Posted: Sun 05 Nov 2017, 13:19
by mats77
Okej, tack Karbonara! :)

Jag är med på vad du menar, och det känns logiskt!