User avatar
Henke
Posts: 1424
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Utökat trubbel

Sun 22 Oct 2017, 22:08

Kom att fundera lite över utökat trubbel och mekaniken kring mysteriers avslutning. Enda ggn jag hittills haft chans att spela Ur Varselklotet var senast på Gothcon. Vi hade rejäl tidsbrist på slutet och utökat trubbel blev då en rent mekanisk procedur där vi sa vad vi skulle göra och slig för att lyckas.

Hur brukar ni sköta avslut i mysterier med utökat trubbel? Ska regelmekaniken verkligen vara i fokus här?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Karbonara
Posts: 287
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Utökat trubbel

Sun 22 Oct 2017, 23:17

Utökat trubbel är i sig själv inte automatiskt ett avslut, eller en ”slutstrid”. För oss har det även använts mitt i ett mysterie, om antagonisten eller konflikten varit stor nog att inte lösas med ett eller två slag.

Alltså, då Ur Varselklotet är tänkt att spelas i scener, där ett eller några få (2-3, max) slag avgör scenens förlopp och utgång, så kan det i vissa, särskilt konfliktfyllda situationer uppfattas som för lite insats. Det är i de lägena då hela gruppen med barn måste gå ihop för att, genom en gemensam plan, lösa ett påtagligt hot som just Utökat Trubbel kan tas in.

Det beror dock lite på hur det spelas.
Jag har även varit med om att grupper velat skippa scen-uppbyggnad med få slag och i stället spela betydligt krunschigare med många slag per scen, mer i stil vid traditionellt rollspel, och i de fallen blir Utökat Trubbel mindre viktigt i en konfliktsituation.

Med det sagt, så minns jag att äventyret på Gothcon 2017 hade en ”väg ut” just om tiden började ta slut.
För spelgrupper som hade betydligt mer tid, så bröts aktionerna i fabriken upp i multipla scener, medan grupper med ont om tid fick köra fabriken som ett stort, utökat trubbel.
När en spelgrupp har testat mekaniken vid något speltillfälle så brukar dock den regeltekniska biten falla bort och fokuset blir snarare på ”planen” och allas delaktighet däri.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Henke
Posts: 1424
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Utökat trubbel

Mon 23 Oct 2017, 18:09

Karbonara wrote:
Utökat trubbel är i sig själv inte automatiskt ett avslut, eller en ”slutstrid”. För oss har det även använts mitt i ett mysterie, om antagonisten eller konflikten varit stor nog att inte lösas med ett eller två slag.

Alltså, då Ur Varselklotet är tänkt att spelas i scener, där ett eller några få (2-3, max) slag avgör scenens förlopp och utgång, så kan det i vissa, särskilt konfliktfyllda situationer uppfattas som för lite insats. Det är i de lägena då hela gruppen med barn måste gå ihop för att, genom en gemensam plan, lösa ett påtagligt hot som just Utökat Trubbel kan tas in.

Det beror dock lite på hur det spelas.
Jag har även varit med om att grupper velat skippa scen-uppbyggnad med få slag och i stället spela betydligt krunschigare med många slag per scen, mer i stil vid traditionellt rollspel, och i de fallen blir Utökat Trubbel mindre viktigt i en konfliktsituation.

Med det sagt, så minns jag att äventyret på Gothcon 2017 hade en ”väg ut” just om tiden började ta slut.
För spelgrupper som hade betydligt mer tid, så bröts aktionerna i fabriken upp i multipla scener, medan grupper med ont om tid fick köra fabriken som ett stort, utökat trubbel.
När en spelgrupp har testat mekaniken vid något speltillfälle så brukar dock den regeltekniska biten falla bort och fokuset blir snarare på ”planen” och allas delaktighet däri.

Det kanske rent av du som SL:ade oss? :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
GZIP: Off