User avatar
Gråskägg
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Saknade Grimm i podden

Mon 24 Apr 2017, 17:20

När senaste podden tar upp Ur varselklotet blir jag lite förvånad att ingen nämner Grimm, som ju har flera stora likheter: rollpersonerna är barn, man använder snarlika arketyper, spelet lägger stor vikt vid samarbete och kreativ problemlösning, det bygger på en enkel och nybörjarvänlig spelmekanik osv. Visst är spelvärlden annorlunda - moderna barn är fångade i en mörk sagovärld baserad på bröderna Grimms sagor och måste sedan använda sina unika egenskaper och sin fantasi för att ta sig tillbaka till sin egen verklighet - men det finns som sagt andra stora likheter. När jag först hörde planerna på ett rollspel baserat på Ur varselklotet var Grimm det första jag kom att tänka på. Och om Ur Varselklotet var det första spelet från Fria Ligan som jag hade läst så skulle jag ha trott att just Grimm var förebilden. Om ni till äventyrs missat det så kan jag rekommendera en läsning.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Saknade Grimm i podden

Mon 24 Apr 2017, 18:02

Grimm har jag inte testat.
Bra tips!

Jag har dragit ner hårt på komplexa regelsystem sen en run-in med Shadowrun (spelgrupp med alla klasserna samtidigt - på tok för mycket specialregler).

Alla lätta system med mycket RP-potential är därmed väldigt spännande.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests