Finfina svar och synpunkter från föregående talare tycker jag!
Fyller på med mina tankar:
Hur börja spela?
Det jag älskar med Coriolis är att det är en rik och fyllig spelvärld. Så som vi har gjort är att samtliga rollpersoner börjar sin egna lilla bubbla. En börjar som ung forskare med enbart akademisk förståelse, en annan börjar som överbeskyddad priviligerad, en tredje som ung pionjär uppväxt i vildmarken, och så vidare. Startförutsättningar och värdegrund känns viktigare än koncept. Är en rollperson alltför världsbevandrad eller t.ex. diametralt ondsint kan det skapa en obalans i spelgruppen och det är detta jag vill undvika (åtminstone inledningsvis). I övrigt brukar de finna varandra.
Vi stil är att alla spelar åtminstone något litet scenario på egen hand innan gruppen möts. På det här sättet får alla en chans att utforska spelvärlden och sin nya rollperson på sina egna villkor. Som spelledare punktar jag upp aspekter av världen som är viktiga att belysa för just den rollpersonen, samt spelledarpersoner som kan ha en inverkan på dem. De personliga introäventyren bygger jag upp kring detta för en mer personlig upplevelse.
På detta sättet bär spelarna naturligt med sig olika lärdomar när rollpersonerna sedan förs samman. Likaså har jag som SL hunnit pröva några olika infallsvinkar och grepp som jag kan spinna vidare på i större format. För en mystiker exempelvis det var kanske viktigt att stöta på mörkret mellan stjärnorna i den personliga intron. När det är dags för andra att ta del av en liknande upplevelse har jag hunnit lära mig några grepp genom att testköra mörkrets antågande i liten skala först. Mottagandet avgör vilken plats det får i kampanjen/spelvärlden.
En fördel med att varje rollperson har etablerat "ett eget liv" är att när gruppen väl har bildats blir det lättare för rollpersoner att komma/gå ur gruppen om en spelare inte kan närvara vid ett spelmöte - för vår spelgrupp är nämligen gemensam schemaläggning en allmän bromskloss. Coriolis är skönt i att det är lika lätt att säga att en rollperson är i ett annat solsystem som att de plötsligt dyker upp precis där vännerna råkar vara för tillfället.
Mecenat, fiende, gruppkoncept och grupptalang något som jag introducerar till spelgruppen senare. Jag ser till att varje spelare har en krok - någon som skulle kunna bli antingen mecenat eller fiende. Likaså blir det med gemensamt rymdskepp. Rymdreglerna är ytterligare ett spännande lager i spelet och mitt val har varit att introducera dem pö om pö. Undantaget om någon vill ha fokus på att vara pilot - då får de t.ex. börja som asteroidwallah på ett klass 1 skepp.
Färdiga äventyr
Jag tycker att GSF var ett välkonstruerat out-of-the-box äventyr, men den blir ännu bättre om rollpersonerna redan förstått sig på lite om konsortiet, pariatet, mörkret mellan stjärnorna och hur rymdfart fungerar. I mina ögon är det ett utmärkt äventyr med dramatiska skeenden för att knyta samman en spelargrupp bestående av för varandra okända rollpersoner.
ESF erbjuder en härlig odyssé av Coriolis och Kua. Orten Baybasin var för mig höjdpunkten. Som äventyr rekommenderar jag att spelgruppen har hunnit bygga upp en rejäl förståelse kring hur gudomliga emissarierna ter sig i spelvärlden. Som andra tidigare har poängterat behöver dessutom äventyret kretsa kring en person som spelarna verkligen byggt upp en relation med. Med tanke på hur långt jakten tar spelgruppen ser jag hur det lätt blir andefattigt om spelarna saknar något av ovanstående.
Regler mm
Vad gäller regler är mitt förslag att känna efter pö om pö. Vi experimenterade lite med att 5:or innebär fördelar och 1:or innebär nackdelar, men i takt med att rollpersonerna blivit bättre och vi mer bekväma med systemet så har det fasats ut. Efter erata och insatser från Karbonara känns reglerna trygga. Jag trivs faktiskt väldigt bra med reglerna i stort. Det är lagom detaljnivå för att det skall gå snabbt, samt lagom med färdigheter för att alla skall komma till användning. Det erbjuder även en hygglig regelgrund att bygga vidare på om man så vill.
Något som däremot har hjälpt mig oerhört vid start: Ett blad med corioliskalendern där det står vilka färdigheter hör till vilka ikoner, samt en påminnelse om varje ikon. Själv har jag valt att bygga på kalendern med info från ursprungliga utgåvan av Coriolis, dvs ett segment består av tre 12-dagars veckor varav tre helgdagar, samt en 37e festdag i ikonens tecken. Varje coriolisdygn uppdelad i fyra vakter. Jag har kompletterat med en lathund på ungefär vad folk av olika klass kan förväntas tjäna per vecka.
I mitt egna spelledarblad har jag även en lathund kring avstånden i strid, vad de ungefär motsvarar i meter samt vad som krävs för smygattack för respektive avstånd. Likaså har jag korta beskrivningar över stridshandlingar och vilka av dessa som spelledarpersoner måste offra MP för att använda. Det sistnämnda har hjälpt mig något oerhört vad gäller att få MP-ekonomin under kontroll. Reglerna för manipulera har jag också gjort en liten lathund för. Allt som sparar en från att bläddra!