Jimorie
Topic Author
Posts: 20
Joined: Wed 24 Aug 2011, 20:01

Utgivet material -- var ska man börja?

Thu 03 May 2018, 17:10

Bland det material som givits ut till Coriolis, vad tycker ni att man ska börja med? Vad ger en bra introduktion till världen och finns det någon tydlig tidslinje bland de färdiga äventyren?

Jag har allt material som i dagsläget finns att köpa i Fria Ligans butik, men har ännu bara skummat reglerna och världsboken. Och finns det mer material till Coriolis som inte längre går att köpa, som är värt att hålla utkik efter på andra handsmarknaden?

Vi är nykomlingar i den tredje horisonten och alla tips mottages tacksamt!
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Utgivet material -- var ska man börja?

Sat 05 May 2018, 10:53

Första kampanjförsöket så gjorde vi precis som CaLLe beskriver det - vi började med Ghazalis sista färd och körde vidare. Men min upplevelse av det var att det blev väldigt överväldigande att börja "mitt i smeten" och försöka introducera allt på en gång.

I den nya kampanjen så har vi börjat i Gränsrymden med inspiration från Gränsrymden och Djachroum-modulen som släpptes till gamla Coriolis. Det ger ett mer begränsat och relativt slutet område som är en del av det större hela istället för att vara just mitt i smeten. Dessutom har alla rollpersoner snarlik bakgrund, där ingen är zenit och alla levt sina liv i Gränsrymden till allra största delen. Så introduktionen av världen kommer kunna ske mer successivt i takt med att gruppen själv utforskar världen. Kanske lämnar de aldrig Gränsrymden. Just nu är de lyckligt ovetande om egentligen det allra mesta. :) 
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Utgivet material -- var ska man börja?

Sun 13 May 2018, 08:09

Gränsrymden är en bra start helt klart. Ljusblommans mörka blad är ett riktigt bra introduktionsäventyr även om det lämnar en del frågor som nog aldrig kommer besvaras. Har allt man kan begära i ett nybörjaräventyr med mystik, social interaktion och action.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Utgivet material -- var ska man börja?

Sun 13 May 2018, 21:39

Använder LMB som inspiration, men inte egentligen rakt av. Gillar spionerna från Pariatet och delar av grundhandlingen, men jag kommer låta rollpersonerna få nys om asteroiden istället för en proxy-SLP och själva få upptäcka den första noden. Även lite osäker på hur jag kommer hantera maskinisterna. Än så länge försöker jag bara göra dem bekanta med Djachroum. :)
 
Jimorie
Topic Author
Posts: 20
Joined: Wed 24 Aug 2011, 20:01

Re: Utgivet material -- var ska man börja?

Sun 27 May 2018, 15:20

Tack för era svar!

Det blev att vi började med Ghazalis sista färd ändå. Jag hade vare sig Gränsrymden eller Ljusblommans mörka blad, men ser att de går att beställa på Publit! Kanske blir det fortsättning där efter Ghazalis, vill åtminstone ha något slags mellanspel innan vi börjar med Emissarien som försvann för att spelarna ska ha en chans att förstå settingen lite bättre.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests