Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

LMB med rollpersonerna som centrum

Sun 22 Apr 2018, 17:21

Av de publicerade äventyr som finns hittills tror jag Ljusblommans mörka blad är favoriten för min egna del (har inte läst klart Emissarien än). Mest för att det är relativt små händelser som har stora implikationer. Men nu när det faktiskt kommit till att spelleda den har en sak slagit mig: varför får inte en rollperson ta den roll Samul Dhorat får i äventyret? Hela vägen från att Pariatet planterar koordinaterna till att gruppen anländer den nedsläckta uråldriga asteroiden känns alldeles för intressant för att slösa bort på en SLP. :)

I min spelgrupp finns en soldat som bland annat har en målsökare - en perfekt person för Gudintelligensen att besätta. Utöver det tyckte jag det kändes lite kontraproduktivt för Gudintelligensen att förstöra skeppet, eftersom det ju är i dess intresse att skicka Samul till Djachroum. Däremot gillar jag datamemerna, men mer som något långsiktigt. Något som dessutom passar svinbra med att rollpersonernas skepp har problemet Förbannelse. Jag tror det kommer dröja innan de börjar undersöka saker och ting närmre.

Min tanke är att låta Gudintelligensen ge väldigt tydliga riktlinjer till rollpersonen med målsökaren genom att indikera dem i målsökaren. Något som kommer förklaras i enrum med den spelaren, och sedan helt enkelt bara som hints under spel.

Har ni andra som läst scenariot några tankar på den här varianten? Går scenariot sönder med ett förflyttat fokus?
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: LMB med rollpersonerna som centrum

Mon 10 Dec 2018, 01:19

Såhär i efterhand måste jag nog säga att det här blev väldigt lyckat. Kampanjen har nu rullat vidare ett tag och vi har fortfarande inte lämnat Gränsrymden. Djachroum är en avfolkningsstation där Purpurgardet försöker befästa Akbars styre med våld och tvångsrekryterar ungdomar för att fylla på sitt manskap. Spelarnas rollpersoner har blivit en sorts religiösa fanatiker. De är nästan alla Ahilar och ser sin stams hämnd som ett kall, även om de inte riktigt håller med grupperna som vill förvandla Gränsrymden till en krigszon.

Det som skulle vara inkörsporten till Emissarien som försvann har blivit en kampanj där spelarna utforskar Coriolis värld efter sina egna idéer, och jag har svårt att tro att de någonsin ens besöker Coriolis i den här takten. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests