Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Första spelträffen II

Mon 26 Mar 2018, 22:00

När Coriolis skulle spelas allra första gången drog jag på stora trumman, med dadlar, myntaté, och alla möjliga saker. Var nog bara rökelsen som saknades egentligen. Men problemet jag snabbt stötte på var att världen är svår att kommunicera för någon som inte läst igenom materialet. Så min superhype översattes helt enkelt rätt dåligt till gruppen, trots att jag ändå tycker Ghazalis sista färd (gamla utgåvan) gav ett bra intro där det var enkelt att portionera ut information efterhand.

Men den här gången vill jag inte riktigt upprepa misstaget.

Idén den här gången är att inte förbereda så mycket alls, utan att istället sätta rätt hårda begränsningar på karaktärsskapandet (inget rymdskepp, alla är planetfödda, ingen är nyzenit, tillsammans gör de något skumt, ingen får tillhöra en fraktion, etc.). Sedan att sätta igång allt in medias res. Kanske när de försöker slutföra en deal eller snylta ett rymdskepp.

Har ni andra några tankar på hur en kan gå runt "information overload"-problemet och portionera ut det längs vägen istället?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Första spelträffen II

Tue 27 Mar 2018, 05:51

Har aldrig SL:at Coriolis, men läst igenom spelet för att kunna spelleda det på sikt.

När vi spelade det på Gothcon fick vi en väldigt kort intro som egentligen var för knapphändig för stt förstå mer än att det var ett rymdspel. det var enligt mig ingen bra start.

Jag tycker din idee med dadlar och te känns helt rätt, men hade kompletterar det med en uppkopplad skärm med en PowerPoint med alla hysteriskt snygga bilder från spelet, och i korta drag berättat bakgrunden till settingen (nästan helt utan text utan istället matcha bilderna någorlunda till det som berättas). Spelarna behöver förstå rymdstationens läge i tredje horisonten, de större fraktionerna, portalkrigen, emissarierna etc.

Sen håller jag med om att info kan sprängas in i pågående spel också. Kanske man också kan spela korta flashbacks med andra (regellösa eller förskapade) RP:s från ankomsten till tredje horisonten osv?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Första spelträffen II

Wed 28 Mar 2018, 21:41

Jag gick nog in lite för mycket på djupet första gången och beskrev alla fraktioner svepande, Portalkriget, Odacon, etc.

Med en starkare begränsning tror jag en kan komma undan med lite mer begränsad information. Vad en nyzenit är. Hur samhällsstrukturen ser ut. Varför Coriolis är ett så viktigt centrum för hela horisonten. Frågan är helt enkelt vilka saker som måste vara med. :)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Första spelträffen II

Thu 29 Mar 2018, 12:42

Eventuellt att man även (utifrån om RP har olika härkomst) bryter ner informationen i RP-specifika introduktioner...
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
johan.almsen
Posts: 73
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:49

Re: Första spelträffen II

Sun 01 Apr 2018, 22:05

RP-specifika introduktioner är absolut en intressant väg! Jag funderar på att köra den först beskrivna, dvs. att låta RP vara helt vanliga och en aning isolerade människor med ganska liten koll på världen. De kan ju rent av upptäcka under spelets gång att det finns en historia med andra horisonter. Några av fraktionerna kan vara namngivna, med grova fördomar som senare omprövas osv.
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Första spelträffen II

Sat 14 Apr 2018, 11:03

Har funderat lite mer på detta och börjat dela upp saker i kategorier inför första spelträffen.

Kategori 1: Saker alla känner till
Det här är det som det kommer göras ett svepande intro av. De tre horisonterna. Förstkomna och zeniter. Vad en infomat är. Att rymdhandel är större idag än för ett par generationer sedan. Slitningarna mellan nygammalt och gammalt. Utöver detta tänkte jag skriva ut någon paragraf om varje övrig kategori som endast rollpersoner med den härkomsten får ta del av.

Kategori 2: Saker som förstkomna känner till
Portalbyggarna. Portalkrigen. Nazareems offer. Ikonernas kyrka. Uppförsbacke, slitningar, slavhandel, krig. Större skeenden i svepande ordalag, ungefär på samma sätt som att "alla" känner till andra världskriget i västvärlden. Det finns några enstaka som faktiskt upplevt det kvar, men de flesta av dem har förlorats till tiden. En tanke jag haft är även att förstkomna är rätt stolta över att *deras* fraktioner enades för att handskas med Nazareems offer.

Kategori 3: Saker som zeniter känner till
Al-Ardha. Zenit och Nadir. Teknologi, rymdfart, masskonsumtion, bekvämlighet, äventyrslystnad. Med ena fot i det sedan länge förgångna och den andra foten i en framtid de saknar relation till så är zeniterna en sjukt intressant grupp. Stort intresse för politiska intriger framför religiösa dito och en teknologisk överlägsenhet som leder till Tredje horisontens nytändning. Men samtidigt - kanske har de svårt att förstå hur långt allt faktiskt gått under tiden de legat i dvala. Kanske är de inte helt lämpade för krigsströmningar och fraktionsslitningar.

Kategori 4: Saker som alla i rymden känner till
Odacon. Zaloskonflikten. Emissariernas ankomst. Mystikernas födelse. Om du huserar i rymden, eller snarare frekventerar Coriolis, så är du medveten om det som sker *just nu*. Aktuella händelser, nutida politiska strömningar. Du vet att Pariatets orden försökte lämna fraktionernas råd. Du vet att det finns en emissarie på Coriolis. Du vet helt enkelt det som anknyter till metaplotten i spelet.

Vad tror ni om upplägget? Missar jag något centralt?

Jag har fortfarande inte kategoriserat kännedom om de olika fraktionerna, utan väntar med det för tillfället. Funderar lite på vilka fraktioner jag alls vill introducera till en början, för att undvika info overload med att introducera alla.
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Första spelträffen II

Sat 14 Apr 2018, 11:12

Här finns även en statusaspekt, där jag är lite inne på att alla rollpersoner är legofolk vid starten. Kanske halvt om halvt livegna, till och med.

Saxar från ett gammalt inlägg jag gjorde:

Legofolk: har ingen större koll på vare sig historia eller politik, utan kan på sin höjd ha hört att det är "något" som kommit upp ur Xenes djup och är antagligen väldigt insatta i debatten kring Ikonernas kyrka och deras ambitiösa försök att ena den förstkomna religionen. De kan även ha förfäder som slogs i Portalkrigen eller anlände med Zenit men det är för lång tid sedan krigen för att de ska veta varför eller ens ha någon vidare koll på första och andra horisonten. Givetvis blir kunnandet sämre ju längre från de större systemen som legofolket bor och legofolk som befinner sig i periferin av rymdhandeln bör höra en hel del rykten som kan både vara korrekta och helt förvränga deras bild av samtiden.

Stationär: bättre tillgång till nyheter och en faktisk fritid gör att stationära inte bara har bättre kunskaper om läget utan också fler åsikter. Med det inte sagt att informationen de besitter är korrekt eller särskilt välinformerad. Sonder och kurirer står för mer avlägsna stjärnors informationsflöde och är inte pålitligare än sina agenters integritet. Men en stationär bör nog åtminstone veta lite mer om Portalkrigen, rymdstationen Coriolis, de större fraktionerna och de mest centrala konflikterna. Pariatets begränsningar av Zalos-systemet. Sökarnas Cirkels gamla ambitioner att bli en fraktion. Vad som helst som är intressant att använda som krokar i en kampanj - stationära kan tänkas veta det.

Privilegierad: politik är de privilegierades lekstuga och historia är förevigandet av segrarnas värv. Inte nog med att privilegierade bör ha en god inblick - de har även väldigt starka åsikter om både de centrala historiska händelserna (som Emissariernas ankomst) och fraktionernas inflytande. Åsikter som oftare cementerar egna ståndpunkter än håller sig till fakta.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests