Mouvitz
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 08 Aug 2012, 00:00

Arams Hemlighet - Spelledardiskussion

Sun 17 Dec 2017, 16:39

Hej, jag planerar att plocka upp Coriolisspelandet igen med Arams Hemlighet. Jag känner mig ganska rostig som SL så jag har tittat efter diskussioner om scenariot på nätet men hittat absolut ingenting, så om någon här har kört det så är jag tacksam för tips!

Jag har också en konkret fråga som dök upp när jag läste igenom det; gruvfurstens ras-attentat förstår jag inte hur det är riggat, som jag förstår det är det inte fråga om en sprängladdning, men det går ändå att upptäcka med Spaning att det kommer rasa. Vad säger en till en spelare vars RP upptäcker risken som får denne att inse att de måste evakuera omedelbart, "klippan ser ostabil ut och du inser att den kommer rasa utan anledning inom 30 sekunder"?
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Arams Hemlighet - Spelledardiskussion

Fri 22 Dec 2017, 16:05

Ett tips är att det finns någon modul ute nu i bland annat sci-fibokhandeln som tar upp Aram, eller har jag fel?
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Arams Hemlighet - Spelledardiskussion

Tue 30 Jan 2018, 11:07

Nu blir detta ett väl sent svar men någon annan kanske har nytta av det. Jag har spellett "Arams hemlighet" två gånger. Båda mina grupper upplevde äventyrsplatsen som häftig och stämningsfull men jag var tvungen att göra en del ändringar i äventyret för att få det att fungerar med grupperna och sådär. En sådan grej var Gruvbaronens ras-attack. I mitt huvud kändes det lite väl hårt att låta Gruvbaronen gå in för att mörda Homar rakt av. I stället lät jag honom ha en spejare på plats som kunde ge spelarna lite huvudbry och smög runt omkring och satt vid klippkanten med en glänsande kikare.
Själva raste inträffade ändå då spelara hjälpte Homar att rigga detoniten. En gruppen misslyckades med riggandet då de stördes av Humaniterna medan de riggade och valde att börja kasta detonit mot humaniterna vilket med några mörkerpoäng resulterade i en kedjereaktion.  Den andra gruppen monterade upp sprängmedlet för att spränga bort Gruvfurstens spejare som de mistog för en prickskytt. Så ett dramatiskt klippras fick alla grupper uppleva ändå.

Tyvärr så gav sig båda grupperna efter att templet hittats och Noha avslöjats och infångast. I ena fallet efter en mycket dramatiskt gravsvävar-jakt. Så vi har inte spelat igenom händelserna runt Arams grav.  Men äventyret är roligt och SLP:erna är roliga. Särskild Homar som för mig blev någon Herman Lindqvist liknande typ som älskade att prata om svunna tider och att leva sig in i historian.  

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests