User avatar
Svante Landgraf
Topic Author
Posts: 40
Joined: Thu 04 Apr 2013, 17:27

Mörkerpoängsekonomin

Tue 03 Oct 2017, 20:59

Jag är inte säker på att jag är särskilt förtjust i mörkerpoängsekonomin. Visst, rollpersonerna rör sig i osäkra trakter mellan stjärnorna eller använder instabila artefakter, därmed ökar deras otur (till exempel eldavbrott) eller risk att drabbas av vansinne eller dra till sig intresset från obehagliga mörkervarelser. Den biten köper jag. Men inte att mörkerpoängen kan användas till att slänga in oskylda förbipasserande i en strid, eller låta motståndarna få förstärkning, eller få en rollperson att tappa ett viktigt föremål. Spelledaren är ju redan allsmäktig här! Det finns ingen pott för SL att hämta sitt motstånd ifrån, som förstärks av mörkerpoäng; hen har redan en oändlig budget här, och att då lägga till ytterligare poäng känns helt meningslöst. Om hen redan kan göra de sakerna utan mörkerpoäng tjänar poängen inget syfte. Ser ni mitt argument här?

Det här är baserat på en genomläsning av spelet. Kanske fungerar det bättre i praktiken? Jag känner dock att jag gärna hade hanterat mörkerpoäng på något annat sätt, kanske genom att koppla det till kroppsligt eller mentalt förfall eller risk för förvridning av rollpersonerna. Alternativt fullt ut formalisera SL:s budget för att skapa motstånd, som då fylls på med mörkerpoäng, men det är ett väldigt stort steg att ta.

Några tankar om detta?
(sound of spatiotemporal holocaust)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Mörkerpoängsekonomin

Wed 04 Oct 2017, 02:24

Intressant att du tar upp detta. Jag gillar tanken med att knyta bönen till ikonerna (pressa slag) med en resurs, men kände som dig att det saknas ett incitament för den allsmäktige SL att sedan spendera mörkerpoängen. Har även provat spelet i praktiken under ett pass på Gothcon och kunde inte heller då känna en tydlighet kring varför SL valde att spendera mörkerpoäng istället för att bara etablera hinder som vanligt.

Det jag spontant kan se som nytta med mörkerpoäng är möjligtvis det rent retoriska i att SL har belägg för att skruva upp svårighetsgraden i äventyret jämfört med att spelarna annars kan tycka att SL bara är generellt sadistisk. :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Mörkerpoängsekonomin

Wed 04 Oct 2017, 19:53

Skulle nog säga att precis det du beskriver även är min erfarenhet av spelet. Oftast ackumuleras mest poängen och ligger där som en stor läskig hög oanvända pluppar. Men det fanns även tillfällen då de lät mig (som SL) slå om tärningar och försöka pressa tillbaka när det var som viktigast för spelarna att jag inte gjorde det. Något som flera gånger bidrog till ökad stress eller helt enkelt att situationer blev "viktigare" även representerat genom reglerna.

Det är en intressant tanke och har en hel del inspirerande beskrivning, men som (tyvärr) en hel del annat med Coriolis är det rättså ofärdigt.
 
dancodan
Posts: 17
Joined: Sun 03 Sep 2017, 12:13

Re: Mörkerpoängsekonomin

Wed 04 Oct 2017, 23:49

Jag håller med. Jag ser charmen i ett poängsystem som visar på mörkrets makter. 
Efter att vi körde några äventyr dock så märkte jag att det inte var intressant. 
Vi gjorde snabbt om systemet till att RP får tre omslag (ifall de bett till ikonerna, besökt kapell och bär någon form av symbol för att hedra sin ikon) 
För varje del de glömt försvinner ett omslag. 
Omslagen förnyas mellan äventyren. 
Detta betyder även att jag som SL använder fritt mörkerpoäng baserat på att skapa en så intressant utmaning som möjligt. (Är inte sadistiskt lagd så ingen fara på taket)

När det kommer till att färdas i mörkret mellan stjärnorna så implementerar jag det narativt istället. Skeppet knakar, delar av systemen slutar fungera, en vålnad skymtas ombord, stresspoäng delas ut, navigeringsdatorn visar fel koordinater (läs: Bermudas triangel), kommunikationskonsolen plockar upp störningar där man kan höra avlägsna, brusiga röster be om hjälp/nåd. Maten ruttnar oförklarligt, någon i besättningen hostar blod, mardrömmar osv
 
Vhicta
Posts: 14
Joined: Sun 29 Jan 2017, 23:14

Re: Mörkerpoängsekonomin

Fri 06 Oct 2017, 18:19

Nu står jag bara inför att spelleda Coriolis och har således ingen erfarenhet av det, men jag som spelledare upplever ofta mig som just sadistisk när jag helt oförhappandes ba' "nä, den här väggen är svår att klättra upp för" eller "det vandrar förbi vakter medan ni försöker ta er in i ventilationen". Jag har inga incitament för det annat än att krydda stämningen. 

Om det är så att det finns regler även för mig som spelledare så blir ju spelet mer intressant för mig också. Jag måste alltså använda mig av en resurs för att kasta in skiftnycklar i spelarmaskineriet. Som relativt ny spelledare applåderar jag idén och ser fram emot att ha en pott av djävulskap att hushålla med istället för tillgång till en oändlig mängd sådant. Jag håller faktiskt på att klura på hur jag ska kunna lyfta in MP i en Chronicles of Darkness-kampanj jag spelleder just nu för att jag gillar idén så mycket! :) 
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Mörkerpoängsekonomin

Fri 06 Oct 2017, 21:51

Alltså, missförstå mig rätt. Idén är skitbra. Problemet med genomförandet i Coriolis är att spelare (åtminstone i min grupp) *alltid* slår om när de kan och därför dränker dig i en ocean av MP snabbare än du kan rättfärdiga för dig själv att använda dem.

Det första jag struntade i var "start"-MP som ofta finns medskrivna i äventyr. För de tippar balansen åt helt fel håll redan från starten, som jag ser det. Därefter blev det alldeles för vanligt att helt enkelt lägga mörkerpoängen på hög och försöka göra elaka saker nästan bara för att bli av med dem.
 
Vhicta
Posts: 14
Joined: Sun 29 Jan 2017, 23:14

Re: Mörkerpoängsekonomin

Sat 07 Oct 2017, 13:27

Just det Beguiled :-/ Ja, tanken är väl att mörkerpoäng är något som spelarna ska vara rädda för... om de inte känner att det tar emot stt pressa så är ju något i psykologin kring det som inte landsr som det är tänkt.

Jag borde ju egentligen inte vara med och diskutera detta eftersom jag inte använt det ;), men när jag t.ex. lyssnade på ”Vi spelar rollspel”-poddens genomlirning av en Corioliskampanj då gick ju snacket kring mörkerpoängen som: ”näää, men då får han ju ett mörkerpoäng, vi kanske får skita i den här grejen” och när spelledaren spenderade mörkeepoäng så blev spelarna stressade.
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Mörkerpoängsekonomin

Sat 07 Oct 2017, 17:11

Jag borde ju egentligen inte vara med och diskutera detta eftersom jag inte använt det ;), men när jag t.ex. lyssnade på ”Vi spelar rollspel”-poddens genomlirning av en Corioliskampanj då gick ju snacket kring mörkerpoängen som: ”näää, men då får han ju ett mörkerpoäng, vi kanske får skita i den här grejen” och när spelledaren spenderade mörkeepoäng så blev spelarna stressade.
Lyssnade också igenom sessionerna och kan hålla med i hur man resonerade. Ser dock fortfarande inte logiken i att mörkerpoängen är farligare en "average-SL" :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Vhicta
Posts: 14
Joined: Sun 29 Jan 2017, 23:14

Re: Mörkerpoängsekonomin

Sat 07 Oct 2017, 19:13

Jag borde ju egentligen inte vara med och diskutera detta eftersom jag inte använt det ;), men när jag t.ex. lyssnade på ”Vi spelar rollspel”-poddens genomlirning av en Corioliskampanj då gick ju snacket kring mörkerpoängen som: ”näää, men då får han ju ett mörkerpoäng, vi kanske får skita i den här grejen” och när spelledaren spenderade mörkeepoäng så blev spelarna stressade.
Lyssnade också igenom sessionerna och kan hålla med i hur man resonerade. Ser dock fortfarande inte logiken i att mörkerpoängen är farligare en "average-SL" :)
Nä, precis. Det är det ju inte! Skillnaden är ju att man INTE slänger in random hot utan att ha MP för det om man spelar med det. Idag testade jag att använda MP i min M:Å0-kampanj. Det blev väldigt bra för att jag helt plötsligt fick "rätt" att ba' "Nu händer en sjuk slumpgrej", vilket gjorde det lite mer spännande för både mig och spelarna!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Mörkerpoängsekonomin

Sat 07 Oct 2017, 19:44

Ett annat sätt som man skulle kunna nyttja det på är som det man i rollspelet "Tremulus" kallar "soft" resp. "hard" moves där jag ser "soft" som generellt SL-initierade hinder och "hard" som mörkepoängsinitierade hinder.

Soft moves - SL berättar att något är på väg att hända men låter RP få en chans att agera innan det händer
Exempel: Korridoren i generationsskeppet är mörk och plötsligt lösgör sig en skugga med blixtrande klor - Vad gör ni?

Hard moves - SL berättat att något är på väg att hända och låter det hända utan att RP får chans att agera
Exempel: Korridoren i generationsskeppet är mörk och plötsligt lösgör sig en skugga vars blixtrande klor sliter upp ett rejält sår på RP (slår skada) - Vad gör ni?

Det behöver givetvis inte vara i strid utan kan lika gärna vara att RP t.ex. inte får möjlighet att övertala en SLP (som istället får möjlighet att hinna lämna platsen).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests