Ja, just det! Har sett hard/soft moves i en del Dungeon World-texter jag läst. Det är där det kommer ifrån alltså!Ett annat sätt som man skulle kunna nyttja det på är som det man i rollspelet "Tremulus" kallar "soft" resp. "hard" moves där jag ser "soft" som generellt SL-initierade hinder och "hard" som mörkepoängsinitierade hinder.
Soft moves - SL berättar att något är på väg att hända men låter RP få en chans att agera innan det händer
Exempel: Korridoren i generationsskeppet är mörk och plötsligt lösgör sig en skugga med blixtrande klor - Vad gör ni?
Hard moves - SL berättat att något är på väg att hända och låter det hända utan att RP får chans att agera
Exempel: Korridoren i generationsskeppet är mörk och plötsligt lösgör sig en skugga vars blixtrande klor sliter upp ett rejält sår på RP (slår skada) - Vad gör ni?
Det behöver givetvis inte vara i strid utan kan lika gärna vara att RP t.ex. inte får möjlighet att övertala en SLP (som istället får möjlighet att hinna lämna platsen).
EDIT: Tremulus är ett Lovecraft-hack till Apocalypse World! Härligt!