Vhicta
Posts: 14
Joined: Sun 29 Jan 2017, 23:14

Re: Mörkerpoängsekonomin

Sun 08 Oct 2017, 10:25

Ett annat sätt som man skulle kunna nyttja det på är som det man i rollspelet "Tremulus" kallar "soft" resp. "hard" moves där jag ser "soft" som generellt SL-initierade hinder och "hard" som mörkepoängsinitierade hinder.

Soft moves - SL berättar att något är på väg att hända men låter RP få en chans att agera innan det händer
Exempel: Korridoren i generationsskeppet är mörk och plötsligt lösgör sig en skugga med blixtrande klor - Vad gör ni?

Hard moves - SL berättat att något är på väg att hända och låter det hända utan att RP får chans att agera
Exempel: Korridoren i generationsskeppet är mörk och plötsligt lösgör sig en skugga vars blixtrande klor sliter upp ett rejält sår på RP (slår skada) - Vad gör ni?

Det behöver givetvis inte vara i strid utan kan lika gärna vara att RP t.ex. inte får möjlighet att övertala en SLP (som istället får möjlighet att hinna lämna platsen).
Ja, just det! Har sett hard/soft moves i en del Dungeon World-texter jag läst. Det är där det kommer ifrån alltså! :)

EDIT: Tremulus är ett Lovecraft-hack till Apocalypse World! Härligt! :)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Mörkerpoängsekonomin

Sun 08 Oct 2017, 18:51

Ett annat sätt som man skulle kunna nyttja det på är som det man i rollspelet "Tremulus" kallar "soft" resp. "hard" moves där jag ser "soft" som generellt SL-initierade hinder och "hard" som mörkepoängsinitierade hinder.

Soft moves - SL berättar att något är på väg att hända men låter RP få en chans att agera innan det händer
Exempel: Korridoren i generationsskeppet är mörk och plötsligt lösgör sig en skugga med blixtrande klor - Vad gör ni?

Hard moves - SL berättat att något är på väg att hända och låter det hända utan att RP får chans att agera
Exempel: Korridoren i generationsskeppet är mörk och plötsligt lösgör sig en skugga vars blixtrande klor sliter upp ett rejält sår på RP (slår skada) - Vad gör ni?

Det behöver givetvis inte vara i strid utan kan lika gärna vara att RP t.ex. inte får möjlighet att övertala en SLP (som istället får möjlighet att hinna lämna platsen).
Ja, just det! Har sett hard/soft moves i en del Dungeon World-texter jag läst. Det är där det kommer ifrån alltså! :)

EDIT: Tremulus är ett Lovecraft-hack till Apocalypse World! Härligt! :)
Hehe ja då är det ju inte så konstigt att du kände igen det.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Mörkerpoängsekonomin

Sun 22 Oct 2017, 21:52

Kul tråd och diskussion. I de äventyr som nu publiceras (Det döende skeppet, Arams hemlighet och Gazalis sista färd) samt kommande Emissarien som försvann, blir det tydligare hur vi byggt in mörkerpoängsmekaniken i äventyren, där SLs resurser och händelser är direkt kopplade till användandet av mörkerpoäng.

En grej med MP är ju verkligen att ge missöden en intern logik vs sadisitisk-SL-paradigmet - det blir i min grupp helt klart olika reaktioner på om SL bara bestämmer att RP förlorat en ägodel/utrustning/får eldavbrott än att SL lägger MP för det (själv skulle jag dock inte använda MP till att tappa bort saker för mkt).

De är verkligen tänkt att SL ska kunna modda mer ju mer mörkerpoäng som hamnar i potten. I Horistonenboken sid 234 finns en utförlig lista, som ni alla vet, men det kan ju vara värt att påpeka att sånt som reaktiva handlingar kräver MP för SLP.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests