Rushie
Topic Author
Posts: 4
Joined: Mon 04 Sep 2017, 14:18

Artefakters värde

Mon 04 Sep 2017, 14:50

Hej, ny användare på plats :)
Ska börja spelleda Coriolis snart och kommer behöva lite hjälp märker jag... Sätter mitt hopp till detta forum
Artefakter... Mycket kretsar runt dem äventyrsmässigt och jag ser dem som bra skatter och belöningar. Men! Jag får inte ihop hur jag ska ställa Artefakter mot dollar. Vad är de värda? Om RP vill kränga dem istället för att behålla, vad kan de få ut? Jag hittar ingenstans att utgå ifrån. Första miniscenariot i Horisontenboken föreslår att vad-han-nu-heter erbjuder RP birr eller artefakt eller utrustning som betalning för att hitta den där statyn. Jag kan på ett ungefär räkna ut att ett enkelt äventyr ska ge 2T6 tusen birr (enligt Horisontens hemligheter), så jag skulle kunna ge 8.000-10.000 för det uppraget. Men om man skulle testa att locka dem att byta Statyn mot en artefakt, hur ska jag tänka då?
Och på samma ämne. Statyn de ska hitta i miniscenariot (eller flera är det t.o.m) vad är den värd?
Tack på förhand :)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Artefakters värde

Mon 04 Sep 2017, 21:34

Hej och välkommen till forumet!

Kul att du ska köra uppdrag och leta artefakter. Vi har medvetet inte satt priser på artefakter för att de ska var sällsyntheter som inte sälj på någon större markand utan som enskilda speciella handelsmål. Jag skull nog göra som du att, sätta pris på ne artefakt som ett uppdrag i uppdragsgeneratorn (Horisontens hemligheter (HH), tabell 21, sid 42). Så en riktigt mäktig artefakt som är mkt svår att få tag på skulle kunna ge maxutfallet på tabellen (dvs 66 på T66, 5T6+4 och om man använde birr på de två extrabelöningarna ytterligare 6T6 birr), eller något i den stilen/magnituden (50 000 till 100 000 birr). 

De enda artefakter av enklare slag som har kostnad är ju sockerglober 100 till några tusen birr (HH, sid 22).

Ett annat sätt att styra hur mkt de ska få ut för artefakter är ju att bestämma dig för hur mkt stuff RP ska kunna ha råd med och låta artefakten motsvara birr i den magnitud till sånt de vill ha, som dyra vapen, skeppsmoduler, tillval etc.

Hoppas det är till nån hjälp!
Fria Ligan
 
Rushie
Topic Author
Posts: 4
Joined: Mon 04 Sep 2017, 14:18

Re: Artefakters värde

Tue 05 Sep 2017, 10:39

Det tackar vi för. då har jag en måttstock. :)
Ekonomin har jag haft lite svårt att greppa. Vill lägga mig på en nivå så RP ska få en bit över efter ett scenario/äventyr, men bara så mycket så att de känner att de måste ut igen och questa. För drivkraften för de flesta RP kommer ju vara birr.
Jag får känna mig för. Visar det sig att de får för mycket får man väl lägga MP för att råna eller stjäla från dem.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests