CosmoSpex
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 16 Aug 2016, 10:01

Det Döende Skeppet

Wed 26 Jul 2017, 16:41

Hej alla,

Jag sitter och förbereder mig inför att leda "Det Döende Skeppet". Underbart introduktionsäventyr och jag ser mycket fram emot att se hur spelarna reagerar på Coriolis värld.

Jag har ett par frågor dock, relaterat till plot holes och dylikt. Kanske missar jag något? Kanske är det någon som har hittat på nåt fantastiskt? Oavsett vilket, här är min främsta fråga;

Varför gör inte Djinnen något åt det faktum att skeppet är på väg till att bli historia? Är det för att den inte hade tillgång till motorhallarna och därmed kunna återställa strömmen osv? Även efter att RP gjort det fortsätter, enligt texten, anden att vara relativt passiv. Den besatte Kapten Rajtun sitter still i sin stol, vakterna skyddar primärt sarkofagerna i observatoriumet. I tredje akten när anden tar fysisk form blir den återigen passiv och liksom avvaktande. Vet den inte att skeppet är på väg mot undergång? Är det en mekanik menad att få spelarna aktiverade?

Låt säga att vi når scenen då prinsessan tar form framför RP, so far so awesome, säg sedan att RP väljer att tala med anden. Den avslöjar till slut att den vill till Kua.

Blir det inte lite konstigt att låta RP säga "Ok, vi ska bara gå tillbaka till vårat skepp och hämta nåt" och med de orden lämnar de anden och förbereder till exempel ritualen att förstöra den? Står anden bara kvar medan det är typ 30 minuter kvar innan allt sprängs?

Kortfattat så vill jag bara försäkra mig om att undvika att hamna i en återvändsgränd berättartekniskt. Så om någon har egna tankar/och eller erfarenhet av just detta äventyr vore jag tacksam för all tips.


Ciao.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: Det Döende Skeppet

Wed 26 Jul 2017, 19:14

Bra frågor. Detta skulle vara tydligare än det är i texten. Djinnen vet att skeppet är på väg mot undergången och vill naturligtvis förhindra detta. Dock är Djinnen mer ett primalt andeväsen och agerar inte alltid strikt logiskt.

Det viktiga är :

Att djinnen inte tidigt kommer åt maskinisten och ändrar kurs utan att spelarna har interagerat med maskinisten eller varit där. Poängen är att RP ställs inför ett dilemma.

Att djinnen vet att RP kommer med ett skepp och därför en utväg. Djinnen vill överleva framför allt annat. Här kan legosoldaternas skepp spela in också.

Potentiel lösning är att låta maskinistens amulett skydda mot djinnen (den kan bli användbar senare också) och låta djinnen mer aktivt söka efter en väg från skeppet, antingen via att lyckas återställa strömmen i slutet eller genom spelarnas eller legosoldaternas skepp.
Fria Ligan
 
CosmoSpex
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 16 Aug 2016, 10:01

Re: Det Döende Skeppet

Thu 27 Jul 2017, 13:47

Hej Nils,

Goda råd, jag tror det blir en rimlig lösning. Superbt äventyr för övrigt :)
 
Vargbane
Posts: 18
Joined: Fri 28 Jul 2017, 14:00

Re: Det Döende Skeppet

Fri 04 Aug 2017, 14:17

Hej,

Intressant inlägg, kommer stjäla idén med att maskinistens amulett skyddar.

Däremot vill jag styra spelarna mot gränsrymden och tänker mig följande:

Djinnen har grönsrymden som mål för att där fortsätta det arbete den påbörjade på Kua (oklart vad, idéer?).
Prinssessan var mycket riktigt besatt men under resan till gränsrtmden lyckades prinsessans följe att fånga in Djinnen i sarkofagerna tillsammans med de trogna livvakterna. De lämnade sarkofagerna på en isasteroid i hopp om att de aldrig skulle finnas.
Djinnen kommer vara samarbetsvillig om hjältarna vill hjälpa Djinnen, kanske t o m lura frikompanisterna att ta den dit.
Frikompanisterna är utsända från någon av Konsortiet (stiftelsens forskningsråd?) eftersom nödanropet var avlyssnat och de vill själva få kontroll på Djinnen för egna syftet (förslag på vilket syfte?).

Kommentarer på detta upplägg?
 
Vargbane
Posts: 18
Joined: Fri 28 Jul 2017, 14:00

Re: Det Döende Skeppet

Fri 18 Aug 2017, 16:11

Hej,

Har kommit så långt att RP håller på och förhandlar med Djinnen (som i min kampanj vill mot gränsrymden för att fullfölja sitt ursprungliga uppdrag; som skiljer sig från vad scenariot säger). Nåväl, vad är det som säger att SL (jag) inte kan använda alla MP och besätta RP och ta med de på skeppet? Dvs i ett svep spendera 6 MP för att kontrollera alla RP..

Nu har jag tänkt att RP kommer kunna klara sig om de spelar sina kort väl och låter Djinnen komma till sin destination; med undantaget att en av RP måste följa med Djinnen som värdorganism.. :)
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Det Döende Skeppet

Mon 21 Aug 2017, 11:22

Ni som kikat i detalj på äventyret - skulle det gå att konvertera till Star Wars utan att begå våld? Tänker främst på Djinnen - skulle konceptet funka i SW på ngt sätt?
 
CosmoSpex
Topic Author
Posts: 5
Joined: Tue 16 Aug 2016, 10:01

Re: Det Döende Skeppet

Sun 17 Sep 2017, 17:01

Ok, nu så är det snart dags för akt 3. RP har precis nått bryggan och kapten Rajtun. Som cliffhanger lämnade jag RP med ett *ping i deras kommunikatorer. Någon har dockat med Orun II. 

Jag är fortfarande osäker på hur den här säcken ska knytas ihop så all hjälp är välkommen. Läget nu är alltså att RP är klara med strömförsörjning och allt. De står på bryggan med Kaptenen, insatsstyrkan ska alldeles strax spränga sig in i skeppet och Djinnen i Observatoriet är ännu oupptäckt. Det är det enda rummet de ännu inte besökt.

Det är alltså mycket ny informatin och många SLPr som kommer introduceras och jag är lite osäker på hur jag ska göra det på  bästa sätt.

Insatsstyrkan - de kommer antingen spränga sig in eller svetsa upp ett hål beroende på hur mycket tid jag behöver för dramaturgin. Väl inne tänker jag mig spela dem som medvetna om RPs närvaro, men enbart fokuserade på att hämta paketen. Om RP kliver åt sidan kommer de alltså undvika strid. En stand off när de stöter på varandra givetvis, men utöver de kan strid undvikas. Jag vill helst att RP ska hinna upptäcka sarkofagerna i observatoriet innan insatsstyrkan går dit. Det blir väl mer spännande så?

Djinnen - Är passiva tills de störs. En är nedgjord i ett av hisschakten , så palatsvakterna är introducerade. RP vet ingenting om paketen eller sarkofagerna. De tror bara att skeppet är besatt än så länge. Jag gillar idén på att ha en annan destination för Djinnen. Långt, långt borta. 

Min fråga nu är vad tusan jag ska göra för att det här inte ska bli soppigt för spelarna. Hittills har vi lyckats bygga en spännande historia men jag är lite stressad över akt tre. Inte minst då prinsessan vaknar och även hon går att interagera med!! Det jag vill undvika är att insatsstyrkan gör allt och RP bara står vid sidan av och iakttar. Jag vill naturligtvis att de ska känna att de är delaktiga på ett eller annat sätt. De kommer förmodligen agera medlare, de gillar att prata. Så en allians är trolig. Funderar på att offra Adzem i ett misslyckat exorcistförsök. På ett högst läskigt vis såklart. Jag är helt med på ett totalhaveri, dvs, orun II går under med alla ombord. Eller RP lyckas fly men en av dem blev besatt av djinnen.

Någon hjälpande hand här?
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Det Döende Skeppet

Tue 19 Sep 2017, 15:38

Ni som kikat i detalj på äventyret - skulle det gå att konvertera till Star Wars utan att begå våld? Tänker främst på Djinnen - skulle konceptet funka i SW på ngt sätt?
Tror inte det skulle vara några som helst problem, med tanke på att Star Wars kan handwavea det mesta med kraften. ;)
Man kan ju alltid se det som en återkommen jedi eller någon form av kraftmanifestation. Skulle inte förvåna mig om det finns exempel på sådant i publicerat SW-material.
 
dancodan
Posts: 17
Joined: Sun 03 Sep 2017, 12:13

Re: Det Döende Skeppet

Thu 05 Oct 2017, 00:08

Jag kastade om lite i storyn.

Maskinisten har låst in sig och är för viljestark för att kunna bli besatt av djinnen. 
Direkt RP går ombord på isfraktaren så drabbas en RP av en skräckinjagande vision och faller omkull. Efter några minuter drabbas Adzeem och faller omkull skrikandes i panik (dock fick han ingen vision. Djinnen har tagit honom i besittning och hjälper nu RP att sätta på strömmen)
Djinnen vill inte avslöja sig så hon spelar rollen som Adzeem så bra hon kan men efter några scener så börjar det skina igenom (Adzeem svettas mycket, blir aggressiv, svär och förbannar skeppet). Något som RP kan tro är stress eftersom han är en ganska oerfaren demonutdrivare.
Halvvägs in i skeppet så råkade Adzeem "tappa" sin urna för ritualen också, väldigt olyckligt.
Djinnen gör allt i sin makt för att hjälpa RP att slå på strömmen och installera det utbrända styrkortet i bryggan (finns reservkort i verkstaden i mitten på skeppet) (jag la till det för att det fanns mer tid)
På vägen till verkstaden så attackeras RP av robot-lastarmar. Adzeem faller ner till marken just när allt börjar och ber till ikonerna på ett språk som RP inte känner igen, han har uppenbarligen drabbats av panik (egentligen talar han på ett uråldrigt språk och tar kontroll över maskinerna, hans mål är att försvaga RP eller t.o.m. döda någon av dem för att få bättre läge efter att de ändrat kurs) 
Ayda dyker in j scenen just när det börjar bli svettigt för RP, Adzeem kommer av sig och maskinerna upphör att röra sig (RP tror dock att maskinerna slutar och sen slutar Adzeem strax därefter)
Ayda berättar att hon levt i ventilationen på skeppet (tänk Alien 2) och förklarar lite av händelserna som skett, att kaptenen varit helt galen och mordisk)
Här får RP en ledtråd om de inte anar att Adzeem är besatt. Han blänger väldigt mycket på Ayda nämligen. Hon lyckades ju trots allt fly från hans list. Adzeem påtalar när han är ensam med en RP att den här Ayda inte är att lita på. 
Detta skapade mycket spekulationer i min grupp vilket var vackert att se.

När RP kommer till bryggan så är kaptenen i upplösningstillstånd. Han är inte längre besatt (som bekant) och inser nu vad han gjort, att han dödat sina vänner och besättningsmedlemmar. Han står endast och stirrar in i meterorstormen, redo att dö. Ayda kan dock lyckas väcka honom med tur. 

Efter att RP ändrat kurs så är djinnen nöjd och börjar tala med dem (genom Adzeem) på ett nedlåtande sätt. Låter dem förstå vilka slavar de varit för Djinnens skarpa list. Just innan striden börjar så detonerar en laddning som kastar alla till marken. Syndikatet stormar in. 
I tumulten som uppstår så lyckas RP gömma sig men märker direkt hur djinnen börjar manipulera syndikatet.

RP får nu välja, slåss, alliera sig, fly och försöka förvarna Coriolis
 
dancodan
Posts: 17
Joined: Sun 03 Sep 2017, 12:13

Re: Det Döende Skeppet

Thu 05 Oct 2017, 00:21

Improviserade det mesta så det kanske finns lite plot holes. Men det kan man nog lösa lite snyggt :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests