johan.almsen
Topic Author
Posts: 73
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:49

Rollspel på Zenit

Sun 12 Feb 2017, 19:41

Jag har lite funderingar på att skriva några sessioner som utspelar sig på Zenit innan skeppet anländer till Tredje Horisonten. Även om det är förutbestämt hur det kommer gå, vilka som gör vad och förråder vem, så kan det ge skönt djup till framtida kampanjer. Det blir ju ett ganska skriptat spel, men jag tror att mina spelare tycker att det är okej.

Är det några andra som har haft liknande tankar, eller till och med genomfört det? Vore intressant att höra i så fall hur det har gjorts!
 
Axel Widén
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: Rollspel på Zenit

Fri 17 Feb 2017, 23:16

Kul idé! :) Ingenting jag tänkt på själv. 

Min spontana reaktion är att du bör ha tänkt ut specifika saker om Coriolis värld som du vill fördjupa genom Zenit-sessionerna. Jag tror det blir effektivare än att ge en mer allmän prequel, om du använder Zenit-sessionerna för att förebåda kommande teman i din kampanj. Om du till exempel vet att religion kommer vara ett centralt tema i din kommande kampanj, låt Zenit-sessionerna fokusera på zeniternas sekularism och rationalitet, låt intrigen leverera olika perspektiv på religion etc (se för övrigt en annan tråd här på forumet, "Vad berättar min zenitiske farfar?" eller liknande). Om du vet att Drakoniterna kommer spela en central roll i din kampanj, fokusera Coriolis-sessionerna på hur denna fraktion formas och till sist begår myteri. Och så vidare.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Rollspel på Zenit

Sun 26 Feb 2017, 14:45

Alternativet är väl att låta det utspela sig på Nadir, så kan man använda det man vet om Zenit som en förebild, men ingen vet hur det slutar? Kanske slutar det inte alls?

Läste en Alastair Reynolds-bok som utspelade sig på generationsskepp och hade en hel del intressanta vinklingar på hur olika generationer hanterar politiska frågor och liknande. En del kände att det funkade så bra på generationsskeppet att de ville fortsätta förbi målet, andra insåg på lång sikt att (spoiler for On the Steel Breeze:) de inte hade kapaciteten att bromsa in från sin nuvarande hastighet utan nya teknologiska framsteg. I det senare fallet uppstod fraktioner och grupperingar kring hur man borde förhålla sig till riskerna som involveras i att ha begränsat med resurser och försöka uppnå vetenskapliga mål.

Tror det isolerade livet ombord och de begränsade förutsättningarna ger skitcoola uppslag för generationsspel, intriger, etc. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests