Av olika anledningar tvingades vi lägga ned det första försöket till spelkampanj, även om vi hann bekanta oss med de flesta av spelets system. Något som gav mersmak, skall tilläggas!
Men inför att påbörja en ny kampanj finns ett ganska omfattande dilemma kvar: hur introducerar man spelvärlden? Fraktioner, särintressen, planeter, system, etc. Det finns väldigt mycket material som nästan förutsätts att spelarna har för att de ska förstå hur världen fungerar. Mycket av det föll på plats ganska naturligt, som ikonerna. Men även där finns en hel del material att lägga på minnet - vilka ikonerna är, hur många de är, vad de representerar, etc.
Hur har ni övriga löst detta? Har ni haft högläsning, tvingat folk läsa vissa kapitel som förberedelser, eller har ni kastat in spelarna i isolerade konflikter (som i Ghazalis sista färd) för att sakta men säkert introducera enskilda element?
Jag älskar verkligen världen, men det är svårt att få en spelgrupp att dela min entusiasm har jag märkt. Så alla former av verktyg som kan underlätta det mottages tacksamt.