Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

"Gratis" mörkerpoäng

Wed 23 Nov 2016, 10:29

Vi har hittills spelat tre kvällar på samma kampanj, och mörkerpoäng har varit en intressant mekanik som löpt genom spelscenarierna som en röd tråd av statistiskt risktagande med blandade konsekvenser. Grymt kul, helt enkelt.

Men i scenariot Det döende skeppet och även i scenarier i grundboxen står det ofta att spelledaren börjar äventyret med ett visst antal mörkerpoäng, och detta har jag upplevt som väldigt onödigt. Enkelt att strunta i givetvis - vilket jag gjort - men på grund av hur systemet fungerar i grund och botten så misslyckas tärningsslag väldigt ofta, och därför är det ständiga böner i alla fall. Så det enda som jag ser ske med "gratis" mörkerpoäng är att balansen rubbas en aning.

Hur har ni andra hanterat "gratis" mörkerpoäng?
 
Gurvon
Posts: 15
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:06

Re: "Gratis" mörkerpoäng

Wed 23 Nov 2016, 12:57

Har hittills undvikit alla former av "gratis" mörkerpoäng, våran grupp räknar även in mörkerpoäng som genereras av rymdresor i den kategorin.
Detta pga som du själv skriver att det ofta blir böner så att spelarna själva genererar gott om mörkerpoäng som jag som spelledare kan
nyttja när jag känner för det :)
 
Guran89
Posts: 22
Joined: Sat 09 Jan 2016, 23:12

Re: "Gratis" mörkerpoäng

Wed 30 Nov 2016, 10:35

Vi ska förhoppningsvis köra vårt första speltillfälle med Coriolis i nästa vecka. Jag kan se en poäng med att SL börjar med några fria MP första speltillfället eftersom man inte vet hur rädda spelarna kommer vara för att ge SL MP. Om de aldrig vill slå om för att de är livrädda för MP innebär det att SL inte får några MP att använda sig av, vilket ju vore tråkigt. Så några fria MP första speltillfället tills gruppen får en känsla för hur de spelar tror jag kan vara nyttigt. Rena spekulationer dock.
 
Axel Widén
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: "Gratis" mörkerpoäng

Wed 14 Dec 2016, 09:42

Vi testkör en husregel för MP:

+ SL kan max ha antal spelare + 1 MP.

+ När SL har max antal MP kan spelarna alltså be till Ikonerna utan att SL får mer MP.

+ SL får därmed ett incitament att förbruka MP, i synnerhet när hen börjar närma sig max-nivån.
 
User avatar
baylox
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: "Gratis" mörkerpoäng

Wed 14 Dec 2016, 21:49

Intressant med ett tak för MP och konsekvensen att taket nås. Kul idé! Skriv gärna hur ni tycker att det funkar.
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: "Gratis" mörkerpoäng

Sun 18 Dec 2016, 16:23

När saknas det någonsin incitament att använda MP? :)
 
Axel Widén
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Re: "Gratis" mörkerpoäng

Thu 05 Jan 2017, 10:55

När saknas det någonsin incitament att använda MP? :)
Min erfarenhet är att spelarna konstant lägger krokben för sig själva på ett såpass effektivt sätt att jag sällan behöver göra det som SL :) 
 
Guran89
Posts: 22
Joined: Sat 09 Jan 2016, 23:12

Re: "Gratis" mörkerpoäng

Wed 18 Jan 2017, 18:24

Under gårdagens spelmöte satt jag på 23 MP... Jag brände sedan igenom troligtvis 10 MP under en actionscen med jordbävningar på Suhra som sköt upp stora isstycken och gjorde slarvsylta av en av gruppens snöskotrar, och gjorde mindre skada på några rollpersoner. När scenen var slut hade de slagit om tillräckligt för att jag skulle ligga på 16 MP igen. Spelgruppen är inte alltid jätteförtjust i strider, och vissa spelmöten är således helt fria från sådana. Antalet tärningsslag är dock högt också under de speltillfällena, och spelarna kastar MP på mig i var och varannan scen. Jag hinner helt enkelt inte använda tillräckligt med MP för att det ska kännas som en risk för spelarna att be till ikonerna. "Äsch, han har ju redan 12 MP, ett till gör ingen skillnad." Att hitta tillfällen att spendera MP i den takten vore helt ohållbart i min mening, då det skulle leda till ett äventyr där rollpersonerna i varje scen stötte på problem typ hela tiden (eller får eldavbrott varje gång de försöker skjuta...). Det känns lite krystat. Tror jag ska införa en begränsning på mängd MP spelledaren kan ha i vår grupp. För det här börjar känna ohållbart. Vet inte om det är systemet som sådant som är lite dumt balanserat eller om det är vår spelgrupp som spelar "fel". 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests