User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Tue 24 Jan 2012, 16:08

Här kan ni som planerar eller har spelat scenariot Ljusblommans Mörka Blad ta upp frågor till diskussion eller dela med er av era erfarenheter. Vi på Ligan kommer naturligtvis svara på frågor, både om scenariot och de framtida delarna, i den mån vi kan. Även frågor relaterade till Gränsrymdens hemligheter kan ställas och diskuteras här.

Hoppas ni får det kul med Ljusblommans Mörka Blad, vår öppning till Gränsrymden!
Fria Ligan
 
Aqua
Posts: 7
Joined: Wed 02 Nov 2011, 15:34

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 25 Jan 2012, 00:38

Hallå igen Kosta! Skulle du kunna berätta lite om plotten i uppdraget? Vore najs att få ett litet smakprov sådär innan man kirrar boken ;)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 25 Jan 2012, 00:49

Kort version innan jag lägger mig då :) Texten är delar ur synopsis i scenariot, men inte allt...

---

Scenariot börjar med att Hjältarna finner Samuls skepp, Akander II nedsläckt och tyst, dockat mot en mindre asteroid. På skeppet upptäcker de den medvetslöse Samul samt resten av besättningen döda. Samul måste snabbt föras till medicinsk vård på Djachroum, men kan inte läggas i stas och överleva det. När de undersöker Akander II och asteroiden som verkar vara urholkad (en nod) noterar de att deras skepp börjar få felmeddelanden från olika system. Precis som loggboken på broderns skepp beskriver. Dessutom börjar de få fysiska symptom och ser syner. De hinner därför inte att undersöka noden men hinner förstå att det är en uråldrig lämning av något slag. Det enda de hinner få med sig är Akander II:s smaragdskiva och den sten som Samul håller i sin hand. Resan till Djachroum går snabbt men med vissa missöden.

När de anländer till Djachroum dockar de i rymdhamnen och registrerar sig. De för brodern till Dr Zinjas mottagning där diagnostik påbörjas. Under att detta sker, vaknar Samul till liv, river stället och försvinner. De får när de undersöker den rivna mottagningen reda på att brodern betett sig konstigt när han vaknat och hittar ett antal ledtrådar. Ledtrådar från mottagningen leder in djupare i Asteroidstation Djachroum...

---

Och där är vi inte ens halvvägs in i scenariot - hoppas det ger dig lite kött på benen - nu måste jag sova - go' natt!
Fria Ligan
 
Aqua
Posts: 7
Joined: Wed 02 Nov 2011, 15:34

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 25 Jan 2012, 01:26

Tack som tusan Kosta!! Nu taggar jag som sjutton på det här du! Ska fixa det i helgen och börja kötta. Natti natti på dig lilla gubben, sov så sött.
 
Leo
Posts: 5
Joined: Fri 27 Jul 2012, 11:14

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Sat 28 Jul 2012, 22:21

Hej!

Jag håller på att förbereda inför äventyret och arbetar på Xerxis, skeppet som hjältarna åker i. Av vad jag kan avgöra så är det ett skepp med chassi IV. Mer än så har jag fått improvisera. Deltavinge tänker jag, lätt bestyckat, med lastutrymme, medlab, geologisk analys och hytter förutom de obligatoriska modulerna.

Har ni några tips om vad som mer är lämpligt? Eller inpirationsbilder? Har tittat en hel del på ubåtsinteriörer för att få en hum om den övergripande strukturen av skeppet. Känns som de flesta skepp i Coriolis har en stark anknytning till marina farkoster. T.ex. att det heter "torpeder" och inte "missiler"

Har också tittat en hel del på compact living design för hytterna och hytter på faktiska rymdskepp. Kan nog bli fint.

Kan ladda upp en bild på det hela när det är klart :mrgreen:

Men vad säger ni? Har ni gjort någon design på rymdskepp som jag kan använda som mall eller inspiration? Eller tankar kring hur Xerxis bör se ut. Vore jätte kul att diskutera : D
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Sat 28 Jul 2012, 23:58

Tror att Christian i FL gjorde en karta på Xerxis som jag kan ladda upp - för användning om man vill :)
Fria Ligan
 
Leo
Posts: 5
Joined: Fri 27 Jul 2012, 11:14

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Sun 29 Jul 2012, 03:00

Tror att Christian i FL gjorde en karta på Xerxis som jag kan ladda upp - för användning om man vill :)
JA!! :o
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Sun 29 Jul 2012, 11:25

Hittade inte filen igår - har nog ett annat namn än jag trodde. Söker vidare på HD idag när jag kommer hem - sorry med fördröjningen.
Fria Ligan
 
Leo
Posts: 5
Joined: Fri 27 Jul 2012, 11:14

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Sun 29 Jul 2012, 15:24

Hittade inte filen igår - har nog ett annat namn än jag trodde. Söker vidare på HD idag när jag kommer hem - sorry med fördröjningen.
Ingen press, ska inte spela äventyret förrän ett par veckor. :)

Schyst med så snabb respons. : D
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Sun 29 Jul 2012, 17:04

Nu finns den här:

Xerxis

Verkar inte få phpBB att göra som jag vill...
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests