Leo
Posts: 5
Joined: Fri 27 Jul 2012, 11:14

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Sun 29 Jul 2012, 20:33

Nu finns den här:

Xerxis

Verkar inte få phpBB att göra som jag vill...
AH! UNDERBART!! : D Med layout och allt. Fantastiskt. : D

Tack så mycket! : D
 
robobot
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 03 Oct 2012, 00:11

Hallå!

Spelade just igenom två akter av Ljusblomman med mina vänner. Det gick väldigt bra och vi är alla nyfikna på slutet. En av spelarna blev smått förtjust i Maliki Safoud och bjöd henne rikligt på Kohôl på kantinen och fortsatte att kontakta henne för information under äventyret. Medan en annan ansåg att det var något skumt med henne.

Jag vill bara ta upp saker som saker jag (som spelledare) tyckte var förvirrande.
- Under episoden på skeppet på väg till Djachroum får hjältarna ett meddelande om att de måste byta kurs, annars riskerar de att bli nedskjutna, och det går inte att övertala eller förhandla om beslutet. Ändå kommer de till Djachroum, som var deras destination från början eftersom de vet att traumalabbet finns där, utan att bli nedskjutna. Hur är tanken här?

- Under jakten på Samul får man knappt någon information om att man kan leta upp Valder Lanna på Janas Kantina. Det enda som kan få spelarna medvetna om detta är Spelarmaterial III. Jag är medveten om att det inte är en jätteviktig scen i fortsättningen på äventyret men det är ändå en bra scen som det är synd om spelarna missar (vilket hände när vi spelade).

Ser mycket fram emot slutet, samt nästa del i äventyret!
 
Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 03 Oct 2012, 00:45

- Under episoden på skeppet på väg till Djachroum får hjältarna ett meddelande om att de måste byta kurs, annars riskerar de att bli nedskjutna, och det går inte att övertala eller förhandla om beslutet. Ändå kommer de till Djachroum, som var deras destination från början eftersom de vet att traumalabbet finns där, utan att bli nedskjutna. Hur är tanken här?
Det var ett tag sedan jag senast läste igenom äventyret men minns att det var tänkt att spelarna skulle upptäcka det ålderdomliga viruset som hade försatt deras skepp ur kurs så att de kan neutralisera det och fortsätta mot Djachroum.
Hade gärna svarat på din andra fråga men då jag inte minns så mycket av den delen av äventyret och jag inte orkar läsa igenom det igen just nu så får någon annan besvara den frågan :P
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 03 Oct 2012, 22:27

Kul att ni kör LMB. Som M säger, att komma ut kurs var till för att upptäcka datamemerna och angåedne Valder Lanna så var det bara ett av de två spåren som leder ner till maskinisterrna.

Som jag minns det byggde vi in det för att man skulle få mer frihet, Hjältarna kunde göra precis som de ville. Nisse var den som skrev den scenen så han kan ha mer koll :)
Fria Ligan
 
robobot
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 03 Oct 2012, 22:48

Tack för svaren. Tror att jag förstår hur scenen är tänkt att vara. Antingen spelade jag ut den fel som spelledare eller så var mina spelare för snabba med att sätta kurs mot Djachroum och de första de gjorde var även att kolla skeppets dator efter datavirus. Episoden blev lite konstig men de kom alla fall rätt till slut.

Och gällande scenen med Lanna är det klart att spelarna kan finna ledtrådar på andra platser som hjälper dem fram genom äventyret. Jag tyckte bara att det är tråkigt när man missar en hel scen i ett så välskrivet äventyr :D Men hade de fastnat hade de säkert letat sig fram till honom till slut.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 03 Oct 2012, 23:01

Vi gillar skarpt att du gillar äventyret - men samtidigt kan han ju användas i senare händelser på Djachroum om du vill.
Fria Ligan
 
robobot
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 03 Oct 2012, 23:05

Ja, det är ju sant!

Blir det en uppföljare på äventyret?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Wed 03 Oct 2012, 23:20

Ja, det är ju sant!

Blir det en uppföljare på äventyret?
Ja - vi har bara mkt annat på bordet just nu. Del två har arbetsnamnet Den Tredje Kaptenen och del III är bara koncept.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Fri 20 Jul 2018, 21:03

Ja, det är ju sant!

Blir det en uppföljare på äventyret?
Ja - vi har bara mkt annat på bordet just nu. Del två har arbetsnamnet Den Tredje Kaptenen och del III är bara koncept.
Hur gick det med detta? Jag fick ett ryck häromdagen och beställde allt gammalt material jag kunde hitta på pubit. Den tredje kaptenen var väl något du arrangerade på Gothcon nån gång för längesen?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Ljusblommans Mörka Blad - Spelledardiskussioner

Fri 20 Jul 2018, 21:30

Påtal om det så hittade jag varken Zahdaks Återkomst eller Mahanjis Väktare. Hur hittar man dem?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests