Platon

Re: Vad vet ni nu, som ni önskar att ni hade vetat när ni drog igång Coriolis?

Fri 11 Jan 2019, 10:58

Beguiled: Tack för dina svar. Att du inte hade kört de skrivna äventyren initialt, är det för att du tycker de funkar dåligt just som intro, eller (som jag får känslan av) att du inte tycker de är bra, rent generellt?

Beguiled

Sat 12 Jan 2019, 11:24

Jag tycker överlag att de är rätt dåliga. Men en stor del av det är att jag inte är ett jättefan av de övernaturliga bitarna av Coriolis, så du får ha i beaktning att det handlar väldigt mycket om preferenser också. Men jag har använt en hel del rent kampanjmaterial, exempelvis information om Gränsrymden från "Gränsrymden & Djachroum" och "Ljusblommans mörka blad". Men LMB illustrerar även vad mitt problem med många Coriolis-äventyr är.

*Spoilervarning*
I LMB så är det en random person som spelar till sig koordinaterna till en asteroid som ska innehålla mycket metall. En värdefull inmutning för vilken asteroidwallah som helst! Personen åker dit, sätter igång någon sorts maskin, och blir besatt av en mystisk entitet (Himmelsväven, en kinetisk intelligens). Sedan börjar den här personen leta efter fler noder för att aktivera den här Himmelsväven, och till slut aktiveras den och skiten träffar fläkten. Rollpersonerna står på andra sidan glasrutan och ser när knapparna trycks på, mer eller mindre. De följer den här personen hack i häl utan att egentligen ha någon roll i scenariot.
När jag läste detta så bytte jag ut den här SLPn mot en av rollpersonerna. De fick själva spela till sig asteroidkoordinaterna. De blev själva mål för utredningar och Pariatets hemliga agenter. För mig kändes det otroligt mycket intressantare, och det har även skapat grunden för kärnkonflikten i hela vår kampanj, samt gjort gruppen till superfanatiker i Domarens tjänst, som tror att de själva är utvalda efter att ha fått Himmelsvävens uppmärksamhet.
För mig var det ett mycket intressantare sätt att använda idéerna, som jag gillar, utan att ta spelarnas ägande av berättelsen ifrån dem.

Beguiled

Sat 12 Jan 2019, 11:27

Sen har jag även lite svårt för att sticka in saker som är uppenbara plot hooks. "Justja! På den här asteroiden bor ju er farbror/mamma/barndomsvän/guldfisk", för det blir ett väldigt tafatt sätt att tvinga in handlingen i rollpersonernas egna värld. Jag föredrar att bygga upp strukturen betydligt mycket tydligare än så, så att den där farbrorn eller mamman faktiskt redan finns den dag den behöver användas som plot hook.

Detta är ett av skälen att vi antagligen aldrig kommer spela Emissarien som försvann så som den är skriven, för den utgår från flera såna plot hooks.

Dock älskar jag materialet i sig, för det ger massor med bra exempel på hur världen kan användas. :)
GZIP: Off