DRazz
Topic Author
Posts: 4
Joined: Tue 10 Apr 2018, 11:57

Fråga angående dubbelagenten?

Tue 10 Apr 2018, 12:16

Hejsan,

vi har precis börjat spelleda Elysium och har fastnat lite med funderingar kring vad som vore bäst att göra angående metaplotten med dubbelagenten. Vi är en större grupp spelare där det finns en dubbelagent, vi har förstått att röstningen sker dolt och att varje spelare sen ska ange varför de misstänker personer, men ska detta ske utifrån:
- Spelarens perspektiv, allt dubbelagenten saboterar med måste skötas dolt så att ingen spelare vet off vem det är?
- rollpersonens perspektiv, rollpersonen måste ha konkreta bevis även om spelaren off vet vem det egentligen var.

Det andra tillåter folk att skuggspela mer öppet men gör den dolda röstningen mer eller mindre poänglös, då alla vet vilken spelare det egentligen är som ligger bakom. Det första kan göra det tämligen svårt för en spelare som inte är väldigt erfaren att kunna påverka. Vad tycker ni? Hur spelar ni?

Mvh,
DRazz
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fråga angående dubbelagenten?

Tue 10 Apr 2018, 13:55

Jag gillar inte för speltekniska regler utan att det passar storyn. Det vi gjorde var att i slutet på ett uppdrag då alla medlemmar i gruppen (en per familj) lämnar in en rapport till tribunalen så kan de även påpeka att någon medlem i gruppen har varit korrupt. Tribunalen tar sedan och undersöker eventuella anklagelser och vilka bevis det finns. Den anklagade blir då kallad till tribunalen för att försvara sig. Om tre av de fyra familjerna i tribunalen röstar för fällande  så blir den anklagde fälld.

Spelarna här måste leverera bevis eller ha hyfsat starka indicier på att den anklagde verkligen har varit korrupt. Rent tekniskt så måste spelarna tala om varför och jag som spelledare sedan får värdera om det är starkt nog. Om en spelare ljuger om bevis så måste karaktären ljuga i sin rapport till tribunalen (färdighetslag). Om den anklagade tvingas ljuga så är det han som slår färdighetslaget.

Det här är egentligen ingen ingen stor skillnad med hur reglerna är skrivna och hur jag kör. Det är fortfarande så att tre familjer måste fälla för att någon ska bli fälld men skillnaden är att det, så som jag kör, blir karaktären som ska ljuga, och övertyga en tribunal och inte spelare som röstar ut andra spelare. Vilket man kan få en känsla utav annars. Det här ger självklart en bonus till de karaktärer som är bra på att ljuga och intrigera och de med rätt kontakter. Något jag inte har något emot.

Jag lade dock till ett straff (typ straff). En varning (ofta med en bot på ett). Detta straff delade jag ut om det var så att tribunalen inte var enig med att den anklagde var skyldig men det har förekommit slarv och oaktsamhet i uppdraget tack vare den anklagade (men nu friade). Vid nästa tribunalrapport (i.e. efter nästa uppdrag) så kommer jag som SL att sänka beviskraven mot den karaktären.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
DRazz
Topic Author
Posts: 4
Joined: Tue 10 Apr 2018, 11:57

Re: Fråga angående dubbelagenten?

Wed 11 Apr 2018, 15:59

Tack Fenhorm för ditt snabba svar, några andra som har något att tycka till om detta? =)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Fråga angående dubbelagenten?

Thu 12 Apr 2018, 18:06

Bra tankar från Fenhorn. Grundidén är att röstningen sker ur rollpersonens perspektiv - den sker inte på metanivån, utan faktiskt i spelvärlden.
Fria Ligan
 
DRazz
Topic Author
Posts: 4
Joined: Tue 10 Apr 2018, 11:57

Re: Fråga angående dubbelagenten?

Thu 12 Apr 2018, 18:27

Bra tankar från Fenhorn. Grundidén är att röstningen sker ur rollpersonens perspektiv - den sker inte på metanivån, utan faktiskt i spelvärlden.
Tack så mycket för svaret, men finns det då någon poäng med att rösta dolt? Alla vet ju ändå OoC vem som är dubbelagenten?
2) Hur mycket information bör SL ge dubbelagenten? Ska han spela på samma villkor som alla andra eller ska dubbelagenten ha extra detaljer? Som t.ex. veta att en SLP som blivit kidnappad egentligen förmodligen inte är i fara etc.
Mvh,
DRazz
 
KalleFridholm
Posts: 62
Joined: Wed 20 May 2015, 09:40

Re: Fråga angående dubbelagenten?

Fri 13 Apr 2018, 07:10

Jag gav enkla handouts i form av lappar till alla spelarna med instruktioner från en högre representant från deras respektive ätt med individuella mål som passade till uppdraget, självklart fick dubbelagenten mer information än de övriga. Tyckte det funkade rätt ok, och det hände att dubbelagenten "kom undan" även om de i hemlighet metaspelade och försökte lista ut vem det var. 
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Fråga angående dubbelagenten?

Fri 13 Apr 2018, 10:32

Tanken med dold röstning är att spelarna inte ska kunna snacka ihop sig och göra upp om vem som ska "röstas ut". Och det är ju inte alltid uppenbart vem som är dubbelagenten, det beror på hur tydligt den spelaren har spelat på det. Dubbelagenten måste ju inte alltid aktivt sabotera uppdraget - det kanske räcker att avstå från att göra sitt bästa, hoppa av över att pressa färdighetsslag osv. Slutligen kan man i omröstning avsiktligt välja att rösta på den man tror är dubbelagent, för att vinna favörer av den personen senare tex. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fråga angående dubbelagenten?

Fri 13 Apr 2018, 14:12

Precis som Tomas säger, att inte ingripa i en viss situation är ofta mycket effektivt. Ett flertal gånger under vår kampanj så visste dubbelagenten om vad som bör göras men väljer att inte göra någonting. Han valde att ta skydd i stället för att ingripa mot en skytt. Förvånansvärt effektivitet och i stundens hetta, när man sitter och spelar, inte alltid så lätt för de andra att se.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests