Muffo
Topic Author
Posts: 3
Joined: Thu 09 Nov 2017, 20:01

Fråga om spelregler och spelmiljö i Elysium?

Thu 09 Nov 2017, 20:14

Mutant År 0 är ett sandbox-rollspel dvs spelledaren/spelarna bygger upp världen allteftersom de utforskar zonen. För detta har Mutant År 0 regler närmare bestämt tabeller/regler för att skapa innehållet i zonsektorer.

Min fråga är vad Elysium är för typ av spel jämfört med Mutant År 0? Är Elysium ett spel där man spelar av spelledaren förberedda äventyr eller är Elysium ett spel där spelledaren precis som i Mutant År 0 skapar äventyr tex kvällen före spelsessionen (eller tom "on the fly" under spel)?

Jag har googlat på Mutant År 0 Elysium men det enda svar jag hittar (på Fria Ligans Kickstarter för spelet) är att man tar ett steg tillbaka till Mutant År 0 efter Genlab Alfa och Maskinarium. Det finns väldigt få recensioner av Mutant Elysium och jag vill helt enkelt veta hur spelet spelas i praktiken (framförallt om man jämför med Mutant År 0 grundspelet)?

Jag vill också veta vilken typ av spelmiljö som Elysium utspelar sig i? Jag har fått uppfattningen att miljön är typ Cyberpunk i en megabiobunker. Stämmer detta?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fråga om spelregler och spelmiljö i Elysium?

Thu 09 Nov 2017, 20:51

Mutant: Elysium utspelas inuti enklaven Elysium I. Enklaven är en cyberpunk-aktig underjordisk stad styrd utav fyra familjer som inte kan hålla sams. Man spelar rättskipare (en Gestapo-liknande polis) och man utreder brott, ofta brott som har politiska förtecken. Kampanjen (som heter "Katastrofens Väktare") består av åtta s.k. incidenter som spelarna ska utreda och dessutom x antal specialincidenter (jag försöker att undvika spoilers). SL kan lägga in egna brott som spelarna ska lösa (som då inte har så starka politiska förtecken) och lägga in dom emellan de "riktiga" uppdragen. Större delen av kampanjen utspelas i Elysium I (hm, men det finns undantag. Elysium särskiljer sig mycket från MÅ0 då det är en befintlig stad med affärer, universitet och en undre värld. Teknologinivån är hög och alla spelare har tjänstevapen och en bra lön.

De olika officiella incidenterna är ganska olika i sin utformning men har ganska mycket intriger i sig och är väldigt socialt utformade (det finns dock plats för actionscener här och var). Det blir som en liten fisktank fylld med intrigstinna karaktärer som kommer i vägen för spelarna av en eller annan anledning.

Spelet har även en typ av skuggspel där spelarna styr toppen av de fyra familjerna i en slags maktkamp om inflytande över de olika sektorerna i staden (det finns tolv). Man kan skippa detta intrigspel (det tar ungefär 10-15 minuter kanske per spelmöte att köra) genom att SL bestämmer detta själv. Något som är rekommenderat om man är få spelare (svårt att få till ett maktspel mellan spelare om man inte är så många).

Det finns som vanligt ett stycke om hur man spelar människor ute i Zonen.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Muffo
Topic Author
Posts: 3
Joined: Thu 09 Nov 2017, 20:01

Re: Fråga om spelregler och spelmiljö i Elysium?

Thu 09 Nov 2017, 21:14

Tack för svaret!
SL kan lägga in egna brott som spelarna ska lösa (som då inte har så starka politiska förtecken) och lägga in dom emellan de "riktiga" uppdragen.
Finns det något stöd i spelet (tex tabeller/äventyrsgenerator) för att skapa dessa egna incidenter liknande tabellerna för att skapa zonsektorer i Mutant År 0?

Jag uppfattar dig som att Elysium är ett spel som man normalt spelar från A till Ö och sedan har man spelat klart spelet (dvs lämnat Elysium I och tagit steget upp till jordytan för att blanda sig med djuren, robotarna och mutanterna i zonen)?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fråga om spelregler och spelmiljö i Elysium?

Thu 09 Nov 2017, 22:37

Finns det något stöd i spelet (tex tabeller/äventyrsgenerator) för att skapa dessa egna incidenter liknande tabellerna för att skapa zonsektorer i Mutant År 0?
Det finns en dels en tabell för slumpmässiga händelser men det finns också en "uppdragsgenerator" som hjälper en att generera ett brott, typ av ledtrådar, var det skett, motiv, offer, misstänkta och vittnen. Sedan så måste ju SL självklart fylla ut detta slumpmässigt genererade brott med lite mer kött men personligen så tycker jag att den här typen utav "hook" generering är bra. Finns alltid en risk annars att man som SL, om man skulle hitta på dessa små- och mellanbrott själv att man gör lika dant om och om igen. Jag har alltid ett par egenhändigt gjorda brott (gjorda med hjälp utav dessa tabeller) att slänga in om jag tycker att spelmötet behöver det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Fråga om spelregler och spelmiljö i Elysium?

Sun 06 Jan 2019, 14:56

Finns det något stöd i spelet (tex tabeller/äventyrsgenerator) för att skapa dessa egna incidenter liknande tabellerna för att skapa zonsektorer i Mutant År 0?
Det finns en dels en tabell för slumpmässiga händelser men det finns också en "uppdragsgenerator" som hjälper en att generera ett brott, typ av ledtrådar, var det skett, motiv, offer, misstänkta och vittnen. Sedan så måste ju SL självklart fylla ut detta slumpmässigt genererade brott med lite mer kött men personligen så tycker jag att den här typen utav "hook" generering är bra. Finns alltid en risk annars att man som SL, om man skulle hitta på dessa små- och mellanbrott själv att man gör lika dant om och om igen. Jag har alltid ett par egenhändigt gjorda brott (gjorda med hjälp utav dessa tabeller) att slänga in om jag tycker att spelmötet behöver det.
Vart finns dessa verktyg? :)
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Fråga om spelregler och spelmiljö i Elysium?

Sun 06 Jan 2019, 17:06

Finns det något stöd i spelet (tex tabeller/äventyrsgenerator) för att skapa dessa egna incidenter liknande tabellerna för att skapa zonsektorer i Mutant År 0?
Det finns en dels en tabell för slumpmässiga händelser men det finns också en "uppdragsgenerator" som hjälper en att generera ett brott, typ av ledtrådar, var det skett, motiv, offer, misstänkta och vittnen. Sedan så måste ju SL självklart fylla ut detta slumpmässigt genererade brott med lite mer kött men personligen så tycker jag att den här typen utav "hook" generering är bra. Finns alltid en risk annars att man som SL, om man skulle hitta på dessa små- och mellanbrott själv att man gör lika dant om och om igen. Jag har alltid ett par egenhändigt gjorda brott (gjorda med hjälp utav dessa tabeller) att slänga in om jag tycker att spelmötet behöver det.
Vart finns dessa verktyg? :)
Bok 2 Enklaven sid. 14. Märk väl att det finns lite fel i tabellerna. Man kan dock se hyfsat enkelt vad som är fel. 
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Fråga om spelregler och spelmiljö i Elysium?

Sun 06 Jan 2019, 19:32


Det finns en dels en tabell för slumpmässiga händelser men det finns också en "uppdragsgenerator" som hjälper en att generera ett brott, typ av ledtrådar, var det skett, motiv, offer, misstänkta och vittnen. Sedan så måste ju SL självklart fylla ut detta slumpmässigt genererade brott med lite mer kött men personligen så tycker jag att den här typen utav "hook" generering är bra. Finns alltid en risk annars att man som SL, om man skulle hitta på dessa små- och mellanbrott själv att man gör lika dant om och om igen. Jag har alltid ett par egenhändigt gjorda brott (gjorda med hjälp utav dessa tabeller) att slänga in om jag tycker att spelmötet behöver det.
Vart finns dessa verktyg? :)
Bok 2 Enklaven sid. 14. Märk väl att det finns lite fel i tabellerna. Man kan dock se hyfsat enkelt vad som är fel. 

Oj hur har jag missat detta, massvis av verktyg från sida 7 till 17. Tack och bock!
Nothing lasts, but nothing is lost.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests