User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Människa i Zonen

Sat 28 Oct 2017, 11:40

Någon som kört med människorna ute i zonen?
I så fall, vad tycker ni?

Själv tycker jag kontakter funkar dåligt, mesta dels funkar det inte alls. Kan säga att 99% av kontakterna blir helt oanvändbar vid zonfärd.

Som jag trodde innan Elysium släpptes, de andra klasserna har mycket bättre/roligare förmågor vid zonfärd.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Människa i Zonen

Sat 28 Oct 2017, 12:09

En del utav Elysium-rollerna och en del utav kontakterna fungerar inte så bra i en outvecklad Ark så som i en start-Ark. Men det finns de Elysium-roller som fungerar och de kontakter som fungerar i en start-Ark och ute i Zonen. Om man väljer att spela en roll som inte passar i en start-Ark så får man jobba för att få Arken i den riktningen så att ens roll passar. Med kontakter så får man ju välja sådana kontakter som är relevanta för den spelstil som man har. En start-Ark t.ex. innebär kanske inte så mycket intriger, mer överleva och upptäcka och säkra området i Arkens absoluta närhet. Då får man väl välja kontakter som passar för det. Senare i kampanjen, då Arken har utvecklats till en liten fisktank och det är mycket mindre outforskad mark så passar andra kontakter.

Det är väl ungefär samma som för robotar. Robotar fungerar uruselt i en start-Ark och kommer att få det svårt. Men den som spelar robot i en start-Ark måste ju få Arken i en mer industriell och teknologisk riktning så att roboten passar in mer och får det mycket lättare att överleva. I en utvecklad Ark så passar Elysiums roller mycket bra och många kontaktsystemet är lättare att få in. I en industriellt och teknologiskt utvecklad Ark så har en robot inga problem att passa in och överleva.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Människa i Zonen

Sat 28 Oct 2017, 14:19

Jag har inte köpt spelet ännu, men jag trodde att kontakter kan man kanske använda till att fylla på sina förråd av ammunition osv med rabatt, och ha tillgång till bättre prylar?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Människa i Zonen

Sat 28 Oct 2017, 15:19

Jag har inte köpt spelet ännu, men jag trodde att kontakter kan man kanske använda till att fylla på sina förråd av ammunition osv med rabatt, och ha tillgång till bättre prylar?
Det finns olika typer av kontakter (20 olika typer). En del är sådana som kan skaffa fram prylar, en del har information & hållhakar på folk, andra är just bara rika. Man väljer två stycken (om man är medelålders). I en ny Ark där inte så många SLP har kommit in i spelet än och det inte finns några projekt så kan ju vissa kontakter inte bli så nyttiga. Men en utvecklad Ark med många SLP så är de ganska bra.
Vet inte exakt vad som OP inte tycker fungerar. Kan vara att kontakter lever i Arken och ska du använda dem så måste du ju vara i Arken. Då menar jag att man som spelare får använda sig av de kontakter som är "markservice", t.ex. man frågar Gangstern (i en Ark så är han förmodligen en boss) om man kan få loss ett bättre vapen för en slant eller en gentjänst, något man kan göra innan man beger sig ut i Zonen. Sedan så kommer ju Arken att bli mer och mer fylld med projekt så som tavernor, teatrar, marknader och med namngivna SLP och då kommer ju spelet i Arken förmodligen ta mycket mer plats och bli mer intrigerande. Då blir många kontakter bra att ha och kommer att vara mer tillgängliga (eftersom man då större delen utav spelmötet förmodligen är i Arken). Sedan så måste ju SL anpassa spelet utefter vad spelarna spelar för roller. Om man har spelare som har intrigerande roller så får man ju som SL hitta på "hot mot arken" som handlar om det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
HankTheTank
Topic Author
Posts: 202
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Människa i Zonen

Sat 28 Oct 2017, 15:31

Som jag skrev. Vid zonfärder.
Mina spelare tycker i huvudsak om att utforska ruiner och besöka platser i zonen.

De flesta kontakter förutsätter att man har en utvecklad ark. Och passar dåligt till upptäcksresande.
Robotar kan iaf ha nytta av sina förmågor på färd. En människa..not so much. Tycker det är tråkigt.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Människa i Zonen

Sat 28 Oct 2017, 16:01

Visst jag kan hålla med om att väldigt många kontakter bygger på intrigerande spel eller kräver en utvecklad ark. Vad jag kan se så är det Farfar (prylar), Favoritonkeln (hjälper en i knipa) och Gangstern (prylar) som är bra vid zonfärder (eller för att bygga upp för en zonfärd). Onkel Banjo är väl den enda som direkt hjälper dig om du är ute i Zonen redan.

Men idén med människorna är ju att de är födda i en fullt fungerande stad. Man får styra spelet så att de projekt som genomförs får utvecklingen i Arken åt det hållet. Om man har en rik moster t.ex. så får man ju försöka att så snabbt som möjligt få till att det finns en marknad och att man använder pengar. Då blir hon helt plötsligt väldigt bra. Finns ju även roller som inte riktigt kommer till sin fulla rätt. Fixare t.ex. är ju mest en babblande köttbit ute i Zonen men bra att ha inför en zonfärd och framför allt bra att ha i intrigspel (med sina hållhakar).

Jag har inte spelet med människor i "vanligt" spel än. Jag tror att det fungerar om man har en blandad grupp där en spelare är människa (som då kan välja bland de kontakter som är användbara i början på en kampanj). En grupp med bara människor blir nog svår. Dock så kommer ju alla spelare vara överens om att den ark de bor i behöver få ett lagsystem, myntsystem, o.s.v. för att deras kontakter och inflytande ska blir bra, så det lär väl skynda på utvecklingen av sådana projekt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Människa i Zonen

Sun 29 Oct 2017, 03:46

Kan man inte kalla på dom med radio när man är ute och utforskar? 
Fanns det inte nåt extrascenario om ett samhälle som kunde byggas utanför enklaven jag har för mig att jag läste det här nånstans? Nej, jag kanske får köpa och läsa innan jag yrar vidare... :) Ursäkta. Men, borde inte imm kunna bygga någon slags utpost då för att ha som bas och utgångspunkt för diverse zonfärder som ligger för långt ute. Så när man är ute i zonen återvänder man till basen och använder där sin kära kontakt som är på besök, och fyller då på förråden.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Människa i Zonen

Sun 29 Oct 2017, 10:36

Kan man inte kalla på dom med radio när man är ute och utforskar? 
Fanns det inte nåt extrascenario om ett samhälle som kunde byggas utanför enklaven jag har för mig att jag läste det här nånstans? Nej, jag kanske får köpa och läsa innan jag yrar vidare... :) Ursäkta. Men, borde inte imm kunna bygga någon slags utpost då för att ha som bas och utgångspunkt för diverse zonfärder som ligger för långt ute. Så när man är ute i zonen återvänder man till basen och använder där sin kära kontakt som är på besök, och fyller då på förråden.
Nu kan kanske radio bara finnas i en utvecklad Ark. Men det är ju dit man får ta spelet. Som människa så får man ju försöka styra spelet så att den blir utvecklad, med flera bosättningar o.s.v. Så att människan kan göra det den gör bäst, bygga ett sämhälle och sedan ligga som en elit i det samhället och ha inflytande överallt. Människorna är ju dessutom inte de enda som har färdigheter, talanger, o.s.v. som inte är så fantastiska i starten på en kampanj. Fixaren får ju även han hålla på med lite enkel markservice i början för att senare (när fler SLP och sådant kommer med i spelet) köra intriger med hållhakar och sådant. Både spelare och spelledare får ju styra kampanjen dit så att den passar alla spelarnas roller.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
LJSLarsson
Posts: 7
Joined: Fri 10 Mar 2017, 13:26

Re: Människa i Zonen

Wed 01 Nov 2017, 14:13

Jag har själv inte hunnit speltesta människorna så mycket, men något jag funderar på att göra är att man skall kunna spendera extra poäng för att att ens kontakt råkar dyka upp av en slump när man behöver det istället för att man aktivt ringt efter den med radio.

Blir man till exempel fångad av slavjägare ute i zonen - en situation då man i vanliga fall inte kan få tag i sina kontakter - skall man kunna spendera extra poäng för att en passande kontakt finns i en av de andra burarna (och precis kommit på ett sätt att fly) eller är kompis och hänger med slavjägarna (och övertalar dem att släppa dig). Lite som en ödespoäng eller bennie som låter en forma storyn, snarare än en ren resurs.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Människa i Zonen

Thu 02 Nov 2017, 00:54

Vi är fortfarande mitt uppe i Elysium och jag har inte helt bestämt om det blir zonspel därefter eller om vi ger oss på Maskinarium emellan (ja det blev ”fel” ordning för oss där..)

Mina tankar kring Kontakter är att de dels, som påpekats här, blir svårare att utnyttja i zonen än i enklaven där folk är samlade på en plats och tillgången till kommunikationer är förhållandevis god (radio, plattor, hissar...). Några av kontakterna tappar även sin funktion utanför Elysium.

Jag tror att lite nya kontakter som är mer skräddarsydda för zonen och arken skulle göra gott! Det är iaf min plan att ruska fram ett par sådana. (Sedan tror jag bara det blir en människa i gruppen för oss och därmed ingen konkurrens om kontakterna..)

(Sedan ska jag erkänna att mina spelare har använt kontakter väldigt lite under Elysium.. dessutom har ju människan andra starka kort: Bättre grundegenskaper och färdigheter, biomekaniska implantat, tillgång till bättre utrustning om de startar i Elysium. Kontakter kan ju inte ensamt vägas mot mutationerna/djurförmågorna menar jag, även om det är en förlust om de lämnas outnyttjade)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest