User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Regelfråga: Överväxel

Fri 04 Aug 2017, 02:30

Hej!

Vi har lite svårt att tyda regeleffekten av det biomekatroniska implantatet Överväxel..

I regeltexten står det att innehavaren får slå initiativslag med FLY istället för bara en T6. Den högsta tärningen gäller.

Innebär detta ett färdighetsslag med KYL+ FLY?
Är det isf antal ☢ som gäller eller att faktiskt räkna samman resultatet? (Dvs. Skyhögt initiativ)
Kanske får man slå sina tärningar för FLY (utan KYL?), plus ordinarie en tärning för initiativet och använda den högsta av dessa (dvs. Initiativ slås med 2-6 tärningar där man väljer en att använda)?

Tillsvidare har jag (SL) helt enkelt låtit henne vinna initiativet varje gång per automatik, eftersom de ännu ej mött någon motståndare som också har Överväxel. :)
 
KalleFridholm
Posts: 62
Joined: Wed 20 May 2015, 09:40

Re: Regelfråga: Överväxel

Fri 04 Aug 2017, 09:52

Jag tolkar regeln som att du får slå så många T6 som du har i färdigheten FLY och väljer den enskilda tärning som har det högsta resultatet, istället för att bara slå 1T6 i initiativ som är den uppdaterade initiativregeln.

EDIT: Du har ju prylbonus +2 också till ditt slag med färdigheten FLY
Last edited by KalleFridholm on Sat 05 Aug 2017, 18:20, edited 1 time in total.
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Regelfråga: Överväxel

Fri 04 Aug 2017, 13:32

Jag tolkar regeln som att du får slå så många T6 som du har i färdigheten FLY och väljer den enskilda tärning som har det högsta resultatet, istället för att bara slå 1T6 i initiativ som är den uppdaterade initiativregeln.
Ja det känns mest rimligt. Lite väl kraftfullt annars!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Regelfråga: Överväxel

Sun 06 Aug 2017, 03:27

Jag tolkar regeln som att du får slå så många T6 som du har i färdigheten FLY och väljer den enskilda tärning som har det högsta resultatet, istället för att bara slå 1T6 i initiativ som är den uppdaterade initiativregeln.
Ja det känns mest rimligt. Lite väl kraftfullt annars!
Tanken är att du slår ett normalt färdighetsslag KYL+FLY och använder den högsta enskilda tärningen som ditt initiativvärde. Beklagar att det är otydligt skrivet!
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest