User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Inspiration till Elysium

Mon 01 Jan 2018, 15:13

Hej alla,

Jag ska börja spelleda kampanjen för Elysium nu i januari och håller på att leta inspiration, såg ingen tråd på forumet så startar en. Dela gärna med er om var ni hämtar inspiration!
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Inspiration till Elysium

Mon 01 Jan 2018, 15:19

Blev tipsad om Anno 1790 då det handlar om liknande teman, d.v.s. klasskamp, revolution, rika adelsfamiljer som är ovan lagen, radikala metoder som får en att fundera på om metoderna alltid helgar medlen osv. Jag är för egen del inte så förtjust i svenska kriminaldramer, men denna står ut, riktigt bra karaktärer och välgjord i övrigt.




Vad jag fattat så är Elysium I inspirerat av sekelskiftet, d.v.s. övergången mellan 1800- till 1900-talet så det finns väl vissa skillnader så klart, men likheterna finns där om en letar. :) Det jag främst tog från den var just att låta spelarna bli mer involverad i revolutionen, hur ställer sig dem till den? Har de också ett upplysningsideal och längtan efter en bättre värld? Men är de revolutionära de rätta att rädda alla?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Inspiration till Elysium

Mon 01 Jan 2018, 17:17

Kul tråd!

Twisten i Elysium är ju att spelarna (åtminstone i början) står på överhetens sida, inte på revolutionärernas. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Inspiration till Elysium

Mon 01 Jan 2018, 17:56

Kul tråd!

Twisten i Elysium är ju att spelarna (åtminstone i början) står på överhetens sida, inte på revolutionärernas. :)
Tack! Absolut, jag kanske inte var så tydlig där. Jag bara menar att jag tror de flesta som spelar kampanjen har svårt att sympatisera helt med ätterna, i alla fall mina spelare. Så jag ska försöka skapa lite mer lockelse till upproret. Men spänningen i Anno 1790 är ju just frågan om en väpnad revolution gör saker bättre, det är ju rätt få revolutioner som gett frukt, oftast blir de ju kapade av en tyrann. Inget nonsens om att "båda har lika mycket fel", den hållningen har jag fått nog av under 2017 i verkligheten, men snarare att upprätthålla ordning och rättvisa kan vara minst så viktigt för folket! Spelarna kan slitas mellan ätterna, de lägre ståendes rättigheter och ordningen.

Jag tror det jag försöker säga är; ska en förändra ett system innifrån eller utifrån? Den frågan anser jag är det som ger spänningen till det som Johan Gustav Dåådh kämpar med i serien. :)

---

Men nu när du ändå är här, Tomas. Jag vet att ni kollar mycket på serier och tar inspiration av det till era spel (om en ska tro er podcast) så jag undrar om det var något specifikt du/ni tog inspiration av till Elysium?
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Inspiration till Elysium

Wed 04 Apr 2018, 12:15

En tecknad favorit är Doktor Mabuse av Jose Maria Beroy. Tänkte direkt på den när Elysiums grafiska profil lanserades och den handlar om klasskamp och styret över massorna i en svårplacerad framtidsstad. Gick som serie i Tung Metall när det begav sig och art deco/noir/retrofuturism-stilen i "Metropolisenklaven" passar finfint i Elysiumditot tycker jag.
 
User avatar
Greipur
Topic Author
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Inspiration till Elysium

Sat 05 May 2018, 12:49

En tecknad favorit är Doktor Mabuse av Jose Maria Beroy. Tänkte direkt på den när Elysiums grafiska profil lanserades och den handlar om klasskamp och styret över massorna i en svårplacerad framtidsstad. Gick som serie i Tung Metall när det begav sig och art deco/noir/retrofuturism-stilen i "Metropolisenklaven" passar finfint i Elysiumditot tycker jag.
Coolt, hade helt missat den även om jag har läst en del Heavy Metal, mina föräldrar hade en bunt av Tung Metall (*fniss*) som jag ögnade igenom (och upptäckte serier som Nikopol Trilogy osv.). Verkar finnas lite info på nätet dessvärre!
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Inspiration till Elysium

Sun 06 May 2018, 14:15

Christian Gabels "1900" borde funka som stämningsmusik (åtminstone låtar utan sång/prat på engelska).
 
BrotherB
Posts: 230
Joined: Thu 11 Oct 2018, 09:10
Location: Norrköping

Re: Inspiration till Elysium

Mon 17 Dec 2018, 11:37

Tycker filmen Repo Men är bra inspiration för elysium. Kanske inte samma tema men biomeck och gerstapo finns det gott om.
Nothing lasts, but nothing is lost.
 
Byrax
Posts: 1093
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Inspiration till Elysium

Sat 29 Dec 2018, 15:47

Hm, det borde gå att knycka en del plotter/scenarios/stämning från Noir till Elysium; t ex En byråkrats bortgång, som nog skulle kunna portas rakt av. Med lite mer anpassning/arbete borde även filminspelningsscenariot Dold Kärlek och Porträtt av en mördare - där man vaknar av att polisen bankar på dörren (som en one-off där man spelar kriminell) kunna funka i Elysiumsettingen. 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests