Mouvitz
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 08 Aug 2012, 00:00

Sadaf (illustrerat skeppskoncept med kartor)

Sun 19 Nov 2017, 03:45

Hej!

Jag skulle vilja dela med mig av ett rymdskepp som jag hittat på till Coriolis. Det är en gammal idé som jag plockat upp och färdigställt nu i dagarna för mitt eget nöjes skull, men kanske kan det komma till användning eller vara inspiration till er andra. För min del är det hela mestadels visuellt, men jag har skrivit ihop lite bakgrund osv med inspiration av en tråd jag gjorde här för länge sen när jag först hittade på skeppet. Om ni har förslag och feedback att ge så tveka inte ;) .

SADAF
(Bilder längre ned)

Speltekniskt

NAMN: SADAF
KLASS: III
VARV: CHELEBS
KONSTRUKTIONSÅR: CC 40
BESÄTTNING: 2(4)
PROBLEM: TYDLIG SIGNATUR
LÄNGD: 42,2 M
HÖJD: 8,5 (11) (12,2) M
BREDD: 31,7 M
PROJEKTOR: CHELEBS HAVINDER III-B
PRIS:            1,750,000 BIRR

MANÖVERFÖRMÅGA: 2
HASTIGHET: 3
SIGNATUR: 1
PANSAR:  6

ENERGI: 5
KROPPSPOÄNG: 6

MODULER:

    KOMMANDOBRYGGA
    REAKTOR
    GRAVITONPROJEKTORER

    DOCKA
    HYTTER X 2 (4 STANDARD + 8 KISTOR)
    KAPELL
    LASTUTRYMME
    SERVICEMODUL
    STASMODUL
    DATAMEM
    VAPENSYSTEM (LÄTT ACCELERATORKANON)
    MEDLAB

TILLVAL:

    ATMOSFÄRSDRIFT
    FÖRSTÄRKT PANSAR (+1 PANSAR)
    TURBOPROJEKTOR (+1 MAN, +1 HAS)

Bakgrund

Skeppet Sadaf, vars namn betyder pärlemor och anspelar på dess snäckliknande form, byggdes på Chelebs skeppsvarv på Mira i slutet av 30-talet. Bakom konstruktionen stod den välrenommerade ingenjören Azir Hakim som genom sina tekniska framgångar under Chelebs-Menau-släktens vingar fått alltmer frihet att förverkliga sina många visioner.

Visionen i det här fallet handlade om en farkost speciellt ämnad för att nå ut i systemens utkanter dit stjärnornas ljus är som svagast, för att leverera bud och förnödenheter till isolerade och farliga platser. Mer konkret handlade det om ett kurirskepp med begränsad frakt- och passagerarkapacitet i samma tradition som Oryxen, vilken Azir Hakim också arbetat med. Sadaf skiljer sig dock från Oryx-serien på grund av sitt nischade verksamhetsområde. För att utstå de faror som kan tänkas finnas i Horisontens gränsområden prioriterades hållbarhet och integritet; Sadaf byggdes med förstärkt pansar till skydd från korsarer och miljömässiga påfrestningar, dubbla Havinder-III projektorer för att undkomma hot, bryta igenom planeters gravitation och tillryggalägga långa avstånd, samt en servicemodul för reparationer i fält.

Den mest iögonfallande skyddsåtgärden är dock den som, med Ikonernas vilja, skulle skydda besättningen från mörkret mellan stjärnorna. För att inte försvinna i gränsrymdens mörker bär Sadaf alltid med sig sitt eget ljus i form av svagt lysande linjer som löper över skrovet och är direkt kopplade till skeppets interna reaktor.

Lagom till Budbärarens triad 40 CC stod Sadaf färdig och blev ett av Azir Hakims sista projekt då denne gick bort senare samma cykel. Sadaf kom inte att användas som Azir förutspått då skeppets generella syfte inte hann översättas i ett specifikt innan den förmögne nasaren Najila Karym besökte Chelebs varv under en affärsresa till Antmira och fick syn på henne. Karym såg i Sadaf vad hon ansåg var ett tecken från Krämaren, ett ovanligt och vackert skepp som skulle kunna övertyga en viss fåfäng handelskontakt om att just hon var den mest värdiga distributionspartnern för dennes exklusiva kryddor och lyxprodukter.

Tekniskt

Sadaf är av skeppsklass III och med sina 3 däck och dryga 42 meter är hon ganska mycket kortare än Oryx-skeppen, men också mer kompakt. Utöver det upplysta skrovet märks också en ovanlig infrastruktur; skeppet har en roterande hiss som sänks ned till marken och utgör den huvudsakliga ingången, även om lastutrymmet också kan nås via en lastbrygga på styrbord sida. Hissen fungerar som luftsluss vid behov och på nedersta däck stannar hissen i ett speciellt slussrum där skalexo finns till hands, därutöver kan hissen sänkas ut och angöra mot andra skepp eller stationer som en docka. I det sistnämnda fallet öppnas den nedåt genom en lucka i det som annars är hissens golv. För att inte desorientera besättningen har hissen en tydlig indikator inuti som alltid visar hur den är roterad i relation till skeppet.

Gravitonprojektorerna är av modellen Chelebs Havinder-III-B, där B:et indikerar att det är ett modifierat system. Modifikationen består i att de primära projektorerna kompletterats med en uppsättning mindre projektorer för precisionsflygning, framförallt inomatmosfäriskt men även vid dockning och liknande situationer.

Sensorer är placerade på vardera sida framtill på skeppet, centrerat på ovansidan, samt längst bak på svansen. Den sistnämnda är riktad nedåt och används främst för spaning mot planeters yta. På skeppets ovansida syns även två runda diskar med en diameter på drygt 3 meter vardera. Dessa kan extruderas ca 1,5 meter och rotera som små låga torn och döljer skeppets vapensystem, tornet på styrbord sida huserar en lätt acceleratorkanon medan det andra innehåller sändare för det datamem-system som installerats i efterhand.

De gyllene linjerna som skiljer skrovets delar och avger ett ljus och gör att skeppet i de flesta fall är lätt att upptäcka vilket ger skeppet en tydlig signatur. Intensiteten kan vid behov sänkas, men på grund av hur skeppets energisystem är konstruerat runt ljuslinjerna kan det inte styras helt utan påverkas av reaktorns funktion. Under dagsljusliknande förhållanden är ljuset i regel inte synligt, såvida inte reaktorn överbelastas.

Utseende

Utöver de lysande linjerna som ramar in de olika delarna av Sadafs skrov är flera av delarna också smyckade med mönster i klassisk Chelebs-anda. Dessa är ganska diskreta och finns i huvudsak på skeppets ovansida. De syns bäst då de reflekterar starka ljus tydligare än skrovets matt gråblå yta.

Skeppets interiör är harmoniskt renodlad och går i grått, beige och benvitt . I synnerhet korridorerna och besättningsmodulerna på övre däck är mycket minimalistiskt inredda, och skeppets tekniska innamäte dols i regel av släta halvmatta paneler som måste öppnas vid service eller reparation. Enstaka mönster liknande de på skrovets utsida förekommer på en del platser på övre däck, men i huvudsak är intrycket att Sadaf konstruerats med en estetisk tanke men att kostnad och funktion varit överordnat.

Det renodlade intrycket försvagas dock av det slitage som tillkommit under de två årtionden skeppet varit i drift, samt den påtagliga doften av sällsynta kryddor som vid det här laget sitter i väggarna.

Bilder

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Ritning & Däckplaner


Image

Däck 1:
Image

Däck 2:
Image

Däck 3:
Image
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Sadaf (illustrerat skeppskoncept med kartor)

Sun 19 Nov 2017, 14:29

Snyggt!

Gillar verkligen snäck/trilobit-formen. Minns den svagt från tidigare forum tror jag (?).

Gillar även idén med de lysande linjerna som ska skydda mot mörkret mellan stjärnorna.
Fria Ligan
 
Mouvitz
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 08 Aug 2012, 00:00

Re: Sadaf (illustrerat skeppskoncept med kartor)

Tue 21 Nov 2017, 23:02

Tack :)

Kul att du kommer ihåg den gamla tråden också.

En fråga: När jag försökte mig på att göra kartor över skeppet listade jag ut att ni på Fria Ligan (har ej böcker till hands nu för att kolla vem som gjort kartorna) använt er av Cosmographer 3 till däckplaner på skeppen bla. Jag övervägde att köpa det gamla programmet för eget bruk, men det verkar så förlegat och användar-ovänligt, stämmer det?
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Sadaf (illustrerat skeppskoncept med kartor)

Mon 27 Nov 2017, 00:56

Det här är riktigt, riktigt bra. Hoppas du fortsätter göra sådant här, som spelledare är den här typen av välgjorda och stämningsfulla ritningar hårdvaluta. Tänker lite på om skeppet skulle ha mer militär karaktär och var man lämpligast förlägger sådant som ammoförråd och torpedtuber. Är man dessutom korsar / bärgare vill man inte kompromissa bort allt för mycket av lastrummet. Några idéer var på skeppet det är lämpligt att förlägga dylika saker?
 
Mouvitz
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 08 Aug 2012, 00:00

Re: Sadaf (illustrerat skeppskoncept med kartor)

Tue 28 Nov 2017, 19:58

Roligt att det uppskattas!
Just det här skeppet är nog svårt att konvertera till krigsfarkost då det är konstruerat specifikt för att undvika eller i värsta fall uthärda väpnad konflikt tills det kan undkomma, men det ser ut som att det kommer bli flera skeppskoncept i liknande stil gjorda till Coriolis framöver, inklusive mer militära farkoster.
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Sadaf (illustrerat skeppskoncept med kartor)

Thu 30 Nov 2017, 01:40

Låter underbart. Kommer de ut till försäljning någonstans? Jag backar gärna en produkt med den här kvalitén. 
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Sadaf (illustrerat skeppskoncept med kartor)

Sun 07 Jan 2018, 13:41

Snyggt jobbat! Påminner lite om "slug cruisern" från FTL. Gillar det :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests