centerbord
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 31 Aug 2016, 19:05

Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Wed 16 Aug 2017, 21:07

Hej!


TL;DR: Behöver hjälp med ett Coriolisäventyr, rollpersonerna har dödat skurken på uppdrag av rymd-SÄPO och nu ska de antingen luska vidare om  skurkens inte så skurkiga motiv eller kanske jagas skurkens kompisar. Vad blir bäst?


Jag skulle behöva hjälp med fortsättningen på min Corioliskampanj. Jag har ont om tid, både nu när jag skriver detta och till förberedelserna till nästa möte. Jag borde köra story now, jag vet, men jag gillar på något sätt ändå detta kaos.


Hursom, jag måste nog ta detta från början för att det ska makea någon slags sense. Rollpersonerna är en grupp kurirer som alla på något sätt härstammar från Zalos-A. De har hamnat på Coriolis och fått hjälp av Syndikatet med att skaffa ett skepp och starta en kurirverksamhet. De inser snart att de inte tjänar nog birr och börjar därför läsa den information de fraktar för att kunna sälja till tredje part/utpressa el liknande. De har dock ännu inte gjort detta då det skulle avslöja att de läser den information de fraktar. Däremot bröt deras tekniker en digital plombering vilket gjorde att mottagaren förstod att informationen öppnats. Denna informerar Syndikatet som då alltså vet om vad RP sysslar med.


Det var RP. Deras antagonist är Stormästare Salah från Pariatet. Han har fått veta att Emissarierna är creeps från andra horisonten som håller på att sprida sin ondska på Coriolis. Han vill därför försöka avliva Emissarien men får inte medhåll från övriga i Martyrernas råd. I sin brinnande fundamentalistiska hjärna smider han därför planen att provocera fram ett krig mellan Konsortiet och Pariatet för att då kunna spränga emissarien i bitar. Pariatets krigsplan är nämligen att vid händelse av krig omedelbart koncentrera hela flottan mot Coriolis för att snabbt kunna få en avgörande seger.


Salah ska försöka förmå Konsortiet att starta krig på lite olika sätt, RP märker dessa bla genom ett utgångsförbud och konstigheter när ett av Pariatets krigskepp plötsligt dyker upp runt Kua. RP lyckas lista ut att detta var orsaken till utegångsförbudet. Annat händer också men jaja, detta blir för långt ändå.


Åter till saken. Ett av sätten som Salah ska provocera fram krig på är genom desinformation. Han kontaktar därför Syndikatet som genast presenterar RP som en lämplig kanal för detta (då Syndikatet vet om att de i smyg läser den information de transporterar). De får därför i uppdrag att transportera ett meddelande till Algol. På vägen dit läser de informationen och det visar sig vara en offert för en avancerad smygarteknologi för krigsskepp. Helt fejk såklart men RP går igång på detta. Väl på plats på Algol får de av mottagaren ett nytt meddelande att ta tillbaka till sin uppdragsgivare.


På väg hem läser de såklart även detta meddelande. Där står det att “ni måste omedelbart upphöra kommunikationen via protyp 17. Domarens (pariatets skepp) närvaro runt Kua bla bla något något”. Meddelandet har en hårdkodad tidsstämpel, daterad samma dag som utegångsförbudet slog till. Efter lite huvudbry inser RP att detta måste innebära att någon har kunnat skicka information utan fördröjning, något som skulle vara en enorm fördel, bla i krig. Detta är såklart också fejk och planterat av Salah med förhoppningen att RP ska sprida denna information och få Konsortiet nervösa och lättprovocerade.


På väg från Algol får de nödanrop från en av Konsortiet gruvstation som anfallits av ett Pariatskepp. Här har Salah skickat iväg ett privat skepp med militär transponder, återigen för att provocera fram krigshandlingare. Vid attacken finns även tre sonder med, utrustade med falska transpondrar, för att skapa intrycket av att det är en större grupp som attackerar.


Hursom, RP spränger Pariatets skepp, räddar en från gruvstationen och beger sig glada i hågen till Coriolis. Väl där går de med den arma gruvarbetaren till Kolonialagenturen. Där möts de av tusen frågor som de inte riktigt vill svara på (de vill bla inte erkänna att de anföll Pariatets skepp utan försöker få det att framstå som nödvärn). Från Konsortiets sida begär man då ut skeppets loggar. Mindre glada i hågen går RP för att hämta dessa men försöker först manipulera loggen så att allt ska se lite bättre ut. Detta drar ut på tiden och när RP fyra timmar senare kommer tillbaka har Kolonialagenturens verksamhetschef ledsnat och arresterar samtliga. En av RP är fd Pariatsoldat med PTSD och alkoholproblem så det hela slutar i ett blodbad och de tänder eld på kontoret. De rusar genom Coriolis, bränner iväg i fullt fräs och beger sig mot Algol. Vid det sista portalhoppet upptäcks de av Legionens skepp, får en torped i aktern och seglar genom portalen utan ström, kabintryck och hopp. Tur i oturen är att Legionens skepp tappar bort ett minustecken i beräkningen inför hoppet och kommer ut ett halvår senare.


Väl framme vid Algol så, ja, nej, det ena och det andra händer men RP är efterlysta över hela horisonten. De lyckas lista ut att Salah ligger bakom allt och att krig kan bryta ut. De flesta har fortfarande familj på Zalos-A och vill stoppa kriget för att rädda sina anhöriga. Här kommer även sidospår deluxe med Frihetsfronten, anti-ballistiska termalsystem, humanitkanonmat och annat meeeen till slut får de kontakt med Konsortiets Särskilda Sektion, KSS. De erbjuder sig att plocka bort efterlysningen, reda ut hela missförståndet om det stora terrordådet på Coriolis om.. RP vill döda Salah. Två flugor i en smäll tänker RP och glada i hågen (igen) med lite ny fräsig fraktek under västen beger de sig till Zalos.


De hoppar, blir avslöjade, pang pang pang, landar på Zalos A, köper en pickup, kör till Joh Narida, super sig fulla och skriker om att döda Salah så att grannarna hör det. Grannarna ringer den religiösa polisen Mutaween. Efter att grannarna ringt går RP in och hotar dom till livet. Polisen kommer, dörren sprängs, RP halkar runt i sin egen spya, skjuter snuten och flyr till slut i pickupen.


Nya tag. Klosterkomplexet i Joh Narida undersöks noggrant, en bomb placeras och vakterna i katakomberna under komplexet avrättas. Bomben exploderar, panik utbryter, Salah som närvarat under mässan flyr rakt in i händerna på RP som avrättar honom med nackskott. RP flyr ut i folkmassan, blir nedtrampade men kommer till slut fram till pickupen och försvinner ut på motorvägen i ett blått moln av dieselrök.


Så. Det var det. Där slutade vi senast. Nu är jag kluven på hur jag ska fortsätta.


Min ursprungliga plan var att den första delen med RP som kurirer, desinformation, krigsprovokationer, konstiga händelser skulle vara en järnväg som ledde fram till den riktiga kampanjens fokus, fisktanken i på Zalos-A. Där hade jag förberett familjemedlemmar, medlemmar i maryternas råd, vakter, rörmokare ja hela fadderuttan. Men, den fisktanken var en storstad vilket såklart inte fungerade och RP hade ett superfokuserat mål och efter fylletabben var de under tidspress. Så det blev inte mycket relationsbyggande och intrigerande i den fisktanken. Visst, någon såg sin höggravida syster som de inte träffat på ett år men thats about it.


Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Mina futila försök till uppslag är dessa:

  1. De möter upp med KSS som gratulerar till ett vält utfört uppdrag. De är redo att publicera artiklar i Bulletinen som helt frikänner RP. Allt frid och fröjd. Meeen.. för att de ska göra det vill de nu att RP ska undersöka Salahs motiv till krigsprovokation och medkonspiratörer. Åter till vår fisktank på Zalos-A. Alternativet är att KSS förnyar efterlysningen med RPs nya ansikten (en RP genomförda plastikkirurgi på de andra, mot deras vilja. Så de inte skulle bli igenkända. Måttligt populärt)
  2. De kommer inte iväg från Zalos-A. Efter mordet på Stormästare Salah blockeras all trafik i hela systemet. Nu fortsätter kampanjen med att försöka fly. Så jag kan få mer tid till att tänka.
  3. Pariatet listar ut vilka som mördade Salah och hotar med att mörda deras familjer om de inte återvänder. Kampanjen fortsätter med ngt slags fritagningsscenario.
  4. Sen läste jag en artikel om att ngn använt DNA för att hacka en dator. Då blev jag sjukt sugen på att få gruppens läkare att analysera en bit biologiskt material som sen visar sig innehållla ett biologiskt datavirus och då är vi i Revelation space och allt är ballt. Men det har ju noll bäring på originaliden så det kanske jag släpper.


Jag kommer att bli förvånad om någon har ork att läsa allt detta. Om någon mot förmodan gör det så ber jag om ursäkt för den högst bristande kvaliteten på texten men svara gärna med dina spontana synpunkter och ideer.


Allt väl. /Björn
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Wed 16 Aug 2017, 22:06

Hej!

Kul att ni har spelat så mkt, värsta actionen känns det som. Kör på det du tror RP/spelarna tycker är roligast. Punkt 2 känns ju som troligt - all rymdtrafik blockeras. Kanske hemliga polisen kan hitta saker som Stormästaren antecknat och börja ta in RP anhöriga på förhör - Salah lär ju ha taggar med data om RP etc.

Sen gillar jag ju 4:n som koncept - ascoolt, men kanske spara till senare :)

Lycka till!
Fria Ligan
 
Baloo
Posts: 25
Joined: Wed 25 Nov 2015, 18:07

Re: Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Wed 16 Aug 2017, 23:24

Kul med inblicken i er kampanj!

Jag har läst rätt slarvigt, men jag känner igen dilemmat från egna kampanjer: Hjältarna illkör och klarar sig undan på tur och galenskap allt medan insatserna trissas upp till ett episkt fyrverkeri av svåröverskådliga skeenden.

Mitt förslag är att nu låta deras handlingar hinna ifatt dem på allvar. Om Saleh var deras "dödsstjärna" kan det vara rätt läge att inleda ett mörkare andra kapitel...

Dina förslag 1-3 kändes ju alla rätt relevanta i sammanhanget. Kanske kan du kombinera ihop dem? Jag skulle välja att lägga Zalos i lock down så att tempot läggs om. Låt deras smutsiga gärningar få ta ut sitt pris. Vem vet, medan RPna stuvas på Zalos kanske KSS får mer att vinna på att hänga ut dem istället för att rentvå dem?
RPna har säkert vuxit av erfarenheten att kastas fram och tillbaka mellan stora intressen. Mitt enkla förslag är att du klämmer åt dem på allvar och tvingar dem att hitta sätt att rentvå sig helt för egen maskin ett litet steg i taget utan någon utlovad quickfix från KSS eller någon annan. :)

Det låter som att ni har riktigt kul iaf, kör hårt!
 
centerbord
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 31 Aug 2016, 19:05

Re: Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Fri 18 Aug 2017, 14:41

Hej och tack för att ni läst!

Kosta: Ja, punkt 2 känns rimlig. Ett stort terrordåd har inträffat där en medlem av martyrernas råd har dödats. Att då borda och inspektera alla rymdskepp i systemet för att jaga förövarna känns logiskt. Sen skulle ju RP kunna fly ändå iofs.. Salah hade begränsad kunskap om RP och de är där incognito. Det vore roligt om Mutaween började förhöra och arrestera deras familjemedlemmar på Zalos men då behöver jag en rimlig förklaring på hur RP identifierats.

Ang punkt 4: https://dnasec.cs.washington.edu/
DNA-malware alltså..

Baloo: Ja det har varit en väldigt rolig kampanj! Som du säger så blir det nog någon kombination av mina alternativ. Bevakningen ökar, de kan inte lyfta med sitt rymdskepp utan stora risker för att bli nedskjutna. De blir kvar på planeten och.. och.. gör vadå? Att gömma sig blir inte mkt spel av. Det måste in en till drivkraft nu, en motivation och ett mål nu när Salah är död.

En av RP slogs tidigare tillsammans med rebellerna på Zalos-B. En annan var tidigare Pariatsoldat som desserterat. Två har familj på Zalos-A som tillhör de högre samhällsklasserba. Här borde det ju gå att dra fram motivation samtidigt som sanningen om Emissarien börjar komma fram och Salahs motiv till krig.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Sat 19 Aug 2017, 14:24

Det vore roligt om Mutaween började förhöra och arrestera deras familjemedlemmar på Zalos men då behöver jag en rimlig förklaring på hur RP identifierats.
Jag antog typ att när Mutaween börjar nysta i mordet/attentatet kommer de hitta info som Salah samlat på, tex background checks på RP och sen se ett motiv där. Kanske Salah hade infiltratörer i Mutaween oxå...
Fria Ligan
 
centerbord
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 31 Aug 2016, 19:05

Re: Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Sat 19 Aug 2017, 23:13

Min sammanfattning ovan var ju väldigt vimsig, men Salah hade inte den blekaste att rollpersonerna var ute efter honom förrän några dagar innan attentatet. Då visste han bara att någon planerade ett attentat, inte vilka det var.

Hursom, jag har nu hittat en väg vidare. RP ska ha väldigt svårt att fly, Mutaween kommer att gå efter deras familjer och spelet kan fortsätta i Zalos. Jag kunde inte riktigt släppa tanken på DNA-vapnet heller.. så nu hade Salah en backup-plan. De har konstruerat ett datorvirus inkodat i en DNA-kedja, ett mitkondriellt DNA som består av endast 2 av de 4 tillgängliga basparen, C och G. DNAt är ett pallindrom och kodar ett virus som ska angripa styrsystemen för fusionsreaktorer.

De program som styr kärnreaktorer i andra horisonten har många likheter med varandra och följer ett hårt standardiserat mönster. Fusionsreaktorerna har en kärna av plasma som driver fusionen, för att detta ska vara möjligt svävar plasman i ett vakuum, fixerat av starka magnetfält. Värmen som alstras blir till ström genom en termoelektrisk generator. Datorviruset deaktiverar en del av de elektromagneter som ska hålla plasman på plats, vilket resulterar i att en stråle plasma skjuts ut mot reaktorväggen. Resultatet blir ett totalhaveri eller detonation.

På Coriolis styrs energiförsörjningen genom Stifelsens Institut för Kärnfysik. En fusionsreakor i Spiran försörjer hela stationen med elektricitet. Institutet för Kärnfysik delar datornätverk med Biologiska Institutet och det är därför man har konstruerat datorviruset som en DNA-sträng. Genomet planteras hos forskarna på något sätt och när de sekvenserar det laddas viruset upp till datorerna, smittar kontrollsystemen för reaktorn som antingen detonerar eller stänger ned. De batterier som finns för nöddrift kan inte hålla livsuppehållande system igång länge och Coriolis måste därför evakueras.. Här tar Pariatet sin chans och om Emissarien överlevde en ev reaktordetonation försöker man i det strömlösa Coriolis mörda hen genom en liten grupp soldater. Eftersom styrsystemen är så likartade i alla reaktorer blir effekterna något liknande om (när) RP väljer att analysera det provrör med blod Salah hade på sig... På sig har han även en minnestagg:

 "Blodsvittnet har nu bekräftat Emissariens identitet. I djupet av Xene, nära den metalliska kärnan, passerade en av mystikernas medvetande noden och lyckades ta kontroll över en av de strandsatta. Kättarna från andra horisonten har nu fått ett fotfäste på Coriolis och vinner snabbt inflytande. Det är av största vikt att vi återtar initiativet i detta och avlivar styggelsen. Samtidigt måste vi fortsätta utveckla genvapnet för att kunna slå till om våra andra planer fallerar. Att använda detta verktyg för snabbt skulle dock vara oförnuftigt. Vi vet inte hur länge vårt övertag komma att hålla och det gäller då att hela flottan är beredd på snabb och beslutsam attack. 
Martyren vare med dig broder.
/Amiral Yara"
 
centerbord
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 31 Aug 2016, 19:05

Re: Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Fri 20 Oct 2017, 10:46

Hej igen. Vi har nu hunnit spela en hel del till och jag skulle behöva mer hjälp. Jag skriver från mobilen och det är för mkt att sammanfatta så jag går direkt till frågan.

Rp har fått ett rop på hjälp från en nära anhörig (hustru med barn). Detta är falskt och Pariatets planerar ett bakhåll. Om RP går i fällan är det högst osannolikt att de lyckas fly utan kommer antingen att dö eller förhoppningsvis tillfångatas. De transporteras då till huvudstaden Joh Narida på Zalos A och sätts under maximal bevakning i klosterkomplexet. De förhörs och döms till döden pga de oräkneliga extremt grova brott de begått mot Pariatet.

Här måste ju dock Rp ha en möjlig väg ut. Jag vill dock inte göra den för enkel och tråkig eller uppenbar. Det är mkt möjligt att spelarna kommer på en asbra plan som jag kan ge en skaplig chans men om de fastnar vill jag ge dem en möjlighet till fortsatt spel.

Har ni några bra förslag? De är under högsta bevakning, isolerade från varandra och dömda till döden.

Tack på förhand!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Sun 22 Oct 2017, 23:02

Coolt att det rullar på!

Jag skulle öppna för att de faktiskt kan ha en chans att "spott:a" bakhållet  innan de åker i finkan och fly men med mycket mer heat än tidigare - spelare är ju ofta smarta o kmommer på grejer som SL inte tänkt på.

Åker de i fängelset så skulle jag väl försöka ge dem möjligheter att skapa allianser med andra grupper i fängelset, eller att personer de redan hjälpt kanske har någon insyn el arbetar i fängelset. Sen kan ju flyktförsök ske precis inför avrättning eller dylikt. 
Fria Ligan
 
centerbord
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 31 Aug 2016, 19:05

Re: Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Sun 05 Nov 2017, 19:38

RP gick i fällan duktigt men lyckades fly undan i sista sekund. De hade delat upp sig där två RP närmade sig mötesplatsen till fots medan de två andra väntade i skeppet en bit bort. När de blev överrumplade anlände skeppet i en våldsam hastighet för att plötsligt stänga av motorerna, rotera 180 grader och tvärbromsa med gravitonprojektorerna rakt mot Pariatsoldaterna, och RP. Båda RP blåstes iväg som torra höstlov och fick kritiska skador, den ena blev av med både hö arm och vä ben men överlevde precis. Det var, extremt kortfattat, vad som hände iaf.

Nu får vi se hur det fortsätter på spelmöte 14.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Jag behöver hjälp med en Corioliskampanj.

Sun 05 Nov 2017, 23:29

RP gick i fällan duktigt men lyckades fly undan i sista sekund. De hade delat upp sig där två RP närmade sig mötesplatsen till fots medan de två andra väntade i skeppet en bit bort. När de blev överrumplade anlände skeppet i en våldsam hastighet för att plötsligt stänga av motorerna, rotera 180 grader och tvärbromsa med gravitonprojektorerna rakt mot Pariatsoldaterna, och RP. Båda RP blåstes iväg som torra höstlov och fick kritiska skador, den ena blev av med både hö arm och vä ben men överlevde precis. Det var, extremt kortfattat, vad som hände iaf.

Nu får vi se hur det fortsätter på spelmöte 14.
Kul!
Det här med kritar e rätt bad, men det finns väl alltid någon bioniker/cybermedikurg som kan fixa - eller i Zalos nån animaturg kanske...
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests