Hej! Jag har tagit på mig att spelleda Coriolis men har fruktat lite tid att förbereda mig. Har läst igenom böckerna och pluggat lite regler så det ska gå hjälpligt att spela och har början till ett scenario men nu kört fast, och det är bråttom (!) har egentligen bara tills inatt på mig. Så nu tänkte jag lägga ut en tråd här och se om någon nappar.
RP är ett gäng smugglare med en lätt fraktare. De smugglar moritrippar från Errai till Kua. På vägen från Errai hittar de ett tyst rymdskepp i omloppsbana runt en måne. Skeppet är gammalt och slitet och nästintill helt dött. Ombord hittar de 10 döda missionärer som verkar ha svuliti ihjäl, hela fartyget är äckligt och instängt. 3 av missionärerna är knappt vid liv. Reaktorrummet är låst och i närheten där ger geigermätaren utslag.
Missionärerna vaknar till liv och berättar att deras reaktor havererade på vägen från Errai och de fastnade i en omloppsbana runt månen, de har skickat ut nödsignaler utan svar och till slut tog all energi slut. De ber om transport till närmaste befolkade plats. RP tar, förhoppningsvis, med dem mot Kua. På vägen blir de stoppade av ett patrullskepp från Legionen som kräver att få inspektera lasten. Missionärerna bönar och ber då om att få gömmas. RP kan då gömma dem i smuggelutrymmet och avslöjar sig då som smugglare. Legionärerna inspekterar skeppet och åker iväg.
Missionärerna säger att de är djupt skuldsatta efter köpet av rymdskeppet och rädda att de ska fångas in av långivaren.
Väl på Kua tackar missionärerna för sig och beger sig iväg. RP säljer sitt smuggelgods men när de kommer tillbaka till skeppet har där varit inbrott och någon har kopierat skeppsloggen (för att få koordinater till missionärernas skepp).
Det som egentligen har hänt är att Pariatet vill hitta ett sätt att ha ihjäl Emissarierna. De har då tankar om att kunna använda Bah-Jin som är ngt slags eteriskt rymdmonster. För att kommunicera med denna behöver de experimentell teknologi som missionärerna hämtat, men de kopplade in kommunikatorn i sitt eget skepp med katastrofala följder. Den är nu inlåst i reaktorrumet.
Nomaderna har fått nys om att pariatet vill snärja deras gudom för sina egna syftet och försöker nu stoppa dem.
Jag tänker att det antingen är Pariatet eller Nomaderna som varit i RPs skepp och snokat, de fångade en missionär och lyckades få reda på vilket skepp de kom med och har sedan stulit skeppsloggen för koordinaterna.
Väldigt mkt lösa tankar, väldigt hastigt nedskrivet. Mina frågor blir nu, hur ska jag få RP att vilja åka tillbaka till skeppet? Vad ska hända sen? Jag vill gärna ha en liten rymdstrid och funderar på om det ska ske vid Errais måne när de kommer tillbaka dit. Jag måste få RP involverade i detta på något sätt och inte bara rycka på axlarna och säga "det där var konstigt".
Det jag har är en vag ide och en vag början och imorgon ska jag spelleda detta =) Alla synpunkter är välkomna!
//Björn