centerbord
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 31 Aug 2016, 19:05

Behöver snabb hjälp med ett scenario

Wed 31 Aug 2016, 19:19

Hej! Jag har tagit på mig att spelleda Coriolis men har fruktat lite tid att förbereda mig. Har läst igenom böckerna och pluggat lite regler så det ska gå hjälpligt att spela och har början till ett scenario men nu kört fast, och det är bråttom (!) har egentligen bara tills inatt på mig. Så nu tänkte jag lägga ut en tråd här och se om någon nappar. 

RP är ett gäng smugglare med en lätt fraktare. De smugglar moritrippar från Errai till Kua. På vägen från Errai hittar de ett tyst rymdskepp i omloppsbana runt en måne. Skeppet är gammalt och slitet och nästintill helt dött. Ombord hittar de 10 döda missionärer som verkar ha svuliti ihjäl, hela fartyget är äckligt och instängt. 3 av missionärerna är knappt vid liv. Reaktorrummet är låst och i närheten där ger geigermätaren utslag.

Missionärerna vaknar till liv och berättar att deras reaktor havererade på vägen från Errai och de fastnade i en omloppsbana runt månen, de har skickat ut nödsignaler utan svar och till slut tog all energi slut. De ber om transport till närmaste befolkade plats. RP tar, förhoppningsvis, med dem mot Kua. På vägen blir de stoppade av ett patrullskepp från Legionen som kräver att få inspektera lasten. Missionärerna bönar och ber då om att få gömmas. RP kan då gömma dem i smuggelutrymmet och avslöjar sig då som smugglare. Legionärerna inspekterar skeppet och åker iväg.

Missionärerna säger att de är djupt skuldsatta efter köpet av rymdskeppet och rädda att de ska fångas in av långivaren.

Väl på Kua tackar missionärerna för sig och beger sig iväg. RP säljer sitt smuggelgods men när de kommer tillbaka till skeppet har där varit inbrott och någon har kopierat skeppsloggen (för att få koordinater till missionärernas skepp).

Det som egentligen har hänt är att Pariatet vill hitta ett sätt att ha ihjäl Emissarierna. De har då tankar om att kunna använda Bah-Jin som är ngt slags eteriskt rymdmonster. För att kommunicera med denna behöver de experimentell teknologi som missionärerna hämtat, men de kopplade in kommunikatorn i sitt eget skepp med katastrofala följder. Den är nu inlåst i reaktorrumet. 

Nomaderna har fått nys om att pariatet vill snärja deras gudom för sina egna syftet och försöker nu stoppa dem.

Jag tänker att det antingen är Pariatet eller Nomaderna som varit i RPs skepp och snokat, de fångade en missionär och lyckades få reda på vilket skepp de kom med och har sedan stulit skeppsloggen för koordinaterna.

Väldigt mkt lösa tankar, väldigt hastigt nedskrivet. Mina frågor blir nu, hur ska jag få RP att vilja åka tillbaka till skeppet? Vad ska hända sen? Jag vill gärna ha en liten rymdstrid och funderar på om det ska ske vid Errais måne när de kommer tillbaka dit. Jag måste få RP involverade i detta på något sätt och inte bara rycka på axlarna och säga "det där var konstigt".

Det jag har är en vag ide och en vag början och imorgon ska jag spelleda detta =) Alla synpunkter är välkomna!

//Björn
 
User avatar
Mr Variation
Posts: 25
Joined: Wed 18 Jul 2012, 15:54
Location: Söderhamn

Re: Behöver snabb hjälp med ett scenario

Wed 31 Aug 2016, 19:49

Hej!

Om loggboken (eller varför inte hela databanken) innehåller bevis på brottslig aktivitet (det gör den), kanske RP tror att någon försöker utpressa dem. Därför måste de snabbt hitta förrövarna och stoppa dem. Kanske folk på rymdhamnen har sett något.
Dessutom kanske RP anlände tidigt med lasten, så att köparen/mottagaren inte är redo. Tänk om lasten blivit stulen! Eller så har den ramlat mellan gallren i golvet, och RP lär sig senare, när de hittat godset i hörnet under golvet, att använda stöttåliga lådor som kostar extra, eller att helt enkelt inte ha ett gallergolv som saker ramlar genom. Det är ju coolt, och man kan gömma sig under det och lurpassa på inkräktare, men när gaffeln ramlar in under golvet för tredje gången blir man trött på det.
Hoppas det hjälper! :)
Last edited by Mr Variation on Wed 31 Aug 2016, 20:34, edited 1 time in total.
 
centerbord
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 31 Aug 2016, 19:05

Re: Behöver snabb hjälp med ett scenario

Wed 31 Aug 2016, 20:04

Bra tips! Självklart stals moritripparna vilket vore en enorm inkomstförlust för RP. Det kan visa sig att det var Pariatets agenter som mutade coriolisgardet för att få tillgång till skeppet och bara en kort stund senare lämnade ett av Pariatets skepp Coriolis på väg mott Errai. Då är RP så illa tvugna att följa efter för att försöka ta tillbaka sitt smuggelgods. På vägen dit hinns de ikapp av ett lättare krigsfartyg från Pariatet och det blir lite rymdfajt, gärna nära portalen så de kan hoppa om det går för illa.

Och sen.. och sen.. de ska möta Nomaderna, lista ut hela planen med att döda Emissarierna och känna att de vill sätta stopp för detta. Så lite tid så mycket att bestämma. Förhoppningsvis kan jag sitta en timme när dottern somnat.
 
centerbord
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 31 Aug 2016, 19:05

Re: Behöver snabb hjälp med ett scenario

Thu 01 Sep 2016, 00:22

Hittills tänker jag att Pariatet stjäl deras moritrippar och anmäler dem till Coriolisgardet. Samtidigt lyfter ett skepp från Coriolis mot Errai. Genom mutor/snokande får de reda på att det var just pariatet som stal deras smuggelgods och förhoppningsvis sätter de av mot Errai. Väl där möter de pariatets skepp och vi får vår rymdstrid. Ombord på missionärernas skepp hittar de till slut kommunikatorn. I skeppets logg hittar de en bosättning på Errai där missionärerna vistats länge, den heter säg... Omrak. Där har missionärerna hjälpt till på en sjukstuga och får av medikurgen veta att de haft kontakt med en "fallen" Nomad Masoud. Han var tidigare abba och kommunicerade med Bah-Jin och har skapat kommunikatorn. De pratar med honom, han säger inget men sticker direkt till en större stad, Omrak. Där meddelar han Pariatet om att RP är på Errai. Förr eller senare kommer Pariatet dit, RP måste fly med kommunikatorn och kan till slut hitta hjälp hos Nomadfederationen. Nu blir detta väldigt railroad och hattigt men så blir det väl lätt om man klämmer ur sig ett scenario på en halv dag..

Tar gärna emot mer tips, gärna på twister som gör att det blir mindre flängigt och RP stannar längre på en plats.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Behöver snabb hjälp med ett scenario

Thu 01 Sep 2016, 08:17

Väldigt intressant upplägg!

Måste säga att hela beskrivningen av missionärerna fick mig att tänka på situationen som alla rollpersoner börjar i. (Skuldsatta, reaktorhaveri, etc.) Det hade lätt kunnat vara en annan grupp skapade efter de vanliga reglerna. :)
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Behöver snabb hjälp med ett scenario

Thu 01 Sep 2016, 11:44

Bara att plita ned det i kort scenarioform så fler kan använda! Kanske kan Ligan bistå med illus etc och ge ut det som pdf eller i Fenix.
 
centerbord
Topic Author
Posts: 19
Joined: Wed 31 Aug 2016, 19:05

Re: Behöver snabb hjälp med ett scenario

Thu 01 Sep 2016, 12:09

Hehe ja rollpersonerna brukar ju kunna bli ena osaliga olycksfåglar..

Oj ja jo det kan jag väl göra. I nuvarande form är det högst oläsligt för andra men nog kan jag skriva om det. Ska bara göra klart först =)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Behöver snabb hjälp med ett scenario

Mon 05 Sep 2016, 23:01

Sjysst scenario! :)
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests