User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

introäventyr för att skaffa sig ett skepp?

Mon 27 Jun 2016, 19:21

Någon som har några bra ideer för den SL som inte vill starta sina spelare med karaktärer som redan träffats och redan har ett skepp?
 
johan.almsen
Posts: 73
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:49

Re: introäventyr för att skaffa sig ett skepp?

Tue 28 Jun 2016, 00:37

Jag tänker starta dem som desillusionerade folkrebeller (läs terrorister) på Algol, som under ett desperat uppdrag från sin akbar kommer över en av Legionens mindre (bestyckade) jagade. Sen tar huvudspåret vid.
 
User avatar
Nils
Site Admin
Posts: 517
Joined: Fri 01 Apr 2011, 16:16
Location: Stockholm
Contact:

Re: introäventyr för att skaffa sig ett skepp?

Tue 28 Jun 2016, 14:01

Några snabba idéer:
  • En mecenat handplockar besättningen och sätter dem på prov genom att skicka dem på ett farligt uppdrag i asteroidbältets mörker. Om de lyckas får de behålla skeppet mot att de står i mecenatens sold.
  • RP får nys om en karta som sägs visa vägen till en helig sogoisk grotta i djupet av Kuas djungler. Enligt en nedsupen fyllbult till skogshuggare innehåller grottan en fantastisk skatt som en zenitisk ädling letar efter. Om RP hittar grottan och lyckas förhandla/övervinna sogoierna och den zenitiska expeditionen upptäcker skatten bakom ett vattenfall: en förstkommen fraktare av den kände skeppsbyggaren Zorahan.
  • Ett skrotupplag i Konglomeratens utkanter. RP blir hyrda som problemlösare åt ett algolskt energibolag för att undersöka varför kvarteren runt skrotupplaget alla kopplat sig ur nätverket. Efter sammanstötningar med kuanska rebeller, lokala gangsters och skrotletarklaner visar det sig att ett skepp från portalkrigen vilar under skroten och det är fusionsreaktorn i skeppet som genererar elen till grannskapet.
Fria Ligan
 
User avatar
Gaddeborg
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: introäventyr för att skaffa sig ett skepp?

Sun 14 Aug 2016, 14:52

Rollpersonerna startar in medias res instängda i nödkapslar från ett stort skepp som gått under i en outforskad planets gravitationsfält. Massvis av nödkapslar slår ner i vildmarken rollpersonerna är de enda som överlever.

Efter inledande möten med vilddjur och rövare i vildmarken kan de plundra åt sig utrustning och vapen för att överleva.

Någon inföding eller liknande kan tipsa dem om att det finns gamla stålfåglar en bit bort. Där finner de en eremit som kan hjälpa dem att sätta ihop ett fungerande skepp genom att slakta de andra skeppen (spelarna får välja vilket skepp de vill laga). För att få fatt i en generator behöver de dock ta den från rövarhövdingens palats...
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: introäventyr för att skaffa sig ett skepp?

Fri 11 Nov 2016, 16:48

Ej speltestat scenario än men något i stil med såhär: 
Besättningen tjänstgör tillsammans ombord på ett patrullskepp ur exempelvis Legionen (i min värld är Legionen mycket mer enhetlig, reglerad och reglerande än annars beskriven). Under en av patrulleringarna bordar de en smugglare / syndikatskepp / piratskepp.
Scenario 1) Det egna befälet ser möjlighet att driva upp sin egen sold genom att stjäla / konfiskera last eller utpressa den bordade besättningen. Strid utbryter och när man inser att det här inte kommer se bra ut i efterhand i myndigheternas ögon, rymdar man eventuella överlevande och gömmer undan skeppet. Efter kontraktstiden löpt ut kan besättningen hämta skepp och last på sitt gömställe, dessutom har alla fått en Mörk Hemlighet och kanske en Ärkefiende i och med detta. Man kan med fördel låta den korrupte fartygschefen stupa och så har man hela härligheten för sin egen spelgrupp.  
Scenario 2) Lite som ovanstående men med undantaget att det är motståndarbesättningen som öppnar striden. Efteråt inser man att om man bara röjer undan lite bevis kan detta aldrig ha inträffat och det går att hämta skeppet efter utgången kontraktstid. Också här finns Mörk Hemlighet eller Ärkefiende att skriva på sitt formulär. Det kan också hända att ett rederi någonstans vill ha tillbaka pengarna för sin last, plus ränta och inkomstförluster. Deras indrivare kan vara jobbiga att ha att göra med för spelgruppen i en framtida kampanj. 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests