Lukeskybacon
Topic Author
Posts: 2
Joined: Wed 02 Dec 2015, 16:13

Oktoberlandets religion

Wed 05 Apr 2017, 12:43

Hej alla oktoberbitna!
Jag ska snart dra igång en kampanj i Oktoberlandet som kommer innehålla mycket stoff kring religionen i landet. I boken står det försvinnande lite om religionen och jag undrar mest vad ni har för tankar om hur den fungerar? Hur är den uppbyggd, vad finns det för maktstrukturer etc.

Det blir dessutom första gången jag håller i en ordentlig rollspelskampanj så den generella avsaknaden av ren fakta om landet och dess innehåll är både spännande och skrämmande...
 
Christian
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: Oktoberlandets religion

Wed 05 Apr 2017, 20:41

Jag tycker det är jättemycket som handlar om religion i boken! Liksom en psalm, en bön, en begravningsrit, »hädisk« tro, Makter, nunnor, en hel kyrka, kultister, en ikonmålare o.s.v. med fler saker som jag säkert glömt. Om du har Lintovaffären finns det ytterligare material i form av en predikotext, ytterligare en bön och en psalm, en bogatirad (typ helgontext), beskrivningar av Makterna samt fyra rejäla kapitel skrivna i jagform av en troende författare. Ett av dessa kapitel har en längre passage som handlar om prästen Zokar. Ovanpå detta är religionen liksom sammanvävd med Landets historia och med dess politik, eftersom Makterna och Tsaren både dyrkas och styr/har styrt. Därför kan du hitta religionsbitar i exempelvis Slobovitj Facit (i Lintovaffären) eller i Then Swarte Tsarens Tijd (grundboken).

Det finns en massa att läsa, men det är inte info som sammanfattar religionen åt dig utan texter som är tänkta att sparka igång din fantasi och utmana dig: I vilken värld tänker du och dina spelare att de här texterna kan ha skrivits? Sen kan du säkert få hjälp av andra uttolkare -- jag ville bara peppa dig och säga att det du själv tänker duger!

Lycka till med kampanjen!

Önskar

Christian

ps. Lintovaffären hittar du här: fiktionslek.wordpress.com
 
Lukeskybacon
Topic Author
Posts: 2
Joined: Wed 02 Dec 2015, 16:13

Re: Oktoberlandets religion

Wed 05 Apr 2017, 22:05

Tack för svaret!
Har helt klart haft ögonen på den där Lintovaffären... Det stämmer ju också att det finns mycket att hämta i grundboken, får grotta ner mig mer i de bitarna och låta fantasin flöda därifrån helt enkelt.

Finns några mer visuella inspirationskällor dock? Typ hur kan en kyrka tänkas se ut, varifrån är inspirationen dragen för dem? Wikipediade bogatyr men det var en rätt torftig artikel vad jag minns.
 
Revolvermannen
Posts: 43
Joined: Thu 30 Jun 2016, 19:27

Re: Oktoberlandets religion

Wed 05 Apr 2017, 23:10

Och det vet ju alla feer att slavfolken ägnar sig åt en massa hädiska riter och annat ockult som ogillas av Ordningens och Försynens förespråkare. Råer som läser ben och andra blasfemiska företeelser beskrivs av Gaspadin under jakten på Lintov.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests