Christian
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Sat 15 Oct 2016, 10:04

Lagom till tioårsjubileet ger jag ut de ursprungliga oktoberländska texterna som en världsbok, illustrerad och med hårda pärmar. Från baksidan:

När revolutionären Orimann Lintov flyr från Leongrad inleds en jakt som löper över halva Oktoberlandet. Spåren leder tsarpolisens utsände och hans slavfolk norrut till Arkansk, ut på tundrans vidder och till sist ner i tunnlarna under Snöbaronens förbjudna glaciärfäste. Vad gör Lintov så svårfångad? Vad vill han tillverka med Snöbaronens teknologi? Och vem är egentligen vem av jägare och byte?

•••

Lintovaffären och andra oktoberländska texter ingår reviderade versioner av alla tidigare utgivna texter från Oktoberlandet – inklusive monsterkatalogen Livet i Ordning. I denna nya utgåva ingår även ett förord av författaren samt en epilog från den outgivna fortsättningen Dr Zukov. Boken riktar sig både till spelare och spelledare, men också till vanliga romanläsare. Den är oundgänglig för den som vill fördjupa sig i Oktoberlandets värld.

Gå till fiktionslek.wordpress.com för mer utdrag, bilder och köplänk. Och hjälp mig hemskt gärna sprida nyheten via fler kanaler som Facebook och Google+!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Sat 15 Oct 2016, 19:16

Kul! Ett givet köp. Betyder detta att Lintovaffären och Livet i ordning blir en och samma bok? I kickstartern var dessa två separata utvigningar?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Christian
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Sat 15 Oct 2016, 22:02

Kul att du gillar! Och japp, allt befintligt material till Livet i Ordning ingår.

Hälsar

Christian
 
Attergran
Posts: 8
Joined: Wed 10 Sep 2014, 12:33

Re: Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Mon 17 Oct 2016, 19:49

Väntar med spänning på min fysiska kopia av Oktoberlandet, har givetvis läst pdf'n både på längden och tvären.
Ser fram emot att få släppa lös mina spelare i denna udda och spännande värld
 
Christian
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Tue 18 Oct 2016, 11:51

Kul! Om du gillar spelvärlden ska du absolut kolla in Lintovaffären. Det är 288 sidor spelvärld! Jag hittade också gamla kommentarer om texterna från när de gavs ut första gången för 10 år sedan. Flera av forumen är döda nu, men kul ändå!

Berättelsen är väldigt spännande och jag sträckläser Mehrstams texter på ett sätt som jag inte gjort sedan Hannah Tintis ”Djurverkerier” (dock inga andra likheter…). — Recension Dagens bok
 
Stämningsfullt och spännande på ett nytt och trevligt sätt, och jag känner på mig att spelet har stor potential om Fiktionslek fortsätter att publicera material från spelvärlden någorlunda kontinuerligt. — Recension rollspel.nu
 
Det är inspirerande skrivet, världen är mysig och bjuder in till äventyr och det märks verkligen att författaren brinner för sin skapelse. — Recension Fenix
 
Sammanfattningsvis var det länge sen jag blev så sugen att spela när jag läste ett nytt svenskt rollspel… det var nog minst 15 år sen sist. – Arfert, Sagagames.
 
Mitt första intryck är mycket gott (och märk väl att jag är väldigt kräsen) – det är intressant, originellt, klasskamp och svenskt. – Skribent på Sveroks forum.
 
Jag har sträckläst boken i helgen och tycker den är fantastisk! Det är verkligen smart att skriva om världen i skönlitterär form, så att hela spelgruppen vill läsa boken. Spelledaren har på så sätt mycket att gå på bara från att diskutera spelet när man tillverkar rollpersoner. – Skribent på Sveroks forum.
 
Jag ställer mig helt och hållet i hyllningskören […]. Ordentligt fräckt rollspel som iallafall i mina ögon är helt unikt i sitt utformande. – Skribent på Järnringens forum.
 
Sedan är ju världen ascool, kampen om produktionsmedlen, jajamänsan :). – Skribent på Järnringens forum. 
 
Det ÄR en bra bok – tro mig – läste igenom den på några få timmar, och läser den igen för att snappa upp det jag missade. – Skribent på Riotminds forum. 
 
Jag får sköna vuxensagavibbar ala Gaiman av själva motiven och stämningen. – Skribent på Omegaproject. 
 
Häftigt! Trevligt med steampunk som verkligen tycks innehålla lite punk också, och inte bara degenererar till tedrickande viktorianer som kämpar för drottning och fosterland. – Skribent på rollspel.nu
 
Fyrste reaksjon: Må ha det, bare må ha det! Svensk ”ångpunk”, steike tøft! — Skriben på Hyperions forum. 

Hälsar

Christian
 
User avatar
ErikHallal
Posts: 11
Joined: Wed 27 Apr 2016, 00:04

Re: Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Fri 21 Oct 2016, 18:18

Hej Christian!

Först och främst, tack för Oktoberlandet som jag fick idag - det är verkligen något utöver det vanliga! Tack också för Lintovaffären och andra oktoberländska texter som även den kom i brevlådan idag! Hoppas också jag får se mer av spelet framöver. Tack som fan till alla iblandade helt enkelt, nu ska vår spelgrupp börja med Tsarens röst!

Bästa,
Erik
 
Christian
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Sat 22 Oct 2016, 09:11

Hej Erik!

Gott att du fått böckerna! Du är den förste jag vet som hunnit få båda, förutom jag själv. Det är förstås vi som ska tacka dig :).

Jag är övertygad om att ni får superkul med Tsarens Röst!

Hälsar

Christian
 
User avatar
Jester
Posts: 3
Joined: Mon 15 Apr 2013, 14:59

Re: Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Sat 22 Oct 2016, 09:29

Kamrater,

Jag har också fått båda. Tsarens postiljoner var flitiga igår. Nu ska här läsas...

-J
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Sun 23 Oct 2016, 17:43

Inget rollspel här än, dock glatt överraskad av att romanen dök upp redan i fredags. Ser riktigt fin ut. Får värma upp med den sålänge :-)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Christian
Topic Author
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: Världsbok: Lintovaffären och andra oktoberländska texter

Sun 23 Oct 2016, 20:08

Gott! Det spelar ingen roll vad ni läser först.

Lintovaffären är en världsbok som tar upp centrala aspekter av världen (t.ex. religion, geografi, monster o.s.v.) även om den underkastats en berättande struktur och jobbar med opålitlig info. Hade jag velat skriva en traditionell roman (vad nu det är!) hade boken varit väldigt annorlunda! 

Med det sagt: Trevlig läsning!

Önskar

Christian

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests