McAber
Topic Author
Posts: 24
Joined: Fri 05 Jul 2013, 11:27

Mer om världen?

Thu 24 Mar 2016, 13:31

Jag har inte hört talas om Oktoberlandet förut. Verkar rätt koolt, men jag har ingen relation till det sedan förut. På kickstartern blir jag inte så mycket klokare. Mest att det är ångpunk i Ryssland med fefolk.

Är det något som funnits förut eller så? Jag får de vibbarna från kickstartern.
McAber, tilltuffsad varulv
 
Christian
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: Mer om världen?

Thu 24 Mar 2016, 14:51

Oktoberlandet kom ut första gången 2006 som ett ångpunksspel korsat med urban fantasy och ryska revolutionen. Jag tror det var det allra första spelet som såldes on demand i Sverige, men det fanns också i alla stora rollspelsbutiker (Sf-bokhandeln, Collectors point, Mickels Frände, Golem, Wizards …). Spelet såg inte ut som andra spel, och spelvärlden fanns bara i form av helt världsinterna texter – berättelser, brev, rapporter m.m. – skrivna av rätt opålitliga författare. Man skapade s.a.s. sitt Oktoberland som den värld där texterna kunde ha skrivits.

2006 var det vanligt att folk jämförde Oktoberlandet med Järnringens M:UA, och det kan man förstå, för båda spelen är ångpunkiga (uppfinningar och samhällsklasser är viktiga t.ex.), man blandar stadsäventyr med vildmarksäventyr, man spelar icke-människor (förutom IMM då) och spelen har bitvis lite säregna språk (skrovmål för M:UA, fuskryska inslag för Oktoberlandet). Undergångens arvtagare är helt klart en inspirationskälla! Spelen skiljer sig även åt på en massa punkter, men jag tycker ofta att de har en liknande känsla.

Jag var helt själv när jag gjorde första utgåvan, och efter hand upptäckte jag en rad saker som jag ville förändra och lägga till. Genom Fria Ligan, Johan Nohr, Karl Bergström och Nils Hintze samt inte minst alla backers blir detta nu möjligt! Nils Hintze har en lång kampanj med riktigt coola och stämningsfulla äventyr på gång, Karl Bergström har skrivit utmärkta regler och jag fortsätter fördjupa den spelvärld som många tyckte mycket om redan för tio år sedan. Johan Nohrs formgivning blir något alldeles extra.

Har du läst det första kapitlet? Du hittar det här:

http://frialigan.se/wp-content/uploads/ ... tion-Z.pdf

Om du har särskilda frågor om världen svarar jag gärna, men i kapitlet finns en introduktion som det kanske är bäst att börja med!

Hälsar

Christian
 
Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: Mer om världen?

Wed 30 Mar 2016, 16:33

Är jättepeppad på Oktoberlandet men skulle också vilja veta lite mer om världen och varelserna. Missade er tyvärr både på puben och på Gothcon.

Börjar med två enkla frågor:

1. Kommer de olika fefolken att beskrivas mer detaljerat?
2. Hur skiljer sig de olika fefolken från varandra regeltekniskt?

/Jonatan
 
Christian
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: Mer om världen?

Wed 30 Mar 2016, 20:29

Hej!

Kul att du är peppad!

I grundboken finns ingen systematisk genomgång av fefolken som i ett uppslagsverk. De figurerar istället naturligt i spelvärldstexterna och i illustrationerna. Det mest detaljerade är antagligen ett obduktionsprotokoll där en stackars alv ligger under kniven :). Det är meningen att man i spelgruppen utgår från de idéer man har om älvor, resar, kentaurer etc. och låter dem kollidera med det man möter i spelvärldstexterna. Senare i utgivningen av Oktoberlandstexter, i “Livet i Ordning”, blir det mer systematiskt. Men även där får man räkna med en viss osäkerhet, eftersom författaren till beskrivningarna är väldigt partisk.

Fefolkens skillnader är inte hårdkodade i reglerna. Du är skyldig att ange vilket fefolk rollpersonen tillhör i minst ett av dina attribut (=aspekter i vanliga FATE). Det kan sedan åberopas av dig eller spelledaren till rollpersonens för- eller nackdel. Så om du sitter i häktet på Levka 38 och vill sjappa, kan du sannolikt betala ett ödespoäng, åberopa att du är t.ex. pyssling och smita genom ett utrymme som ser löjligt trångt ut. Om du å andra sidan spelar en rese kanske spelledaren ger dig ett ödespoäng för att du fastnar med baken när du ska kränga dig ut genom ett fönster :).

När jag spelar Oktoberlandet kommer vi efter hand överens i spelgruppen om hur olika fefolk är, baserat på vår läsning av spelvärldstexterna. Det kan se lite olika ut i olika grupper, och ibland ändras det. Det är heller inte så att man liksom måste sitta och prata igenom allt i förväg eller har mer diskussioner i början, utan det handlar mer om att fefolken då och då gör sig påminda på olika sätt vid olika tillfällen i spelet, och dyker det upp frågor tar man det med gruppen då.

Hälsar

Christian
 
Nilo
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Mer om världen?

Wed 30 Mar 2016, 21:59

Är jättepeppad på Oktoberlandet men skulle också vilja veta lite mer om världen och varelserna. Missade er tyvärr både på puben och på Gothcon.

Börjar med två enkla frågor:

1. Kommer de olika fefolken att beskrivas mer detaljerat?
2. Hur skiljer sig de olika fefolken från varandra regeltekniskt?

/Jonatan
Jag skulle vilja svara på fråga 2 men för att det jag skriver ska bli begripligt är det nog bra om du läser min översikt av rollpersonen i forumet om regler.

Alla rollpersoner, överhuvudtaget alla personer i Oktoberlandet är feer (utom monster och maskiner!). Det går med andra ord inte att vara "neutral". På ett eller annat sätt måste man förhålla sig till sin egen tillhörighet och andras tillhörighet. Rent regeltekniskt innebär det att jag måste nämna min fefolkstillhörighet i ett attribut. Jag skulle till exempel kunna ha attributet "Jag är en älva som inte tar någon skit", eller "Jag är en ork som plågats i gruvorna"

I de allra flesta situationer behövs inte regler för att spela på detta. Om rollpersonerna kommer till ett torn så kan självklart älvan flyga upp till tornets topp eftersom hon har vingar. Inga slag eller regler behövs. Men om älvans spelare vill dra nytta av flygförmågan (eller någon annan aspekt av att vara älva) i en konflikt måste hon aktivera attributet med ett ödespoäng. Spelaren beskriver hur hennes rollperson flyger runt fienden i striden och anfaller från olika håll, spenderar ett ödespoäng och aktiverar "Jag är en älva som inte tar någon skit". Spelaren får då välja en bonus i konflikten, tex +2 på slaget.

Aspekten att vara ett viss fefolk kan vara både positiv och negativ. Rollpersonerna blir överfallna av ett gäng magra och fattiga slavfolk (orker, kobolder, rå, etc) som vill stjäla deras pengar. Spelaren som spelar ork försöker snacka dem ur situationen. Han beskriver hur han får kontakt med slavfolken- de tillhör ju samma fefolk och hur han kan använda slang som han lärde sig i gruvorna. Spelaren spenderar ett ödespoäng, aktiverar "Jag är en ork som plågats i gruvorna" och slår ett slag på Charma med bonus från attributet.

Senare i spelet försöker rollpersonerna smyga in på en alv-bal. Spelledaren tittar på spelaren som spelar ork och menar att självklart kommer en ork som levt i gruvorna bli upptäckt på en alv-bal. Spelledaren erbjuder ett ödespoäng. Om spelaren tar poängen kommer spelledaren och spelaren beskriva eller spela ut hur rollpersonens "orkiskhet" gör att han blir avslöjad.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests