Byrax
Topic Author
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Orker?

Wed 23 Mar 2016, 11:52

En liten, liten försynt fundering bara - orker. Känns lite för generika-fantasy och Tolkien för settingen och jag tycker inte de riktigt passar in bland mer traditionella sagoväsen som feer, kentaurer och älvor. Eller funkar det och jag behöver inte oroa mig? :)

I övrigt gillar jag verkligen vad jag ser!
 
Christian
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: Orker?

Wed 23 Mar 2016, 12:36

Hej! Kul att du gillar vad du ser!

Oktoberlandets orker hör till slavfolken och brukar i spelet vara saker som chaufförer, fabriksarbetare, revolutionärer, boxare m.m. I regelboken finns två rollpersonsarketyper: en pantlånare och en butler/tjänare. Så du får liksom tänka dig att det generiska har smält in i något som ligger långt från Tolkien. Ta din mentala bild av en ork och klä på den chaufförslivré och skärmmössa och sätt en tsigar i mungipan, och se om det hjälper!

Sen är det olika hur olika grupper spelar och (antar jag) hur deras orker ser ut. När jag själv spelar glömmer vi faktiskt ganska ofta att vi spelar feer, ända tills något tydligt icke-mänskligt kommer in i bilden (som en älvas vingar, en reses storlek o.s.v.) Då gör sig feerna s.a.s. påminda. Under det senaste mötet hade vi en jätterolig sekvens med just en ork som putsade och polerade gaddarna för att försöka charma en alvisk chefredaktör :).

Hälsar

Christian
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Orker?

Sun 12 Jun 2016, 03:38

Mer som orkerna i Arcanum.

Klär i frack.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests