Revolvermannen
Topic Author
Posts: 43
Joined: Thu 30 Jun 2016, 19:27

O Store Tsar

Tue 29 Nov 2016, 22:41

Har nu med stort nöje plöjt igenom både Oktoberlandet och Lintovaffären. En hel del överlåts åt spelgruppen att fastställa, men är jag månde helt fel ute om jag påstår att:
- ingen fe någonsin har seglat bortom Västersjön eller på annat vis nått bortom Oktoberlandet?
- den allsmäktiga Tsaren är ett lejon?
 
Christian
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: O Store Tsar

Wed 30 Nov 2016, 10:54

Hej!

Jättekul att du gillar!

Båda de där frågorna är vanliga bland dem som börjat gräva i texterna — du är i gott sällskap!

Svaret är att du är en lika god läsare som jag, så jag sitter inte inne med någon sorts facit här. Men vad jag *minns* finns det ingen text som direkt och otvetydigt motsäger din läsning.

Nedan en liten reflektion som andra läsare gärna får komplettera och bygga vidare på!

N.d.g. Tsaren är han ju i många texter förknippad med just en lejonsymbolik, och C S Lewis (pappa till ett annat berömt lejon) nämns i kap 1 i Oktoberlandet och i förordet till Lintovaffären. I Lintovaffären finns ett lejon tecknat på sidorna 99 och 216. På det första stället är det i ett religiöst sammanhang, dvs. när Zokar predikar för orkerna. På det andra stället är det i den hierarkiska bilden av Oktoberlandets fefolk. Notera att det där är *tre* figurer som står överst, varav lejonet står i mitten. Om Tsaren är ett lejon, vem har hanfen på djurets högra sida? Notera även att det på nivån under finns en älva som håller en liknande målning som den som finns på sidan 99. Knepigt värre! Ännu knepigare blir det när man beaktar texter som Then Swarte Tsarens Tijd i den nya utgåvan av grundboken (s. 183f). Där har ju Tsaren en kusin, förförs av feer m.m., samtidigt som han ryter. På många ställen talas det också om lejonklor, men i Livet i Ordning i Lintovaffären (s. 222) står det att Landets måttsystem grundar sig i »Tsarens egen tumme avgjuten i guld med vikten ett halvt pund« :). Kolla även in Lintovaffären s. 147-149 och s. 217-220. Under åren har jag sett flera olika lösningar på detta i olika spelgrupper. En del ser Tsaren som en alv som är förknippad med en lejonsymbol och ofta talas om i termer av lejon och avbildas som lejon istället för att avbildas direkt. Andra ser Tsaren som en alv som kan förvandla sig till lejon när han vill. Åter andra tänker att Tsaren är en zhivot, och ytterligare andra menar att Tsaren har två samtidiga gestalter — en alv och ett lejon. Det finns säkert fler lösningar!

Västersjön och platser bortom Oktoberlandet är en annan vanlig fråga som inte bara upptar spelare utan även feerna i Oktoberlandet! I Lintovaffären finns en passage i början av »Hurusom landet ligger« (s. 41f) som talar om detta, och i Projekt Mir i nya grundboken sägs det att landet är omgivet av gränsdimma (s. 109ff). Samtidigt är det tveklöst så att det i Landet finns dem som påstår sig ha kunskap om andra feländer — både »Feire« och »Draklandet« nämns i Hurusom landet ligger, och i Slobovitjs facit (Lintovaffären) får Landet besök av furst Oberon! I flera sammanhang nämns gränsvärldsvarelser, och det allra största tecknet på att någon nått bortom Oktoberlandet är väl att Baba Yaga med en stor mängd feer givit sig ut i Gränsvärldarna utan att (ännu!) komma tillbaka! Även här har jag sett många olika funderingar. I en del spelgrupper är man stenhårda på att Oktoberlandet är ett slutet rum, punkt. I andra spelgrupper behandlar man det som finns utanför lite som rymden — dvs. att feerna tror att det finns nånting out there, men man vet inte vad, och man är rädd för det. I åter andra spelgrupper uppfinner man hela världar, kanske befolkat av andra feer, av dockor, av mekaniska varelser eller något annat. I ytterligare andra knyter man ihop Oktoberlandet med vår egen värld.

Så summa summarum: It’s up to you! Det roliga med Oktoberlandet är att försöka få världen dit man vill ha den, utan att utesluta eller bortse från någon av texterna. I min erfarenhet är det detta som gör att folk blir oktoberbitna. Men kom ihåg att du inte behöver slå fast en tolkning från början som du sedan måste hålla dig till. Det är bättre att från början säga att ni som spelgrupp kan komma att revidera efter hand.

Hälsar

Christian
 
Revolvermannen
Topic Author
Posts: 43
Joined: Thu 30 Jun 2016, 19:27

Re: O Store Tsar

Wed 30 Nov 2016, 19:44

Rejält inspirerande och omfattande svar! Där bjöds på ett pärlband nya vinklar och tolkningar. Tackar och bockar!

P.S. Är det måntro DEN Christian som svarar en gammal saltget som mig... :shock: ?
 
Christian
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: O Store Tsar

Thu 01 Dec 2016, 12:01

Jadå, visst är det jag. När nån säger "O Store Tsar" dyker jag upp -- det är som anden i flaskan :).

/C
 
Revolvermannen
Topic Author
Posts: 43
Joined: Thu 30 Jun 2016, 19:27

Re: O Store Tsar

Thu 01 Dec 2016, 20:51

Ha! Jag får tips av skaparen himself! Mäktigt som f-n ju!

Nu ska jag bara lista ut vem den där Gaspadin egentligen är...
 
Duckwing
Posts: 19
Joined: Tue 11 Apr 2017, 14:58

Re: O Store Tsar

Fri 28 Apr 2017, 16:24

När det gäller Tsarens natur så lutar min tolkning av texterna mest åt att han är en mer eller mindre vanlig alv. Det främsta argumentet för detta är att det helt uppenbart är en titel som går i arv. Makterna framstår ju som odödliga (eller åtminstone åldras de inte) och därmed verkar Tsaren vara av en mer mondän natur. Dessutom har han ju som ovan nämnts uppenbarligen tummar (jag har ingen aning om ifall ett halvt pund låter som mycket eller litet för en guld-tumme).
 
Även oktoberlandets lärda verkar, enligt en av texterna i Lintovaffären, vara överens om att Tsaren inte bör räknas till makters. Där är det ju dock teologiska argument som framförs och de är inte av den typen som är till någon hjälp för spelargruppen annat än för att pejla in oktoberlandets religion litet mer. Faktum att de alls behöver diskutera saken kan ju ses som ett bevis för att vi spelare bör se Tsaren som av samma natur som makterna.
 
Jag skulle egentligen tycka det var snyggare och mer symmetriskt rent dramatiskt om Tsaren inte är en mondän alv utan ett övernaturligt lejon. Särskilt med tanke på Narnia-referenserna. Jag vet dock inte hur bra detta skulle funka om man skulle vilja låta Oktoberlandet gå vidare i utvecklingen under ens kampanj och nå revolutionens tid.
En lösning på detta som jag funderat på kan vara att det var ett Lejon som från början frigjorde de feer som senare bildade det Vita Hovet från de andra makterna, och att Tsaren tog sin titel i detta lejons namn.

Nå, det var litet av mina tankar
 
Nilo
Posts: 157
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: O Store Tsar

Sat 29 Apr 2017, 15:16

Tjenare Duckwing!

Jag har ingen aning om sanningen eller om det ens finns något facit i Christians huvud men jag har alltid tänkt mig Tsaren som en zhivot, dvs en djurfe (min tolkning utifrån bla sidan 148 i Lintovaffären där de stöter på en vargzhivot) eller eventuellt en hamnskiftare av något slag. Känns nästan lite tråkigt om det "bara" är en vanlig alv. En sak som dock talar för att Tsaren är en alv är att Den svarta tsaren hotade den "vanliga" tsaren på 750-talet före Lejonkrigen. Känns mer troligt att det var en annan alv än en likadan lejonzhivot eller ytterligare en hamnskiftare. Men när jag spelar är Tsaren helt klart ett talande "Aslan-lejon". :)

/ Nils
 
Duckwing
Posts: 19
Joined: Tue 11 Apr 2017, 14:58

Re: O Store Tsar

Sun 30 Apr 2017, 04:44

Ett mellanting skulle kunna vara att tsaren är en vanlig alv fram tills att han blir tsar. Det vill säga att när den gamle tsaren dör så överförs någon sorts lejonhamn till arvingen som då uppgår i lejonformen, eller blir en hamnskiftare.
Det skulle kunna motivera att den svarta tsaren trodde att han var den som egentligen borde ärvt lejonformen.
 
Martin
Posts: 12
Joined: Thu 03 Nov 2016, 17:12

Re: O Store Tsar

Sat 24 Feb 2018, 13:46

Är tsaren ett lejon? 

När man spelar i världen kommer man ofrånkomligen till denna fråga. Såhär kör vi i vår spelgrupp:

Officiellt är tsaren ett lejon som, för att visa sin stora ödmjukhet, tagit formen av en alv. Han kan dock när som helst förvandla sig till ett lejon när han så önskar. Tsarens tar alltid formen av ett lejon när han avbildas eller låter sig skulpteras. För feer som vill se hur tsaren egentligen ser ut, kan lätt göra det genom att söka upp en staty eller en målning på den aktuella tsaren.

I de högre hovkretsarna går rykten om att tsaren är ett lejon men att han, sedan överhäxans försvinnande, inte längre kan förvandla sig till ett lejon. Om Baba Yaga kommer tillbaka kommer han åter kunna göra det. Ibland går illvilliga rykten om att det är oklart om den nuvarande tsaren verkligen är det riktiga lejonet. 

Inom intellektuella forskarkretsar finns teorier om att varken lejonet eller häxan egentligen existerar utan bara är manifestationer. Lejonets manifestation är ordningen som lett till industrialiseringen. Denna teori är mycket kontroversiell och betraktas officiellt som kätterskt.

Det finns vissa klerker som hävdar att lejonet lämnade oktoberlandet samtidigt som häxan, vilket var det enda sättet att sända häxan i exil. Att lejonet offrade sig för feerna i oktoberlandet har gjort att feerna är skyldig Lejonet evigt tack. De tsarer som suttit på tronen efter lejonkrigen, och kanske även före lejonkrigen, har lejonets välsignelse att styra Oktoberlandet.

Mittfolk långt från Leongrad och i stort sätt alla slavfolk är tvärsäkra på att tsaren är ett lejon och fnyser åt feer som påstår något annat.

En sak till. Jag tycker det är fantastiskt spännande att frågan om vem som har makten i Oktoberlandet är öppen. Och hoppas/håller tummarna för att detta - och andra medvetna oklarheter - blir en av de centrala delarna av kampanjen i Oktoberlandet!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest