Duckwing
Topic Author
Posts: 19
Joined: Tue 11 Apr 2017, 14:58

Re: Olika storlekar

Mon 06 Nov 2017, 12:29

Jag brukar mest vara av den inställningen att stridernas underhållningsvärde ligger i att de är ett dramatiskt inslag i berättelsen, med litet cool action som spelarna och spelledaren får beskriva, snarare än i spänningen ifall de kommer överleva eller inte (undantaget eventuella slutstrider, då de kan få möta mäktigare motståndare). Jag brukar oftast låta SLP förlora efter bara några rundor, med någon lämplig eftergift, om det inte är nära historiens klimax.
Även om spelarna är garanterade att överleva så brukar jag försöka se till att det blir olika konsekvenser, direkta eller indirekta, som gör att det ändå blir kännbart på något sätt att ta till våld.
 
Martin
Posts: 12
Joined: Thu 03 Nov 2016, 17:12

Re: Olika storlekar

Thu 09 Nov 2017, 21:45

Den här konversationen har fått mig att lära mig mer av fate-reglerna. Kul! Jag har uppdaterat de husregler jag kommer att spela med mina spelare. Mycket är regelförtydligande från FATE reglerna. Tack Duckwing för dessa och framförallt för reglerna om olika storlekar. Jag kommer också att köra med det med mina spelgrupper. :) 

Läs gärna och kommentera. Det är alltid kul.
 
Duckwing
Topic Author
Posts: 19
Joined: Tue 11 Apr 2017, 14:58

Re: Olika storlekar

Fri 10 Nov 2017, 11:52

Det ser ut som vettiga husregler. 
Jag kommer nog att fråga min grupp om de vill använda skalan för hastigheter gällande olika fefolk. Dock tänker jag att fysik är lämpligare än rörlighet i en jaktscen (har du låg fysik blir du snabbt trött när du springer) medan rörlighet är lämpligare när det gäller att röra sig korta avstånd eller t.ex. se vem som först hinner slita åt sig ett föremål.
Jag kommer inte använda utökade skaderegler enligt din modell, men de ser bra ut. Min enda invändning är att en träff med 0 marginal borde skapa en tillfällig fördel (tillfälligt attribut med en gratis användning) för anfallaren snarare än göra en stress i skada.
Jag kommer nog helt enkel köra med att skjutvapen räknas som storlek 3 i storlekstabellen, för att modifiera skada mot olika fefolk. 
Eventuellt kan jag använda storlekstabellen för att modifiera svårigheter och motståndsslag i andra tillämpbara situationer också, så att även älvor och pysslingar får fler fördelar. Annars riskerar de stora feerna få för mycket fördelar av sin storlek.
 
Martin
Posts: 12
Joined: Thu 03 Nov 2016, 17:12

Re: Olika storlekar

Fri 10 Nov 2017, 15:43

Bra återkoppling. Jag köper några av reglerna rakt av och kommer uppdatera dokumentet därefter. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests