Kort svar- ja det funkar
Jag var väldigt skeptisk till abstrakta resurssystem när jag testade det första gången i gamla Burning Wheel men upplevde att det fungerade väl. Sen är väl smaken olika. För min del tycker jag att det gör en ganska tråkig del av spelet (räkna mynt) till något som blir en del av berättelsen och som kan vara en del av konflikter. Om jag är en högt uppsatt politiker som slåss om makten kan mitt ekonomiska inflytande lyftas in i maktkampen. Jag kan slå tärningsslag för att muta och köpa upp delar av maknaden och jag kan med hjälp av mina ekonomiska muskler köpa röster och dumpa priser för att konkurrera ut andra. (Allt det här kan man så klart även om man räknar mynt, men det är då svårare att göra det till en del av spelet.) Det blir roligt att spela en resursstark rollperson eftersom man inte bara blir en kassakista för de andras vapeninköp.
För vanliga äventyrare blir ett sånt här system ett sätt att slippa räkna mynt när man ska köpa utrustning- man använder helt enkelt värdet för att bedöma vad man har råd med. Värdet anger också vilken typ av bostad jag har och hur min levnadsstandard ser ut. När man hittar en guldskatt blir den ett tillfälligt attribut som kan användas på resursslag.
/ Nils