Revolvermannen
Topic Author
Posts: 43
Joined: Thu 30 Jun 2016, 19:27

Rubler pratar

Thu 01 Dec 2016, 21:35

Såvitt jag förstår använder man mer abstrakta betalningsmedlet Resurser snarare än reda rubler. Låter bra i teorin, men funkar det? Just suget efter rikedomar brukar ju vara en aldrig sinande motivations-källa...

Men Resurser uppbackat av välplacerade ömsom positiva, ömsom negativa Attribut kanske får det att lira? 
 
Nilo
Posts: 157
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Rubler pratar

Fri 02 Dec 2016, 14:13

 Kort svar- ja det funkar :)
Jag var väldigt skeptisk till abstrakta resurssystem när jag testade det första gången i gamla Burning Wheel men upplevde att det fungerade väl. Sen är väl smaken olika. För min del tycker jag att det gör en ganska tråkig del av spelet (räkna mynt) till något som blir en del av berättelsen och som kan vara en del av konflikter. Om jag är en högt uppsatt politiker som slåss om makten kan mitt ekonomiska inflytande lyftas in i maktkampen. Jag kan slå tärningsslag för att muta och köpa upp delar av maknaden och jag kan med hjälp av mina ekonomiska muskler köpa röster och dumpa priser för att konkurrera ut andra. (Allt det här kan man så klart även om man räknar mynt, men det är då svårare att göra det till en del av spelet.) Det blir roligt att spela en resursstark rollperson eftersom man inte bara blir en kassakista för de andras vapeninköp.
För vanliga äventyrare blir ett sånt här system ett sätt att slippa räkna mynt när man ska köpa utrustning- man använder helt enkelt värdet för att bedöma vad man har råd med. Värdet anger också vilken typ av bostad jag har och hur min levnadsstandard ser ut. När man hittar en guldskatt blir den ett tillfälligt attribut som kan användas på resursslag.

/ Nils
 
Revolvermannen
Topic Author
Posts: 43
Joined: Thu 30 Jun 2016, 19:27

Re: Rubler pratar

Sun 04 Dec 2016, 11:31

Låter bra, just det där mynträknandet är ju sjukt trist.

Tackar för responsen!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest