Sat 03 Sep 2016, 20:57
Såhär har vi tolkat det i vår spelgrupp:
Jag har färdigheten Tjuveri +1 och ska få upp ett lås som kräver 3. Jag slår +1 på tärningen och får alltså bara +2, ett mindre än vad som krävde. Jag misslyckas, inga konstigheter. Den negativa marginalen blir 1, alltså skillnaden mellan vad som krävs (3) och vad jag fick (+2). I extra farliga situationer tar man den negativa marginalen i stress.
Eller
Jag har färdigheten Tjuveri +1 och ska få upp ett lås med svårighetsgrad 3. Jag slår +3 på tärningarna och får alltså +4, ett över vad som krävdes. Det blir en positiv marginal som kan innebära någon form av bonus eller att jag lyckades extra bra, om situationen tillåter det.
Eller
Jag har Tjuveri +1 och ska få upp ett lås som kräver 3. Jag slår -3 på tärningen. Reglerna säger att allt under 0 räknas som noll, trots att jag egentligen får -2. Jag får alltså noll och misslyckas.
Men om man vill kan man ändå tolka detta som ett "fummel" eftersom jag fick ett resultat långt under noll (-2). Observera att detta är helt fristående från vad svårighetsgraden var för slaget. Detta ser jag som en högst frivillig regel som vi sällan kört med men som kan vara kul ibland. "Alltså nu slog du ju så ruskigt dåligt att något borde gå åt helvete!"
Det handlar alltså om skillnaden mellan negativ marginal i betydelsen "jag nådde inte upp till svårighetsgraden" och negativ marginal i betydelsen "jag slog så jäkla lågt att jag trots mitt färdighetsvärde hamnade långt under noll... Ooooops..."
Att på detta sätt ta hänsyn till att ett slag blir under noll och tolka det som fummel är en "extraregel" vilket reglerna också säger, "finns möjlighet att låta det..."
Hoppas det är till hjälp!
Nils
Last edited by
Nilo on Mon 26 Sep 2016, 08:31, edited 2 times in total.