User avatar
ErikHallal
Topic Author
Posts: 11
Joined: Wed 27 Apr 2016, 00:04

Negativ marginal

Thu 01 Sep 2016, 18:16

Har diskuterat med en kompis angående negativ marginal, och vi blir inte riktigt kloka på det. Skulle någon kunna utveckla lite vad som avses och när den negativa marginalen blir aktuell i olika spelsituationer?
 
Nilo
Posts: 157
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Negativ marginal

Sat 03 Sep 2016, 00:47

Hej Erik!

Nu är det inte jag som skrivit reglerna utan Karl men jag ska svara så gott jag kan utifrån hur vi gjort i vår spelgrupp när vi spelat och förhoppningsvis kan det vara till hjälp. 

Vad är det du menar med negativ marginal? Tänker du på när man får ett resultat av slaget som blir lägre än svårighetsgraden (sid 32) eller tänker du på negativa modifikationer (sid 33), eller är det en annan del av reglerna?

/ Nils
 
User avatar
ErikHallal
Topic Author
Posts: 11
Joined: Wed 27 Apr 2016, 00:04

Re: Negativ marginal

Sat 03 Sep 2016, 20:25

Hej Nils!

Jag tror det är just det, att negativ marginal accentueras/kursiveras så kraftfullt (s. 32-34) att jag fick känslan av att något särskilt avsågs.

Å ena sidan talas det om extra marginal när något går bättre än förväntat i en situation, å den andra nämns skillnaden mellan resultat på tärningslag och det som saknas upp till svårighetsgraden som "ett riktigt otursslag" men inte att förväxla med "negativ marginal". Vilket samtidigt sägs vara det som fattas för att nå svårighetsgraden. Efter s. 34 nämns i princip aldrig den negativa marginalen igen. Så min fråga är helt enkelt: är det något annat än modifikationer och slag under svårighetsgraden som avses?

Eller har jag bara helt enkelt villat bort mig totalt? :)
 
Nilo
Posts: 157
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Negativ marginal

Sat 03 Sep 2016, 20:57

Såhär har vi tolkat det i vår spelgrupp: 

Jag har färdigheten Tjuveri +1 och ska få upp ett lås som kräver 3. Jag slår +1 på tärningen och får alltså bara +2, ett mindre än vad som krävde. Jag misslyckas, inga konstigheter. Den negativa marginalen blir 1, alltså skillnaden mellan vad som krävs (3) och vad jag fick (+2). I extra farliga situationer tar man den negativa marginalen i stress.
Eller
Jag har färdigheten Tjuveri +1 och ska få upp ett lås med svårighetsgrad 3. Jag slår +3 på tärningarna och får alltså +4, ett över vad som krävdes. Det blir en positiv marginal som kan innebära någon form av bonus eller att jag lyckades extra bra, om situationen tillåter det. 
Eller
Jag har Tjuveri +1 och ska få upp ett lås som kräver 3. Jag slår -3 på tärningen. Reglerna säger att allt under 0 räknas som noll, trots att jag egentligen får -2. Jag får alltså noll och misslyckas. 
Men om man vill kan man ändå tolka detta som ett "fummel" eftersom jag fick ett resultat långt under noll (-2). Observera att detta är helt fristående från vad svårighetsgraden var för slaget. Detta ser jag som en högst frivillig regel som vi sällan kört med men som kan vara kul ibland. "Alltså nu slog du ju så ruskigt dåligt att något borde gå åt helvete!"

Det handlar alltså om skillnaden mellan negativ marginal i betydelsen "jag nådde inte upp till svårighetsgraden" och negativ marginal i betydelsen "jag slog så jäkla lågt att jag trots mitt färdighetsvärde hamnade långt under noll... Ooooops..."

Att på detta sätt ta hänsyn till att ett slag blir under noll och tolka det som fummel är en "extraregel" vilket reglerna också säger, "finns möjlighet att låta det...

Hoppas det är till hjälp! 

Nils
Last edited by Nilo on Mon 26 Sep 2016, 08:31, edited 2 times in total.
 
User avatar
ErikHallal
Topic Author
Posts: 11
Joined: Wed 27 Apr 2016, 00:04

Re: Negativ marginal

Sun 04 Sep 2016, 10:13

Tack för klargörande, skönt att det inte var svårare än så! Jag var väldigt osäker där ett tag... Tack också för spelet som helhet!
 
Nilo
Posts: 157
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: Negativ marginal

Sun 04 Sep 2016, 10:45

Roligt att du gillar det! :)
 
Profit
Posts: 1
Joined: Tue 06 Sep 2016, 07:11

Re: Negativ marginal

Tue 06 Sep 2016, 07:17

Negativ marginal är helt enkelt samma sak som "det som återstår för att du skulle lyckats". Är svårighetsgraden +3 och du kommer upp i +1, så är den negativa marginalen +2. Detta är speciellt relevant mot e.g. faror/umbäranden av olika slag - e.g. "Vägen till Perm genom vildmarken är lång och hård - slå Vildmarksvana mot +3, och ta eventuell negativ marginal i stress". Hade personen slagit som ovan skulle denne tagit två (2) stress.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests