McAber
Topic Author
Posts: 24
Joined: Fri 05 Jul 2013, 11:27

FATE begripligt!?

Thu 24 Mar 2016, 14:22

Hoppas ni får till FATE-motorn så man begriper den. Jag har läst FATE och FATE accelerated, samt lyssnat på allehanda actual plays. Men jag har fortfarande svårt att fatta hur man ska spela.

Det är liksom för löst och för krunchigt på samma gång.

Men ni har ju bra track record, så jag hoppas på det. Steget till att jag ska backa är fortfarande relativt stort. Det största hindret är emellertid att ni inte har någon ren PDF-nivå.
McAber, tilltuffsad varulv
 
Christian
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: FATE begripligt!?

Thu 24 Mar 2016, 15:06

Hoppas ni får till FATE-motorn så man begriper den. Jag har läst FATE och FATE accelerated, samt lyssnat på allehanda actual plays. Men jag har fortfarande svårt att fatta hur man ska spela.

Det är liksom för löst och för krunchigt på samma gång.

Men ni har ju bra track record, så jag hoppas på det. Steget till att jag ska backa är fortfarande relativt stort. Det största hindret är emellertid att ni inte har någon ren PDF-nivå.

Jag ser att du riktar dig till förlaget här, men tänkte bara säga nåt kort om reglerna.

Du kan spela Oktoberlandet väldigt straight forward om du vill: När någon ska göra något icke-trivialt, sätt en svårighetsgrad, låt spelaren slå tärningarna plus rätt färdighet och se om resultatet blir mer än svårighetsgraden. Klart :). Ibland vill du använda någon särskild förmåga eller något i rollpersonens bakgrund, och då kan du behöva betala ett ödespoäng (du börjar normalt varje spelmöte med 3). I strid jämför man attackslaget med ett försvarsvärde (eller försvarsslag) och gör skillnaden i skada. Du tål en viss mängd innan du är utslagen.

Man kan spela rejäla, färdiga äventyr precis som vanligt. Spelledaren gör i princip samma sak för sina spelledarpersoner som du gör för rollpersonen.

Krångligare än så här behöver det inte vara. Det finns finesser med systemet också, och Oktoberlandet är en speciell spelvärld. Men det kan man upptäcka efter hand. Den som vill och gillar det kan förstås också spela spelet s.a.s. fate-fateigt på liknande sätt som du hört på actual plays av andra FATE-varianter. Men om man förväntar sig ett bra äventyrsspel med stadiga regler, coola fullängdsäventyr och en stämningsfull spelvärld tror jag inte man blir besviken på Oktoberlandet.

Hälsar

Christian
 
User avatar
baylox
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: FATE begripligt!?

Thu 24 Mar 2016, 15:51

Ett litet sidospår, men jag vill bara bekräfta McAbers önskan om en ren PDF-nivå. Kanske en nivå för bara regelboken och en annan för regelboken och alla ytterligare böcker, om sådant planeras under kickstartern.

Tycker spelet låter lovande, men är tveksam till hur mycket jag kommer hinna spela det. Skulle däremot vara intresserad av att läsa materialet och då räcker PDF gott nog.
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
Ezping Orm
Posts: 45
Joined: Thu 19 May 2011, 22:09

Re: FATE begripligt!?

Wed 30 Mar 2016, 16:34

Hur gör man rollpersoner i Oktoberlandet?

/Jonatan
 
Christian
Posts: 39
Joined: Thu 15 Dec 2011, 07:52

Re: FATE begripligt!?

Wed 30 Mar 2016, 20:43

Hej!

Första gången vill man kanske välja någon av de helt färdiga exempelrollpersonerna. De är gjorda för att kunna användas direkt med äventyret som följer med i grundboken. Alternativt kan man välja någon av de 24 nästan helt färdiga rollpersoner som också följer med (som "Boxaren", "Författaren", "Kultisten", "Hemliga polisen" etc.). Dem behöver man i princip bara namnge, men man kan också vilja göra små ändringar av det ena eller andra. För den som vill göra en rollperson från scratch finns en detaljerad genomgång som är lite för lång för att kunna upprepas här samt ett rejält stöd med bl.a. ca 200 färdiga attribut (=aspekter i vanliga FATE), ett tjugotal färdigheter samt ca 100 valbara förmågor av olika slag. Man kan också hitta på attribut och förmågor själv. Jag gillar att göra rollpersoner och hade väldigt kul när vi gjorde exempelrollpersonerna och de 24 arketyperna!

Oavsett vilken metod man väljer här rekommenderas att man pratar ihop sig i gruppen om vad man ska spela och vad som kan tänkas passa, samt försöker etablera några kopplingar mellan rollpersonerna. Någon form av gemensamt sammanhang (se "Vad gör rollpersonerna" i kap 1) är en god idé, och oftast kan man hitta ett som funkar bra tillsammans med spelledaren!

Hälsar

Christian
Last edited by Christian on Thu 31 Mar 2016, 10:54, edited 2 times in total.
 
Nilo
Posts: 157
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: FATE begripligt!?

Wed 30 Mar 2016, 21:22

Hur gör man rollpersoner i Oktoberlandet?

/Jonatan
Oktoberlandet är regellätt jämfört med många andra spel. Det går fort att göra en rollperson, även om det så klart är bra i alla rollspel att lägga tid på att prata ihop sig i spelgruppen. En rollperson består förutom namn och beskrivning av sex delar: Attribut, Färdigheter, Förmågor, Ödespoäng, Stress och Konsekvenser.

Attribut är sex stycken meningar som på olika sätt beskriver din rollperson. Ett attribut kan till exempel vara "Snöbaronen har fängslat min bror- jag är beredd att riskera mitt liv för att rädda honom", eller "Jag är en storväxt rese som skäms för mitt utseende" eller "De andra i gruppen vet inte att jag är lojal mot Överhäxan". Attributen kan användas i spel för att lyckas bättre på ett tärningsslag eller för att slå om ett tärningsslag. Men de har också en funktion i att beskriva rollpersonen. Attributen hjälper spelaren att rollspela karaktären och signalerar till spelledare och de andra i spelgruppen vad spelaren tycker är kul med rollpersonen. Dessutom kan spelledaren använda attributen för att ställa till med bekymmer för rollpersonen. Om rollpersonen har attributet "Allting känns bättre med ett glas sekt (alkohol) i handen" så kan spelledaren föreslå att rollpersonen dricker för mycket och somnar på sin post. Om spelaren går med på detta belönas hon med ett ödespoäng (beskrivs mer nedan).

Rollpersonen har färdigheter på en nivå mellan 0 och +4. Färdigheter kan vara tex Smyga, Charma eller Närkamp. De sätts som en pyramid där man har en färdighet på +4, två på +3, tre på +2 och fyra på +1. Övriga färdigheter antas man ha på "0-nivå". Rollpersonerna har alltså alltid ett specialområde. Bland färdigheterna finns också Fysik och Viljestyrka som är två mer passiva färdigheter som ofta används vid motståndsslag.

Varje rollperson har tre Förmågor som på olika sätt bryter reglerna, tex genom att man får plus på en färdighet i en viss situation eller under speciella omständigheter kan använda en färdighet istället för en annan. Bland förmågorna finns också mystiska feförmågor som påminner om övernaturliga krafter.

Ödespoäng används för att aktivera attribut eller för att använda mäktiga förmågor. Inför varje spelpass får rollpersonen 3 ödespoäng. Under spelet kan man "tjäna" fler genom att låta spelledare aktivera ens attribut negativt.

Stress är en skademätare som är beroende av Fysik och Viljestyrka.

Konsekvenser är ett sätt att låta bli att ta stress men istället få ett tillfälligt negativt attribut, tex "Blodig och sönderslagen" eller "Tappat mitt självförtroende".

I andra varianter av Fate har en kritik från spelgrupper varit att det är svårt att hitta på egna attribut och förmågor innan man vant sig. Vi har därför med en mängd exempel på attribut och förmågor, och som Christian säger kan man börja spela med någon av de färdiggjorda rollpersonerna eller plocka attribut och förmågor från dem, eller bara inspireras för att göra egna.

/ Nils H
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: FATE begripligt!?

Thu 31 Mar 2016, 10:39

Låter kul och har för mig att Svavelvinter-rollspelet bygger på liknande/samma system?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Nilo
Posts: 157
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: FATE begripligt!?

Thu 31 Mar 2016, 10:53

Låter kul och har för mig att Svavelvinter-rollspelet bygger på liknande/samma system?
Utan att vara expert på Svavelvinter skulle jag säga att reglerna inte är samma men att de har gemensamma rötter i Fate, Solar system och TSOY (The Shadows of Yesterday). Det finns en del likheter, bla en tärningsekonomi där man betalar poäng för att aktivera förmågor och attribut. I båda spelen är rollpersonerna kompetenta redan från början och har möjlighet att verkligen påverka sin omvärld och andra personer.

Sen är min känsla att Svavelvinter är ett mer abstrakt system där man tex ska tolka vad sten och eld innebär. Färdigheterna i Oktoberlandet är mer traditionella: Färdmedel, Hota, Resurser etc. Oktoberlandet är ett väldigt slimmat spel med få "extraregler" eller regler för speciella situationer. Jag tror att Svavelvinter har mer av den varan, men jag kan ha fel. Så vissa likheter men inte samma system. För att säga mer måste jag gå hem och rota fram min Svavelvinter-bok! :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: FATE begripligt!?

Thu 31 Mar 2016, 11:16

Nilo - jag tycker att din beskrivning stämmer bra!

FATE, tillsammans med Mouse Guard/BW var definitivt de främsta inspirationskällorna till reglerna i Svavelvinter.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: FATE begripligt!?

Thu 31 Mar 2016, 11:20

Låter kul och har för mig att Svavelvinter-rollspelet bygger på liknande/samma system?
Utan att vara expert på Svavelvinter skulle jag säga att reglerna inte är samma men att de har gemensamma rötter i Fate, Solar system och TSOY (The Shadows of Yesterday). Det finns en del likheter, bla en tärningsekonomi där man betalar poäng för att aktivera förmågor och attribut. I båda spelen är rollpersonerna kompetenta redan från början och har möjlighet att verkligen påverka sin omvärld och andra personer.

Sen är min känsla att Svavelvinter är ett mer abstrakt system där man tex ska tolka vad sten och eld innebär. Färdigheterna i Oktoberlandet är mer traditionella: Färdmedel, Hota, Resurser etc. Oktoberlandet är ett väldigt slimmat spel med få "extraregler" eller regler för speciella situationer. Jag tror att Svavelvinter har mer av den varan, men jag kan ha fel. Så vissa likheter men inte samma system. För att säga mer måste jag gå hem och rota fram min Svavelvinter-bok! :)
Jag menade inte att det var samma system, men att de "bygger på samma" :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest