User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: FATE begripligt!?

Thu 31 Mar 2016, 11:23

Nilo - jag tycker att din beskrivning stämmer bra!

FATE, tillsammans med Mouse Guard/BW var definitivt de främsta inspirationskällorna till reglerna i Svavelvinter.
Hade egentligen hoppats hinna fråga ut dig (och Nilo) lite mer om Oktoberlandet på Gothcon, men det saknades dessvärre utrymme. Slängde precis in en backning så nu är jag ändå med på Oktobertåget :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Nilo
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: FATE begripligt!?

Thu 31 Mar 2016, 11:37

Låter kul och har för mig att Svavelvinter-rollspelet bygger på liknande/samma system?
Utan att vara expert på Svavelvinter skulle jag säga att reglerna inte är samma men att de har gemensamma rötter i Fate, Solar system och TSOY (The Shadows of Yesterday). Det finns en del likheter, bla en tärningsekonomi där man betalar poäng för att aktivera förmågor och attribut. I båda spelen är rollpersonerna kompetenta redan från början och har möjlighet att verkligen påverka sin omvärld och andra personer.

Sen är min känsla att Svavelvinter är ett mer abstrakt system där man tex ska tolka vad sten och eld innebär. Färdigheterna i Oktoberlandet är mer traditionella: Färdmedel, Hota, Resurser etc. Oktoberlandet är ett väldigt slimmat spel med få "extraregler" eller regler för speciella situationer. Jag tror att Svavelvinter har mer av den varan, men jag kan ha fel. Så vissa likheter men inte samma system. För att säga mer måste jag gå hem och rota fram min Svavelvinter-bok! :)
Jag menade inte att det var samma system, men att de "bygger på samma" :)
Ja, det ser jag ju nu när jag läser din fråga igen! :) Ibland går det för snabbt ;)
 
Nilo
Posts: 159
Joined: Thu 14 Apr 2011, 11:55

Re: FATE begripligt!?

Thu 31 Mar 2016, 11:40

Hade egentligen hoppats hinna fråga ut dig (och Nilo) lite mer om Oktoberlandet på Gothcon, men det saknades dessvärre utrymme. Slängde precis in en backning så nu är jag ändå med på Oktobertåget :)
Gött!

Fråga på! Vi svarar gärna :)
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: FATE begripligt!?

Thu 31 Mar 2016, 12:05

Tack, men nu när jag läst igenom din och Christians beskrivningar av spelet så känns det lite klarare. Hoppas ändå det kommer finnas med lite exempel i boken kring hur man spelar. Nu har jag som sagt spelat en hel del Svavelvinter och även Ligans M0-föregångare Version Noll så jag tror jag har hyffsad koll, men det är precis som du skrev tidigare en hel del skillnader iaf som kanske kan vara bra att belysa genom exempel.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests