User avatar
HankTheTank
Posts: 199
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Att reparera skada på robotar.

Mon 21 Aug 2017, 03:51

Fråga ett
Måste en GE vara helt utslagen innan man får reparera? Vårda funkar ju så att du måste vara bruten.
Fråga två
Det står att man får försöka hur många gånger som helst. Hur skall man tolka det, då behöver man ju inte pressa. Bara försöka om och om igen. Kostar ju inga EP vid misslyckande. Och hur många GE man reparera beror ju på träffar. Så varför ha slag överhuvudtaget? Borde inte varje försök kosta en EP isf?
Fråga tre
Är det rimligt att varje Skadepoäng kostar en EP att laga? Borde inte slaget i sig kosta en EP oavsett om det lyckas eller ej, sen hur bra man lyckas avgör tärningarna,
Lite funderingar bara.
 
User avatar
Fenhorn
Posts: 887
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Mariestad (Sverige, Tellus)

Re: Att reparera skada på robotar.

Mon 21 Aug 2017, 07:31

Fråga ett
Måste en GE vara helt utslagen innan man får reparera? Vårda funkar ju så att du måste vara bruten.

En mutant kan även läka genom att vila fyra timmar och sedan äta lite, det kan inte en robot. Så nej en robot behöver inte vara bruten för att repareras.


Fråga två
Det står att man får försöka hur många gånger som helst. Hur skall man tolka det, då behöver man ju inte pressa. Bara försöka om och om igen. Kostar ju inga EP vid misslyckande. Och hur många GE man reparera beror ju på träffar. Så varför ha slag överhuvudtaget? Borde inte varje försök kosta en EP isf?

Sant. Dock ska väl sägas att varje försök tar fyra timmar och när man misslyckas med en färdighet (öh, program) så sker det något negativt. Det är ju en av de gyllene reglerna för MÅ0. Det händer alltid någonting. Håller dock med om att det inte riktigt håller när det gäller robotar och kan hålla med om att slaget borde kosta EP istället för varje poäng (se min husregel nedan).


Fråga tre
Är det rimligt att varje Skadepoäng kostar en EP att laga? Borde inte slaget i sig kosta en EP oavsett om det lyckas eller ej, sen hur bra man lyckas avgör tärningarna, 
Lite funderingar bara.


Yup, det tycker jag med att det borde.

Husregel: Varje slag kostar en EP och fyra timmar att göra och kräver någon form utav elektroniskt skrot om man ska reparera GE eller vanligt skrot i form utav plåt- eller plast-bitar om man ska reparera rustningvärdet. Vad för skrot man behöver för att reparera enskilda moduler kan variera från modul till modul men är oftast elektroniskt skrot. I Helium så är skrot som detta inte så märkvärdigt att hitta men är lurigare ute i Zonen.

Edit: Ska tilläggas att jag kör med att det kräver skrot (av någon form) för att reparera alla prylar. En del prylar, så som rustningar är inte så mycket att orda om vad gäller detta (man kan anta att det finns sådant) medan andra saker kräver skrot av mekanisk, elektrisk eller elektronisk typ. T.ex. att reparera en skrotpistol kräver bara skrot, att reparera ett automatgevär kräver någon form utav mekaniskt skrot, att reparera en strålkastare kräver elektriskt skrot och att reparera en laserpistol kräver elektroniskt skrot. En verkstad antas ha skrot som man kan använda som reservdelar men det är ju inte gratis.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore
 
User avatar
HankTheTank
Posts: 199
Joined: Mon 08 Aug 2016, 22:23

Re: Att reparera skada på robotar.

Mon 21 Aug 2017, 16:28

Tack för svar!
GZIP: Off