User avatar
Snabelskorna
Topic Author
Posts: 37
Joined: Tue 06 Jun 2017, 11:54

Fas 5 online?

Thu 13 Jul 2017, 20:14

Halloj!

Glad i hågen packade jag igår upp Maskinarium, och jag vet inte om det är jag eller spelarna som är mest taggade på kampanjen. Saken är den att vi är spridda över landet och spelar till övervägande del online bortsett från enstaka tillfällen/år. Jag har läst igenom kampanjen och jag vill verkligen spela striden IRL, men om det inte funkar rent geografiskt, har ni något tips för att få ihop det med kartan och markerna? Hörde av någon om en programvara där man kan dela kartor och spelmarker med varandra för att få spelet att flyta utan att jag som SL säger: "Ja, nu lägger jag två marker här på distrikt 9", utan helt och hållet döda spelkänslan. Har någon annan vetskap om någon sådan programvara?

Fridens liljor. 
"Men slå tärningen då för fan!"
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Fas 5 online?

Sun 16 Jul 2017, 15:46

Om ni använder Skype eller ett annat liknande program brukar det finnas skärmdelning. Sedan kan du dra upp en pdf av helium på skärmen (det finns på fria ligan hemsida). Spelmarker är lite svårare då du inte kan röra runt spelmarker på pdfn och jag känner inte till några online marker. Men du kan göra egna i paint eller pixlr(hemsida).

Det är allt jag kan säga jag hoppas det har hjälpt
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Fas 5 online?

Sun 23 Jul 2017, 14:38

Om ni delar ett Google Docs dokument så är det rätt lätt, då kan alla redigera och titta på i realtid (om du inte vill att någon annan ska redigera går det att lösa också). Där går det att göra enkla vektor-element som du flyttar över underliggande karta. Har själv gjort brädspelsprototyper över nätet med denna metod, funkade okej.

Nu har jag inte använt Roll20, men det kanske är det du syftar på? Finns säkert andra varianter av den idén också, Tabletop Simulator t.ex. kanske kan fixa det om du importerar in bilder, säkert lite mer krävande dock.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest