Axel Widén
Topic Author
Posts: 46
Joined: Wed 09 Sep 2015, 22:28

Maskinarium: Alternativ kampanj

Sat 03 Jun 2017, 11:36

Vi ligger precis i startgroparna för en Maskinarium-kampanj där jag gjort något av ett hack. 

Tidigare har vi spelat "säsong 1" och "säsong 2" av en M0-kampanj som lånat en del koncept från Eclipse Phase. Jag har tidigare skrivit om detta här

Under denna kampanj träffade RP'na den vänligt inställda maskinvarelsen Canaris, ett digitaliserat mänskligt medvetande i en robotkropp. RP’nas möte med Canaris slutade med att han fullbordade sitt program. Canaris upptäckte då att han plötsligt kunde välja sin egen programmering; hundratals år av ömsesidig korrigering mellan hans robotkod och människokod hade gjort honom till någonting nytt, varken människa eller maskin utan någonting högre; Homo Machina, maskinliv. Canaris gav sig iväg för att hitta en robotfabrik. Med sig hade han en hårddisk med tusentals digitaliserade mänskliga medvetanden "frysta", så kallat Infoliv. 

Nu i säsong 3 har vi skapat nya RP, som är Infoliv placerade i robotar av Canaris. Men robotkropparna är inte gjorda för att bära Infoliv, och RP’na har därmed inget minne av sina liv som människor. Att upptäcka vilka de var som människor, vilka de är som robotar och vilka de blir av sammanfogningen utav de båda är kampanjens tema. Spelarna skapar alltså sin RP’s personlighet genom att upptäcka den under spel. För att spela ut detta används ett hack av INSIKT-reglerna från Maskinarium:

INSIKT
  • Ta ett INSIKT-kort första spelmötet. Om du vill får du visa det för övriga spelare.
  • Texten på INSIKT-kortet beskriver ett viktigt karaktärsdrag från ditt glömda liv som människa. Försök spela enligt denna INSIKT under spelmötet.
  • Om du spelat enligt INSIKT-kortet under spelmötet, berätta i slutet av spelmötet vad i ditt tidigare liv som etablerat detta karaktärsdrag. 
  • De andra spelarna känner därefter till denna bakgrundsinfo om din RP, men deras RP gör det givetvis inte om din RP väljer att inte berätta för dem.
  • Du väljer själv hur mycket du fortsättningsvis spelar enligt INSIKT-kortet; detta representerar din mänsklighet och din maskinintelligens som korrigerar varandra.
  • Behåll INSIKT-kortet och dra ett nytt nästa spelmöte.
  • När du fått behålla fem INSIKT-kort vet du allt du kommer få veta om ditt tidigare liv. 
  • Programmet IFRÅGASÄTTA har alltid samma PV som antalet INSIKT-kort du har. Du kan inte höja PV i detta program med ERF.
På ytan handlar kampanjen om att RP’na programmerats av Canaris för att leverera ett viktigt meddelande till spelarnas Mutant-rollpersoner. En lång och svår resa alltså. Tanken är att utmaningarna de stöter på tillsammans med INSIKT-reglerna ovan kommer ställa dem inför lite goa klassiska scifi-frågor om medvetande, minne och identitet - det är åtminstone mitt mål. Hur mår min gulliga städrobot när den upptäcker att dess mänskliga sida var en kallblodig mördare i sitt tidigare liv? Hur skiljer min stora stridsrobot på vad som är robotkroppens programmering och människokodens känslosimuleringar? Och vad exakt innebär "Tillblivelsen" som Canaris pratar om, det ögonblick då vi föds som Homo Machina, då vi utfört vår programmering och kan ändra vår egen källkod? 

En mer utförlig text som beskriver vad RP’na fått veta av Canaris finns här.

Tankar, kommentarer, förslag?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Maskinarium: Alternativ kampanj

Sun 04 Jun 2017, 12:46

Väldigt coolt! Kul sätt att använda insiktskorten.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests