Anarchclown
Posts: 4
Joined: Sat 25 Jun 2011, 12:10

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Tue 14 Feb 2017, 23:45

Jag har 2089-versionen av Mutant den är inte ens i närheten av lika bra som Mutant: År Noll. Jag är medveten om att jag kan spela andra versioner av Mutant. Men jag tror att du missförstår mig. Jag har inget emot att jag är tvungen att göra val och att inte alla val är tillgängliga. Jag kunde inte göra det jag ville, det är fine. Att jag däremot blev tvingad att göra varenda val jag kunde för att få något som sedan visade sig vara helt värdelöst är inte ok och att säga att "det är mitt problem" är ju ett bra sätt att ignorera min poäng.

Men faktum kvarstår att i boken finns referenser om att man använder manipulera för att förstå hur robotar fungerar på reglerna för förledarenhet. Man refererar också till att Manipulera ignorerar Status på ett annat ställe, som är ett märkligt uttalande om robotar inte kan manipulera varandra. Vi hade en diskussion om detta inom gruppen. Min spelledare gick in här för att fråga hur Fria Ligan tänkt sig för att vi just inte kom överens och den som skapat spelet valde att stödja den versionen som gör att karaktären inte har en niche överhuvudtaget på de första fyra femtedelarna av kampanjen som de skrivit och till vilken alla kort och support i Maskinarium är tillägnat.

När jag dessutom uppenbarligen enligt det jag beskrivit är spelare och inte spelledare så undrar jag hur relevant "du kan göra vad du vill som spelledare" är. Framförallt för att jag beskriver faktiska problem med det som skrivits och inte vad jag och min spelledare kommer överens om eller inte.

Jag anser att Mutant: År Noll förmodligen kan vara den bästa version av Mutant som kommit ut. Jag spelleder en vanlig M:Å0-kampanj. Jag gillar detta spelet, vanligtvis har man i designen förstått niche protection och att alla ska ha något unikt och användbart att göra. Det är därför jag är frustrerad.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Wed 15 Feb 2017, 00:40

Visst kompanjonsroboten är en modell som i mångt och mycket inte kan använda sitt specialprogram, som många av de andra robotarna kan i Maskinariumkampanjen. Men då kampanjen är upplagd på ett visst sätt så borde detta vara ganska klart från början. Så oavsett tolkning utav manipulera programmet så är det ganska klart att man inte kommer ha så mycket nytta utav denna modell tills kanske senare i kampanjen.

Om man skippar den här kampanjen och tar generellt så är det så att det är spelledarens uppgift att följa spelarna. Tror till och med det står i någon utav böckerna. Han måste forma möten och svårigheter utefter vilka karaktärer spelarna har (detta gäller i alla rollspel). Har man en grupp som har fokus på strid och batalj så får man fokusera kampanjen på det. Detta betyder inte att man ska skippa socialt spel och intriger men det blir meningslöst att fokusera på det. Har man en socialt stark grupp som gillar intriger så blir det tvärtom.

Denna princip gäller även färdiga kampanj som de som finns till MÅ0. När vi spelade Genlab Alpha så hade jag fyra spelare som valde att vara väldigt socialt starka i första hand och med smyga och speja i andra. Slåss kom på tredje. Jag som SL fokuserade kampanjen på det. Det hade blivit väldigt tråkigt spel för större delen utav gruppen om jag hade lagt in monster på monster, på monster ("jaha, då gömmer vi oss igen då"). I Maskinarium så hade jag bara två spelare och de spelade Industrirobot och Soprobot. Här så så fick jag fokusera mycket på händelser med själva arbetslaget som de var med i. Gruppen var ju socialt handikappade både vad gäller  robot v. robot och robot v. människa. Alla aspekter fanns ju självklart med i kampanjen men jag byggde de delar där jag visste att spelarna faktiskt kunde göra något. Om jag hade haft en robot v. robot stark grupp så hade jag med all säkerhet svävat ut och fokuserat på de delarna och kanske mindre på de fysiska jobb som de skulle göra. Hade min grupp haft en robot v. människa stark grupp så visst så hade jag byggt ut och fokuserat på de delarna. Det betyder att jag förmodligen skulle ha snabbat upp spelet till utflyktsdelen och där haft flera chanser till interaction med mutanter och djurmutanter. Gruppen hade med all säkerhet utnyttjat att de har en människolik robot med sig. Även senare om och när det blir strid mellan mutanter och robotar så kan man använda manipulera. Vid t.ex. "fältslag" och man ska växla över till att se vad spelarna gör i detta "fältslag" så hade jag förväntat mig att kompanjonsroboten skulle köra med list och försöka (tack vare sitt utseende) lura eventuella mutanter. I stället vid fältslagstillfället i kampanjen så fick jag spela med två spelare som spelade robotar som hade fastsvetsade prylar och vapen på sig, hemmagjorda bomber och så vidare. Tänk vad olika en kampanj kan te se beroende på vilka karaktärer man har.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Sun 02 Jul 2017, 10:49

Vi har funderat och resonerat vidare kring detta, och landat i att faktiskt stå fast vid det som regelboken säger: kompanjonsrobotens MANIPULERA kan användas mot andra robotar, även om motparten inser att man är just en robot och inte en människa. Syftet med detta är att göra kompanjonsroboten mer användbar i Helium. Logiken bakom detta är att kompanjonsroboten skickligt kan emulera mänskligt beteende och utnyttja robotarnas svaghet för mänsklig överhöghet och därmed förmå dem att agera mot sitt bättre vetande. 

Förtydligandet är infört i den officiella erratan.

Vidare har begränsningen att sekundärfunktionen Mänsklig skepnad endast kan väljas om du har ett människoliknande chassi strukits. Du kan välja Mänsklig skepnad avsett vilka chassidelar du har.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest