User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Kompanjonrobot / manipulera

Sun 30 Oct 2016, 22:20

Står i reglerna att kompanjonrobot är den enda typ som kan tolka människor så den kan MANIPULERA dem. Hur funkar det åt andra hållet? Kan en kompanjonsrobot skydda sig mot ett manipulera-slag från en människa med sin Manipulera?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Sun 30 Oct 2016, 22:57

Står i reglerna att kompanjonrobot är den enda typ som kan tolka människor så den kan MANIPULERA dem. Hur funkar det åt andra hållet? Kan en kompanjonsrobot skydda sig mot ett manipulera-slag från en människa med sin Manipulera?
Jag skulle säga: Det beror på vad MANIPULERA-slaget handlar om.
Rör det sig om en order? Nej. De skyddar sig med INSIKT precis som alla andra robotar. Programmeringen att lyda är ju där.
Image
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Mon 31 Oct 2016, 01:25

Står i reglerna att kompanjonrobot är den enda typ som kan tolka människor så den kan MANIPULERA dem. Hur funkar det åt andra hållet? Kan en kompanjonsrobot skydda sig mot ett manipulera-slag från en människa med sin Manipulera?
Kompanjonsroboten skyddar sig mot MANIPULERA med IFRÅGASÄTTA (vilket jag tror också är vad Blatifagus syftar på) om den har Insikt, precis som andra robotar. En robot utan Insikt (även en kompanjonsrobot) kan inte skydda sig mot MANIPULERA. Slaget slås ändå, men det blir ett rakt slag, inte ett motståndsslag.
Fria Ligan
 
User avatar
Blatifagus
Posts: 172
Joined: Thu 17 Dec 2015, 12:43
Location: Marjura

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Mon 31 Oct 2016, 02:16

Kompanjonsroboten skyddar sig mot MANIPULERA med IFRÅGASÄTTA (vilket jag tror också är vad Blatifagus syftar på)
Hrm.  :oops:
Jo. Visst var det det jag menade.
Image
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Mon 31 Oct 2016, 21:29

Tack för svar!
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
donk
Posts: 12
Joined: Tue 25 Oct 2016, 09:54

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Wed 07 Dec 2016, 19:52

Det jag inte riktigt förstår är varför en kompanjonsrobot kan manipulera en annan robot. Manipulera fungerar, så vitt jag förstår, på robotar för att dom är programmerade att lyda människor.

Och kan dom göra det på samma grunder som en människa kan manipulera en robot (dvs ge en order som måste lyda så eller ifrågasättas) eller kan dom manipulera robotar på samma sätt som människor kan manipulera varandra?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Fri 09 Dec 2016, 01:12

Hej!

En kompanjonsrobot kan inte MANIPULERA andra robotar - mot andra robotar måste INTERAGERA användas.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Fri 09 Dec 2016, 20:03

Den kan alltså inte låtsas vara människa för andra robotar?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
donk
Posts: 12
Joined: Tue 25 Oct 2016, 09:54

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Sat 17 Dec 2016, 16:50

Tomas - Jag skrev ett förslag i errataposten om Manipulera. Gissar att ni har en del att stå i gällande Elysium just nu, men det vore fantastiskt fint om man kunde få respons på den.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Kompanjonrobot / manipulera

Mon 19 Dec 2016, 19:47

Bra fångat. Mitt förslag på lösning är att en kompanjonsmodell kan MANIPULERA andra robotar - men bara om den har Mänsklig skepnad och därmed inte är avslöjad som robot. Om målet vet att kompanjonsmodellen är en robot fungerar inte MANIPULERA - då måste INTERAGERA användas. Rimligt?
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests