User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4156
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Sun 30 Oct 2016, 21:01

Detta är den officiella erratan för Mutant: Maskinarium. Här samlar vi ändringar, förtydliganden, justeringar av obalanser i reglerna och rättelser av rena fel.

Detta inlägg är den officiella erratan. Skriv gärna in fel ni hittar i inlägg under, så lägger vi in dem löpande när vi har granskat dem.

Obs att det bara är spelpåverkande fel och obalanser som vi tar upp här, inte eventuella korrmissar. :)

Fyll på!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

CHASSIDEL METHUSALEM MOD 12
I tabellen på sidan 16 i Bok 1: Roboten, har chassidelen ”Methusalem Mod 12” fått fel speldata. Rätt data är SRV 1, STB 2, PRC 1, NTV 1, Moduler 1, Skydd 2. De värden som anges på chassikortet är alltså korrekta.

INSIKTSKORT
På sidan 23 Bok 1: Roboten står det att det finns 20 insiktskort i kortleken. Det stämmer inte. Det finns bara 19 insiktskort.

BEKÄMPA OCH BESKJUTA
Tillägg sid 56-57 i Bok 1: Roboten: Programmen BEKÄMPA och BESKJUTA kan som bonuseffekt ge målet stress - 1 poäng per extra [RADIAK] som läggs på detta.

MANIPULERA
Förtydligande: På sid 65 i Bok 1: Roboten står det att kompanjonrobotens specialfärdighet MANIPULERA fungerar lika bra på robotar, mutanter och djur som på människor. Det stämmer - kompanjonsroboten kan MANIPULERA även andra robotar, genom att skickligt emulera mänskligt beteende och därigenom förmå robotar att agera mot sitt bättre vetande. Om motparten har Insikt slås ett motståndsslag mot IFRÅGASÄTTA, annars är slås ett rakt slag för MANIPULERA. De båda robotarnas Hierarki påverkar inte slaget. Bonuseffekterna för MANIPULERA kan dock inte användas mot robotar.

MÄNSKLIG SKEPNAD
På sidan 72 i Bok 1: Roboten står det att sekundärfunktionen Mänsklig skepnad endast kan väljas om du har ett människoliknande chassi. Denna begränsning utgår - du kan välja Mänsklig skepnad avsett vilka chassidelar du har.

KOSTNAD FÖR MODULER
På sidan 80 i Bok 1: Roboten står det att en enskild modul kan kosta 20-30 EP. Det är fel. En typisk modul kostar cirka 5 EP, vilket står i tabellen på sidan 128 i samma bok.

MODULKORT
Modulkortet Maskinsmitta ska heta Disruptorkod, som i Bok 2: Kollektivet.

ARTEFAKTKORT
Det saknas ett spelkort för artefakten Drönarverktyg.

CHASSIKORT
Speldata på chassikorten i Mutant: Maskinarium är korrekta, men texterna på korten matchar inte alltid speldata på ett bra sätt. Beskrivningarna på korten bör ändras på följande sätt:
KleenKorp PTU5 (bål): En stor tunnformad bål med god stabilitet men begränsat pansar.
Lux Nanito+ (huvud): En skalle med mänsklig form, men uppenbart konstgjord. I kombination med talangen Mänsklig skepnad är huvudet mycket svårt att skilja från en människas.
Fenzhou 33 “Nekada” (bål): En bål med mänsklig form, men uppenbart konstgjord. I kombination med talangen Mänsklig skepnad är bålen mycket svår att skilja från en människas.
Prachi-Gong “Sindra” (underrede): Ett par ben och fötter med mänsklig form, men uppenbart konstgjorda. I kombination med talangen Mänsklig skepnad är benen mycket svåra att skilja från en människas.

ORDERKORT 13
På detta spelkort har effekten av arbetsordern fallit bort. Den ska vara: Försvar +T6, Information +T6.

ORDERKORT 19
Detta kort är korrekt, men benämns felaktigt fått nr 14 på sidan 121 i Bok 2: Kollektivet. Det är alltså Orderkort 19 som avses här.

HIERARKI
Alla SLP i kampanjen Anden i maskinen saknar tyvärr värden för Hierarki. Dessa följer nedan:
Robotbefäl Edmond EKB038: 4
Egox NRR716: 1
Omar ZUB404: 1
Robotkurator Akoko MLY337: 5
Plex: 0
Apunda LKD273: 1
Felicia KLU083: 5
Lina-Lina och Kalvin. 0
Karelin VPV992: 4
Minerva LKU080: 5
Altea YTM527: 5
Luber: 0
Melinda: 0
Perkulator: 0
Ananda: 1
Knaust CUF545: 3
Suraja EJK912: 5
Typisk robotkonstapel: 3
Lovina MSP230: 2
Lula: 0
Nataniel - Subjekt 743: 0
Ylva RNL948: 1
Chandrakatta EPD199: 1
Reza: 0
Rezas vaktenheter: 0
DUPLO: -
NODOS: 10
Isak GLN293: 7
Bink JDL309: 2
Gretel VNG026: 2
Madicken ELE922: 2
Sunne SLU233: 1
Stina OKV779: 2
Memet BVK878: 1
Mahatma NCG844: 7
Dafa NDX948: 2
Sohaila OSX392: 4
Amiral LUSALA: 9
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1436
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Sun 30 Oct 2016, 22:11

Regelboken sid 80: En enskild modul kan kosta 20-30 EP.
Regelboken sid 128: Typisk modul 5 EP
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4156
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Mon 31 Oct 2016, 01:29

Henke wrote:
Regelboken sid 80: En enskild modul kan kosta 20-30 EP.
Regelboken sid 128: Typisk modul 5 EP

Ah, bra. Sid 128 är rätt. Lägger in det.
Fria Ligan
 
Ekorren
Posts: 32
Joined: Sat 21 Jun 2014, 15:42

Re: ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Tue 08 Nov 2016, 16:23

Tog en titt på kortleken man får med i Maskinarium nyligen och hittade följande konstigheter.

En modul heter i boken Disruptorkod, men på sitt kort kallas den Maskinsmitta.

Det finns inget kort för artefakten Drönarverktyg.

I bok 1 Roboten, på sidan 16, så står det att Robotunderredet Methusalem Mod 12 har följande värde; Moduler: 0 samt Skydd: 3. Men på motsvarande kort så är värdena följande istället; Moduler: 1 samt Skydd: 2. Vilka av dessa värden är de korrekta?

I bok 1 Roboten, på sidan 23, så står det att det ska finnas 20 Insiktskort, men det finns bara 19 stycken i kortleken.

I bok 2 Kollektivet, på sidan 121, så står det Arbetsorder 14, när det ska vara Arbetsorder 19, dessutom skiljer sig texterna i boken respektive korten åt. Se nedan.

Arbetsorder 13, texten på kortet är för lång, så Effekten har inte kommit med på kortet. (Effekt: Försvar +T6, Information +T6)

Arbetsorder 18, texten på kortet skiljer sig något åt från texten i boken.

Arbetsorder 19, texten på kortet skiljer sig lite från den i boken. (Har ej läst kampanjen än, men det känns lite synd att sista meningen i boken inte är med på kortet också. :-) )

(Angående de saknade korten, det 20:e Insiktskortet samt artefakten Drönarverktyg, de saknas väl i allas kortlekar, inte bara min? För min kortlek innehåller i alla fall 110 kort.)

---

Som sagt, har ej läst igenom kampanjen än, men undrar lite över om det stämmer att DUPLO inte ska ha något värde i Hierarki i erratan?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4156
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Thu 10 Nov 2016, 14:25

Tack!

Japp - DUPLO står utanför kollektivets hierarki och saknar därmed detta spelvärde. Hierarki har ingen betydelse för interaktionen med skrotkonstruktet.
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1436
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Thu 10 Nov 2016, 22:47

Sid 102 bok 2

"Zonen är inte mindre förlåtande för att RP är jagade,"

Borde det inte stå mer förlåtande?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Ekorren
Posts: 32
Joined: Sat 21 Jun 2014, 15:42

Re: ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Sun 13 Nov 2016, 03:24

Under Orderkort 19 så bör väl ordet ”fått” tas bort?

Men som jag nämnde tidigare så har jag inte läst kampanjen än. Så jag undrar då fortfarande över Orderkort 19. Det finns en del skillnader mellan texten på kortet och texten i boken, men den stora skillnaden är att sista meningen i boken inte finns med på kortet alls. Anser ni att den meningen borde ha stått med på kortet eller att meningen bör tas bort i boken istället? Kul och veta då den meningen verkar till och ge en hel del ”krydda” till arbetsordern. :-)
 
User avatar
Lejonel
Posts: 52
Joined: Fri 10 Apr 2015, 09:38

Re: ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Thu 24 Nov 2016, 10:39

@Fria Ligan: Finns möjlighet, utrymme och jul-enlig välvilja nog kunde kanske "spelkortsmodul 3" från Elysium-kickstartern kompletteras med eventuella tryckfel/saknade kort från övriga produkter? Snälla?...  :)

EDIT: Detta förslag kanske hör hemma på annan plats på forumet, kom jag på. Flytta då gärna inlägget!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4156
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Thu 24 Nov 2016, 12:33

Lejonel wrote:
@Fria Ligan: Finns möjlighet, utrymme och jul-enlig välvilja nog kunde kanske "spelkortsmodul 3" från Elysium-kickstartern kompletteras med eventuella tryckfel/saknade kort från övriga produkter? Snälla?...  :)

EDIT: Detta förslag kanske hör hemma på annan plats på forumet, kom jag på. Flytta då gärna inlägget!

vi ska se vad vi kan göra! :)
Fria Ligan
 
donk
Posts: 8
Joined: Tue 25 Oct 2016, 09:54

Re: ERRATA - Mutant Maskinarium (2016)

Sun 11 Dec 2016, 17:50

MANIPULERA fungerar lika bra på robotar, mutanter och djur som på människor.

S. 65 i Roboten.

Robotar ska väl bort ur den meningen?
GZIP: Off