Detta är den officiella erratan för Mutant: Maskinarium. Här samlar vi ändringar, förtydliganden, justeringar av obalanser i reglerna och rättelser av rena fel.
Detta inlägg är den officiella erratan. Skriv gärna in fel ni hittar i inlägg under, så lägger vi in dem löpande när vi har granskat dem.
Obs att det bara är spelpåverkande fel och obalanser som vi tar upp här, inte eventuella korrmissar.
Fyll på!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CHASSIDEL METHUSALEM MOD 12
I tabellen på sidan 16 i Bok 1: Roboten, har chassidelen ”Methusalem Mod 12” fått fel speldata. Rätt data är SRV 1, STB 2, PRC 1, NTV 1, Moduler 1, Skydd 2. De värden som anges på chassikortet är alltså korrekta.
INSIKTSKORT
På sidan 23 Bok 1: Roboten står det att det finns 20 insiktskort i kortleken. Det stämmer inte. Det finns bara 19 insiktskort.
BEKÄMPA OCH BESKJUTA
Tillägg sid 56-57 i Bok 1: Roboten: Programmen BEKÄMPA och BESKJUTA kan som bonuseffekt ge målet stress - 1 poäng per extra [RADIAK] som läggs på detta.
MANIPULERA
Förtydligande: På sid 65 i Bok 1: Roboten står det att kompanjonrobotens specialfärdighet MANIPULERA fungerar lika bra på robotar, mutanter och djur som på människor. Det stämmer - kompanjonsroboten kan MANIPULERA även andra robotar, genom att skickligt emulera mänskligt beteende och därigenom förmå robotar att agera mot sitt bättre vetande. Om motparten har Insikt slås ett motståndsslag mot IFRÅGASÄTTA, annars är slås ett rakt slag för MANIPULERA. De båda robotarnas Hierarki påverkar inte slaget. Bonuseffekterna för MANIPULERA kan dock inte användas mot robotar.
MÄNSKLIG SKEPNAD
På sidan 72 i Bok 1: Roboten står det att sekundärfunktionen Mänsklig skepnad endast kan väljas om du har ett människoliknande chassi. Denna begränsning utgår - du kan välja Mänsklig skepnad avsett vilka chassidelar du har.
KOSTNAD FÖR MODULER
På sidan 80 i Bok 1: Roboten står det att en enskild modul kan kosta 20-30 EP. Det är fel. En typisk modul kostar cirka 5 EP, vilket står i tabellen på sidan 128 i samma bok.
MODULKORT
Modulkortet Maskinsmitta ska heta Disruptorkod, som i Bok 2: Kollektivet.
ARTEFAKTKORT
Det saknas ett spelkort för artefakten Drönarverktyg.
CHASSIKORT
Speldata på chassikorten i Mutant: Maskinarium är korrekta, men texterna på korten matchar inte alltid speldata på ett bra sätt. Beskrivningarna på korten bör ändras på följande sätt:
KleenKorp PTU5 (bål): En stor tunnformad bål med god stabilitet men begränsat pansar.
Lux Nanito+ (huvud): En skalle med mänsklig form, men uppenbart konstgjord. I kombination med talangen Mänsklig skepnad är huvudet mycket svårt att skilja från en människas.
Fenzhou 33 “Nekada” (bål): En bål med mänsklig form, men uppenbart konstgjord. I kombination med talangen Mänsklig skepnad är bålen mycket svår att skilja från en människas.
Prachi-Gong “Sindra” (underrede): Ett par ben och fötter med mänsklig form, men uppenbart konstgjorda. I kombination med talangen Mänsklig skepnad är benen mycket svåra att skilja från en människas.
ORDERKORT 13
På detta spelkort har effekten av arbetsordern fallit bort. Den ska vara: Försvar +T6, Information +T6.
ORDERKORT 19
Detta kort är korrekt, men benämns felaktigt fått nr 14 på sidan 121 i Bok 2: Kollektivet. Det är alltså Orderkort 19 som avses här.
HIERARKI
Alla SLP i kampanjen Anden i maskinen saknar tyvärr värden för Hierarki. Dessa följer nedan:
Robotbefäl Edmond EKB038: 4
Egox NRR716: 1
Omar ZUB404: 1
Robotkurator Akoko MLY337: 5
Plex: 0
Apunda LKD273: 1
Felicia KLU083: 5
Lina-Lina och Kalvin. 0
Karelin VPV992: 4
Minerva LKU080: 5
Altea YTM527: 5
Luber: 0
Melinda: 0
Perkulator: 0
Ananda: 1
Knaust CUF545: 3
Suraja EJK912: 5
Typisk robotkonstapel: 3
Lovina MSP230: 2
Lula: 0
Nataniel - Subjekt 743: 0
Ylva RNL948: 1
Chandrakatta EPD199: 1
Reza: 0
Rezas vaktenheter: 0
DUPLO: -
NODOS: 10
Isak GLN293: 7
Bink JDL309: 2
Gretel VNG026: 2
Madicken ELE922: 2
Sunne SLU233: 1
Stina OKV779: 2
Memet BVK878: 1
Mahatma NCG844: 7
Dafa NDX948: 2
Sohaila OSX392: 4
Amiral LUSALA: 9